The Effect of the Strategy of Accelerating Thinking on the Achievement of Arabic Grammar for First-Year Middle School Female Students
DOI:
https://doi.org/10.31973/9cvkgy85Keywords:
Accelerated thinking strategy, the achievement, Arabic grammarAbstract
The current research aims to identify the “effect of the strategy of accelerating thinking on the achievement of Arabic grammar for first-year middle school female students”. To achieve this, the researcher adopted an experimental design with partial control, which is the control group design with a post-test. The researcher intentionally chooses (Al-Yasmine Intermediate School for Girls) affiliated with the Baghdad Al-Rusafa Directorate/First. The number of classes of the first intermediate in this school was two classes. The researcher chooses, through random drawing: the experimental group, (40) female students, who studied Arabic grammar using the strategy of accelerating thinking. The other represented: the control group, (40) female students, who studied according to the traditional method. After the researcher determined the scientific material that he hoped to teach in the experiment, the researcher formulated the behavioral objectives, and their number in the final form reached (51) behavioral objectives. The researcher prepared the teaching plans, and models of them were presented to experts and shaped in their final form.
The researcher formulated the paragraphs of his test and presented them to experts to choose what suits his research and modify what needs to be modified to represent the research tool. In light of that, the researcher prepared a test to measure the achievement of the Arabic grammar subject consisting of (25) paragraphs in three questions of the type (multiple choice, put in meaningful sentences, and true or false) distributed over the six levels of Bloom's cognitive taxonomy. After applying the experiment that lasted a full semester, the researcher applied the tool to the research sample, and he used several statistical methods, including: the t-test for two independent samples to analyze the variance. The study yielded the following result: The students of the experimental group outperformed the students of the control group in the achievement of the Arabic grammar subject, and the differences were statistically significant between the students of the two groups (experimental and control).
The most important conclusions drawn by the researcher were:
- The superiority of thinking acceleration strategy over the traditional method in increasing the achievement of Arabic grammar among first-year middle school students.
- The effectiveness of teaching increases with the thinking acceleration strategy in academic subjects with a hierarchical structure (of information), including Arabic grammar.
In light of the results and conclusions made by the researcher, recommendations can be put forward, including:
- Adopting the strategy of accelerating thinking in teaching Arabic grammar, to reorganize the learned material with what is in the previous cognitive structure of the learners.
- The necessity of training teachers of Arabic grammar on the strategy of accelerating thinking and introducing them to training courses while they are in work.
The researcher suggested a number of suggestions that would complement his research, including:
- Applying this study on other academic stages.
- Applying this study to show the effect of its independent variable according to the gender variable.
Downloads
References
القران الكريم
ابراهيم، مجدي عزيز (2009) ، معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم ,عالم الكتاب، القاهرة، مصر.
ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد (1981)، المقدمة، ط 4، دار القلم، بيروت.
ابن منظور: أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم: لسان العرب، إعداد وتصنيف يوسف خياط، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1956.
ابو حجلة، امل حمد شريف: أثر أنموذج تسريع تعليم العلوم على التحصيل ودافع الأنجاز ومفهوم الذات وقلق الاختبار لدى طلبة الصف السابع في محافظة قليقلة، جامعة النجاح الوطنية، قليقلة، فلسطين، 2007م.
أبو حطب، فؤاد، وفؤاد عبد اللطيف، وعثمان سيد احمد: القدرات العقلية، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، 1996
أبو حويج، مروان: البحث التربويّ المعاصر، دار اليازوري للنشر، عمان، 2002.
أبو رياش، حسين محمد: التعلم المعرفي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن،2007.
أمبوسعيدي، عبد الله بن خميس والبلوشي، سليمان بن حمد: طرائق تدريس العلوم- مفاهيم وتطبيقات عملية- دار المسيرة، عمّان، 2011.
امطانيوس، ميخائيل: القياس والتقويم في التربية الحديثة، مطبعة قمحة أخوان، دمشق ، 2001 .
الأمين، شاكر محمود: أصول تدريس المواد الاجتماعية للصفوف الثانية معاهد اعداد المعلمين ، بغداد ، 1992.
جابر , وليد احمد , (1985م) :محاضرات في أساليب تدريس اللغة العربية , دار الفكر , الأردن .
جمهورية العراق , وزارة التربية , الأهداف التربوية في القطر العراقي , ط 2 ، مديرية مطبعة وزارة التربية , 1990م.
الحارثي، إبراهيم احمد مسلم: تعليم التفكير، دار الرواد، السعودية،1999م.
الحيلة، محمد محمود: طرائق التدريس العامة، دار المسيرة، عمان، 2004.
الربيعي، جمعة رشيد كضاض: صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لطلبة الفرع العلمي في المدارس الثانوية و الإعدادية ، جامعة بغداد، كلية التربية – ابن رشد، (رسالة ماجستير غير منشورة ) ، 1989.
رزوقي، رعد مهدي، ومحمد، نبيل رفيق، وداود، ضمياء سالم (2016)، التفكير وانماطه، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان
الرشيدي، بشير صالح: مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة، دار الكتاب الحديث، 2000 .
الزوبعي، عبد الجليل إبراهيم، ومحمد احمد الغنام: مناهج البحث في التربية، جامعة بغداد ، كلية التربية، 1981.
سمك , محمد صالح (1975): فن التدريس للغة القومية والتربية الدينية وفق المنهج الخاص بطلاب التخصص بكلية اللغة العربية , ط2 , مكتبة النهضة العربية , شارع كامل صدقي – القاهرة
شحاتة، حسن والنجار، زينب: معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية،القاهرة،2003.
ظافر، محمد إسماعيل ويوسف حمادي: التدريس في اللغة العربية، دار المريخ للنشر، الرياض،1984.
الظاهر، زكريا محمد وآخرون: مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن ، 1999.
عبد الرحمن، حسين راضي، وعدنان, حقي زنكنه (2007) ، الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية، شركة الوفاق للطباعة، بغداد، العراق
عبيد، وليم وآخرون: طرق تدريس الرياضيات، القاهرة ، وزارة التربية والتعليم ، 1986.
العجيلي ، صباح حسين ، والطريحي ، فاهم حسين : مبادئ القياس والتقويم التربوي ، كلية التربية / جامعة بابل ، 2001 .
علام، صلاح الدين محمود: الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، دار الفكر للطباعة والنشر،عمَّان،2006.
عليان، ربحي مصطفى وغنيم، عثمان محمد: أساليب البحث العلمي، دار صفاء للطباعة والنشر، عمَّان، 2004 .
عودة، احمد سليمان: القياس والتقويم في العملية التدريسية، الأردن، دار الأمل للنشر والتوزيع ، 1993 .
الفيل, حلمي محمد حلمي ، (2011) ، التفكير المنظومي و العمى المكاني
قطامي، يوسف وآخرون: تصميم التدريس، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان ، 2000 .
الكثيري، راشد بن حمد والنصار، صالح: المدخل للتدريس، مكتبة الملك فهد الوطنية، 2005 .
مقلد، محمد محمود: كيف تصوغ هدفا سلوكياً ؟ ، تطبيق في مجال اللغة العربية، رسالة التربية ، سلطنة عمان ، 1986 .
الموسوي, نجم عبدالله غالي, فاعلية الجدول الذاتي (k.w.l)في تدريس مادة طرائق تدريس اللغة العربية , دار الصادق الثقافية للنشر والتوزيع , بابل العراق, 2015.
النجار ، رمضان سالم ، (2009) ، التعلم الثانوي و المعاصر ، ط1 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان.
Bloom، B.S.، Hastings، J.T. and Madaus، G.F. Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning، New York: McGraw-Hill، 1971.
Scannell، D.: Testing and Measurement in the Classroom، Boosting Houghton، 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.