The Effect of the Strategy of Accelerating Thinking on the Achievement of Arabic Grammar for First-Year Middle School Female Students

Authors

  • Prof. Hassan Khulbas Hammadi University of Baghdad / College of Education Ibn Rushd

DOI:

https://doi.org/10.31973/9cvkgy85

Keywords:

Accelerated thinking strategy, the achievement, Arabic grammar

Abstract

The current research aims to identify the “effect of the strategy of accelerating thinking on the achievement of Arabic grammar for first-year middle school female students”. To achieve this, the researcher adopted an experimental design with partial control, which is the control group design with a post-test. The researcher intentionally chooses (Al-Yasmine Intermediate School for Girls) affiliated with the Baghdad Al-Rusafa Directorate/First. The number of classes of the first intermediate in this school was two classes. The researcher chooses, through random drawing: the experimental group, (40) female students, who studied Arabic grammar using the strategy of accelerating thinking. The other represented: the control group, (40) female students, who studied according to the traditional method. After the researcher determined the scientific material that he hoped to teach in the experiment, the researcher formulated the behavioral objectives, and their number in the final form reached (51) behavioral objectives. The researcher prepared the teaching plans, and models of them were presented to experts and shaped in their final form.

The researcher formulated the paragraphs of his test and presented them to experts to choose what suits his research and modify what needs to be modified to represent the research tool. In light of that, the researcher prepared a test to measure the achievement of the Arabic grammar subject consisting of (25) paragraphs in three questions of the type (multiple choice, put in meaningful sentences, and true or false) distributed over the six levels of Bloom's cognitive taxonomy. After applying the experiment that lasted a full semester, the researcher applied the tool to the research sample, and he used several statistical methods, including: the t-test for two independent samples to analyze the variance. The study yielded the following result: The students of the experimental group outperformed the students of the control group in the achievement of the Arabic grammar subject, and the differences were statistically significant between the students of the two groups (experimental and control).

The most important conclusions drawn by the researcher were:

  1. The superiority of thinking acceleration strategy over the traditional method in increasing the achievement of Arabic grammar among first-year middle school students.
  2. The effectiveness of teaching increases with the thinking acceleration strategy in academic subjects with a hierarchical structure (of information), including Arabic grammar.

In light of the results and conclusions made by the researcher, recommendations can be put forward, including:

  1. Adopting the strategy of accelerating thinking in teaching Arabic grammar, to reorganize the learned material with what is in the previous cognitive structure of the learners.
  2. The necessity of training teachers of Arabic grammar on the strategy of accelerating thinking and introducing them to training courses while they are in work.

The researcher suggested a number of suggestions that would complement his research, including:

  1. Applying this study on other academic stages.
  2. Applying this study to show the effect of its independent variable according to the gender variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القران الكريم

ابراهيم، مجدي عزيز (2009) ، معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم ,عالم الكتاب، القاهرة، مصر.

ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد (1981)، المقدمة، ط 4، دار القلم، بيروت.

ابن منظور: أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم: لسان العرب، إعداد وتصنيف يوسف خياط، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1956.

ابو حجلة، امل حمد شريف: أثر أنموذج تسريع تعليم العلوم على التحصيل ودافع الأنجاز ومفهوم الذات وقلق الاختبار لدى طلبة الصف السابع في محافظة قليقلة، جامعة النجاح الوطنية، قليقلة، فلسطين، 2007م.

أبو حطب، فؤاد، وفؤاد عبد اللطيف، وعثمان سيد احمد: القدرات العقلية، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، 1996

أبو حويج، مروان: البحث التربويّ المعاصر، دار اليازوري للنشر، عمان، 2002.

أبو رياش، حسين محمد: التعلم المعرفي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن،2007.

أمبوسعيدي، عبد الله بن خميس والبلوشي، سليمان بن حمد: طرائق تدريس العلوم- مفاهيم وتطبيقات عملية- دار المسيرة، عمّان، 2011.

امطانيوس، ميخائيل: القياس والتقويم في التربية الحديثة، مطبعة قمحة أخوان، دمشق ، 2001 .

الأمين، شاكر محمود: أصول تدريس المواد الاجتماعية للصفوف الثانية معاهد اعداد المعلمين ، بغداد ، 1992.

جابر , وليد احمد , (1985م) :محاضرات في أساليب تدريس اللغة العربية , دار الفكر , الأردن .

جمهورية العراق , وزارة التربية , الأهداف التربوية في القطر العراقي , ط 2 ، مديرية مطبعة وزارة التربية , 1990م.

الحارثي، إبراهيم احمد مسلم: تعليم التفكير، دار الرواد، السعودية،1999م.

الحيلة، محمد محمود: طرائق التدريس العامة، دار المسيرة، عمان، 2004.

الربيعي، جمعة رشيد كضاض: صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لطلبة الفرع العلمي في المدارس الثانوية و الإعدادية ، جامعة بغداد، كلية التربية – ابن رشد، (رسالة ماجستير غير منشورة ) ، 1989.

رزوقي، رعد مهدي، ومحمد، نبيل رفيق، وداود، ضمياء سالم (2016)، التفكير وانماطه، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان

الرشيدي، بشير صالح: مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة، دار الكتاب الحديث، 2000 .

الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم، ومحمد احمد الغنام: مناهج البحث في التربية، جامعة بغداد ، كلية التربية، 1981.

سمك , محمد صالح (1975): فن التدريس للغة القومية والتربية الدينية وفق المنهج الخاص بطلاب التخصص بكلية اللغة العربية , ط2 , مكتبة النهضة العربية , شارع كامل صدقي – القاهرة

شحاتة، حسن والنجار، زينب: معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية،القاهرة،2003.

ظافر، محمد إسماعيل ويوسف حمادي: التدريس في اللغة العربية، دار المريخ للنشر، الرياض،1984.

الظاهر، زكريا محمد وآخرون: مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن ، 1999.

عبد الرحمن، حسين راضي، وعدنان, حقي زنكنه (2007) ، الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية، شركة الوفاق للطباعة، بغداد، العراق

عبيد، وليم وآخرون: طرق تدريس الرياضيات، القاهرة ، وزارة التربية والتعليم ، 1986.

العجيلي ، صباح حسين ، والطريحي ، فاهم حسين : مبادئ القياس والتقويم التربوي ، كلية التربية / جامعة بابل ، 2001 .

علام، صلاح الدين محمود: الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، دار الفكر للطباعة والنشر،عمَّان،2006.

عليان، ربحي مصطفى وغنيم، عثمان محمد: أساليب البحث العلمي، دار صفاء للطباعة والنشر، عمَّان، 2004 .

عودة، احمد سليمان: القياس والتقويم في العملية التدريسية، الأردن، دار الأمل للنشر والتوزيع ، 1993 .

الفيل, حلمي محمد حلمي ، (2011) ، التفكير المنظومي و العمى المكاني

قطامي، يوسف وآخرون: تصميم التدريس، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان ، 2000 .

الكثيري، راشد بن حمد والنصار، صالح: المدخل للتدريس، مكتبة الملك فهد الوطنية، 2005 .

مقلد، محمد محمود: كيف تصوغ هدفا سلوكياً ؟ ، تطبيق في مجال اللغة العربية، رسالة التربية ، سلطنة عمان ، 1986 .

الموسوي, نجم عبدالله غالي, فاعلية الجدول الذاتي (k.w.l)في تدريس مادة طرائق تدريس اللغة العربية , دار الصادق الثقافية للنشر والتوزيع , بابل العراق, 2015.

النجار ، رمضان سالم ، (2009) ، التعلم الثانوي و المعاصر ، ط1 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان.

Bloom، B.S.، Hastings، J.T. and Madaus، G.F. Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning، New York: McGraw-Hill، 1971.

Scannell، D.: Testing and Measurement in the Classroom، Boosting Houghton، 1975.

Downloads

Published

2024-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Hammadi , H. (2024). The Effect of the Strategy of Accelerating Thinking on the Achievement of Arabic Grammar for First-Year Middle School Female Students. Al-Adab Journal, 151, 267-296. https://doi.org/10.31973/9cvkgy85

Publication Dates

Received

2024-06-09

Revised

2024-06-29

Accepted

2024-07-21

Published Online First

2024-12-15

Similar Articles

1-10 of 873

You may also start an advanced similarity search for this article.