The effectiveness of divergent thinking strategies in the achievement of sociology for second-grade female students in the intermediate school

Authors

  • Saada Hamdi Sweidan Al-Daraji University of Anbar/College of Education for Human Sciences
  • Najdat Abdel-Raouf Abdel-Reda, PHD University of Baghdad/ College of Education Ibn Rushd for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3728

Keywords:

divergent thinking strategies, achievement, meeting material, second-grade intermediate students

Abstract

The aim of the research is to identify the effectiveness of Neural Branching Strategy in the achievement of meeting material among second-grade intermediate students. The sample of the research was (64) students, who were distributed into two groups equally between experimental and control, and parity was conducted in the variables (age in months, general average, previous knowledge, IQ).

(150) behavioral goals were formulated and the six levels of Bloom's classification were approved. Study plans were prepared for the two groups (16) plans for each group. An achievement test was prepared with (40) test items of a multiple-choice type. The tools were presented to a group of arbitrators and experts and they expressed their approval. The results showed: There were statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the achievement of the experimental group and the control group and the benefit of the experimental group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: العربية

ابراهيم، أحمد. محمود، وآخرون، (2014)، فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية مهارات الفهم القرائي الابداعي وبعض عادات العقل المنتج لدى طلاب الصف الأول الثانوي، مجلة كلية التربية بأسيوط - مصر، مجلد (30)، العدد(4)، ص116- 165

أبو زيد، عادل حسين، (2014)، فاعلية التدريس باستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية تحصيل الخرسانة وحساب الإنشاءات وبعض عادات العقل والاتجاه نحو المادة لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية المعمارية، مجلة كلية التربية، جامعة حلوان، الصفحة 20-

ابو نصر، مدحت، ومحمد، ياسمين مدحت، 2017، التنمية المستدامة مفهومها - أبعادها – مؤشراتها، المجموعة العربية للنشر والتوزيع،

شحاتة، محمد عبد المنعم، (2013)، فاعلية برنامج مقترح قائم على بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة، الابتدائية، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس – السعودية، العدد (39)، الجزء (3)، ص12-55

البلوشية، خديجة، وآخرون، (2018)، أثر تدريس العلوم بالاستراتيجيات المحفزة للتشعب العصبي في أداء طلبة الصف الثامن الأساسي في متغيري سعة الذاكرة العاملة البصرية المكانية والعاملة اللفظية، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، المجلد (14)، العدد (3)، 239- 252.

تمام، شادية عبد الحليم، وصلاح، احمد فؤاد، (2016)، الشامل في المناهج وطرائق التعليم والتعلم الحديثة، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، الاردن.

الحديبي، علي بن عبدالمحسنـ، (2012)، فاعلية إستراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية المفاهيم البلاغية والاتجاه نحو البلاغة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخري، مجلة العربية للناطقين بغيرها - معهد اللغة العربية بجامعة أفريقيا العالمية – السودان، العدد (14)

حمزة، جنان مرزة، وآخرون، 2019، أثر استراتيجية الانشطة المتدرجة في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية، مجلة مركز بابل لدراسات الانسانية، المجلد (9) العدد (3)، ص193- 222.

حميدة، أماني مصطفى السيد، (2010)، التساؤل الذاتي والمتشابهات وتدريس الدراسات الاجتماعية، ط1، العربية للمناهج ونشر والتوزيع, مصر.

خماس، نغم فلاح، (2018)، فاعلية استعمال التعليم المتمايز في تحصيل مادة التاريخ لدى طالبات الصف الخامس الأدبي، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، بابل، العدد (37) شباط.

رزوقي، رعد مهدي، وسهيل، جميلة عيدان، (2018)، التفكير وانماطه (2)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.

رزوقي، رعد مهدي، ولطيف، استبرق مجيد على، (2018)، التفكير وانماطه (1)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.

علوان، داخل محمد، 2016، طريقة الوحدات في تدريس المواد الاجتماعية (دراسة تحليلية)، مجلة أهل البيت عليهم السلام العدد 19،ص527- 552

الشريدة، محمد خليفة، وبشارة، موفق سليم، (2010)، التفكير المركب وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة جامعة دمشق – المجلد (26)، العدد (3).

عبد الملك، لوريس، (2012)، تنمية مهارات توليد المعلومات وتقييمها والإنجاز المعرفي في البيولوجي لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام استراتيجيات تدريس مشجعة للتشعب العصبي، مجلة التربية العلمية، المجلد (15)، العدد (2)، ص203- 248

العبيدي، صباح مرشود، العاني امينة محمد امين، (2020)، فاعلية برنامج تربوي مستند إلى استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية بعض عادات العقل، مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة تكريت، المجلد (27)، العدد (6)، ص328- 352

عبيس، فرحان عبيد، والحسني، أحمد لطيف عبد الله،2014، أثر استعمال الأسئلة المتشعبة في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية، مجلة كلية التربية للعلوم الإنسانيـة، جامعة بابل، العدد(14)، ايلول، ص121- 151.

الباوي، ماجدة إبراهيم علي، والشمري، ثاني حسين، (2020)، توظيف استراتيجيات التعلم النشط في اكتساب عمليات العلم، دار الكتب العلمي للنشر وتوزيع، بيروت، لبنان.

ابو سمرة، محمود احمد، الطيطي، محمد عبدالإله، (2019) مناهج البحث العلمي من التبيين الى التمكين، دار اليازوري العلمية، عمان، الاردن.

العفون، نادية حسين، وجليل، ماهر، وسن (2013)، التعلم المعرفي واستراتيجيات معالجة المعلومات، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

علوان، داخل محمد، 2016، طريقة الوحدات في تدريس المواد الاجتماعية (دراسة تحليلية)، مجلة أهل البيت عليهم السلام العدد 19،ص527- 552.

محمد، حنان محمود، (2018)، فعالية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تدريس الأحياء لتنمية مهارات التفكير التأملي والتنظيم الذاتي للتعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد(19).

محمود، ليث شاكر وآخرون،2018، الإِجتماعِيات للصف الثاني المتوسطـ، ط1، وزارة التربية، المديرية العامة للمناهج.

معاش، وصال عبد العزيز، (2016)، تنمية مهارات القراءة الناقدة من خلال برنامج الكورت ، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير ،عمان، الاردن.

منتوب، محمد كاظم، والموسوي، هبة حسن عباس،2018، اثر استراتيجية الارتباط والتسلسل في تحصيل مادة الجغرافية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط وتنمية الميل لديهم، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية جامعة بابل العدد38 نيسان، ص1448- 1469.

المصادر الأجنبية:

Jensen, E. (2010): 10 most effective tips for using brain-based teaching. Jensen Learning • PO Box 291 • Maunaloa, HI 96770

Lorenzo G. Bellù,2011, Development and Development

Roger, Beaty, E.& Paul, Silvia, J. (2012): Why do ideas get more creative across time? An executive interpretation of the serial order effect in divergent thinking tasks, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(4),309-319.

Shan, J.; Millsap, R.; Wood Ward, J. & Smith, S. (2012): "Applied Tests of Design Skills- Part 1: Divergent Thinking", Journal of Mechanical Design, Vol. 134, 1- 10.

Sun, Meng , et al.(2020), Effects of divergent thinking training on students’ scientific creativity: The impact of individual creative potential and domain knowledge, Thinking Skills and Creativity, Volume 37.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Al-Daraji, S. H. S., & Abdel-Reda, N. A.-R. (2022). The effectiveness of divergent thinking strategies in the achievement of sociology for second-grade female students in the intermediate school. Al-Adab Journal, 3(141), 41-66. https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3728

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 432

You may also start an advanced similarity search for this article.