Analysis of the narrative discourse in the monodramatic play (The Night of Actress Jim’s Burial) Written by Jamal Abu Hamdan

Authors

  • Asst. Prof. Bayda Mohieddin Miro Al-Dosky Department of Arabic Language - College of Basic Education - Al-Mustansiriya University

DOI:

https://doi.org/10.31973/fggzg608

Keywords:

discourse, narration, monodramatic play

Abstract

The monodramatic theatrical text is considered a verbal discourse based on language, as it preserves for itself its literary nature, which represents the basic basis for achieving drama. This allows us to adopt narratology as a method in order to discover its narrative-narrative characteristics, taking advantage of its complications in order to investigate the abstract laws that make up the narrative structure of the monodrama as it is a literary text. Hence, the narrative penetrates the monodrama as a storytelling technique through the self-discourse that constitutes the monodrama, and as a narrative formula that stands alongside the presentation.

In this research, through monodrama, we sought to reveal the comprehensiveness of narrative, and how it penetrates into literary discourses, creating a structural structure in which the mechanics of narrative discourse combine to create a literary genre that has its own literary uniqueness, distinct from other texts. This is what we will determine during our analysis of the narrative discourse of the monodrama (The Night of the Actress’s Burial). C) In terms of: focus, form, and time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو حمدان : جمال ، 1992 ، ليلة دفن الممثلة جيم ، مطبعة الاصدقاء ، دار أزمنة للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان / الاردن .

أبو سعيد : نسرين محمد علي ، 2004 ، جمال أبو حمدان (أديبا) أعماله 1970-2001 ، رسالة ماجستير في اللغة العربية وآدابها ، الجامعة الاردنية ، كلية الدراسات العليا ، 2004 ، ص93 .

الياس : ماري ، و حسن : د. حنان قصاب ، 2006 ، المعجم المسرحي ، مكتبة لبنان ، ناشرون ، ط2 ، بيروت .

أمين : دحو محمد ، 2016 ، ظاهرة الاغتراب في المونودراما ، مجلة النص ،ع 34 ، جانفي 15/1/2016 ، ص97 .

بارت: رولان، و تودوروف :تزفيطان ، و جينيت:جيرار ، و ايكو: امبرطو ، وآخرون ،1992، طرائق تحليل السرد الادبي ، تر : مجموعة باحثين ، منشورات اتحادكتاب المغرب،ط1 ، الرباط.

بشارف : يمينة ، 2022 ، بين سرد الكلمة وسرد الحركة في أداء الممثل المونودرامي ، مجلة الاعلام و المجتمع ،م06 ، ع 02 ، ديسمبر 2022 ، ص642 .

تودوروف : تزفيطان ،1987 ،الشعرية ، تر : شكري المبخوت و رجاء بن سلامة ، دار توبقال للنشر ،( د.ن ).

جنيت : جيرار ، 1997 ، خطاب الحكاية ( بحث في المنهج ) ، تر : محمد معتصم ، وعبد الجليل الأزدي ، وعمر حلي ، مطابع الهيئة العامة للمطابع الأميرية ، المجلس الاعلى للثقافة ، ط2 ، (د.ن) .

جينيت : جيرار ، و بوث : واين ، و اوسبنسكي : بوريس ، و آخرون ، 1989 ، نظرية السرد من وجهة النظر الى التبئير ، تر : ناجي مصطفى ، منشورات الحوار الاكاديمي والجامعي ، ط1 ، الدار البيضاء .

حمودة :د.عبد العزيز ، 1977 ، البناء الدرامي ، مطابع سجل العرب ، الناشر :مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .

خلوف : مفتاح ، 2011 ، شعرية التشخيص واساليبه في المسرح " الوردة والسياف " انموذجا ، مجلة المخبر ، ابحاث في اللغة والادب الجزائري ، جامعة محمد خيضر ، ع7 ،1/4/2011 ، بسكرة ، الجزائر،ص144 .

خليل : د. ابراهيم ، 1996 ، الكاتب الاردني والمسرح : جمال أبو حمدان انموذجا ، مجلة الاقلام ، س31 ، ع(11-12) ، 1996 ، بغداد / العراق ، ص95 .

الرويلي : د. ميجان ، و البازعي : د. سعد ، 2000 ، دليل الناقد الادبي ( اضاءة لأكثر من خمسين تيارا و مصطلحا نقديا معاصرا ) ، المركز الثقافي العربي ، ط2 ، بيروت / لبنان ، الدار البيضاء / المغرب .

شولز : روبرت ، 1992 ، السرد و السردية في الفلم و القصص ، تر : سعيد الغانمي ، مجلة الثقافة الاجنبية ، العراق ، س12 ، ع2 ، ص67 .

شيماء : عميش ، و أمين : دحو محمد ، 2023 ، سيكولوجية الشخصية في المونودراما ، مجلة النص ، م10 ،ع01 ، 5/6/2023 ، ص134 .

علقم : د. صبحة أحمد ، 2015 ، المونودراما في المسرح الاردني قراءة في مسرحيتي : "ليلة دفن الممثلة جيم " ، و " البحث عن عزيزة سليمان " ، مجلة البلقاء للبحوث والدراسات ، م18 ،ع2 ، 2015 ، ص93 .

قاسم : د. سيزا أحمد ، 1984 ، بناء الرواية ( دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ ) ، مطابع الهيئة المصرية العامة للكتاب ، ( د.ن) .

كردي : عبد الرحيم ، 2006 ، السرد في الرواية المعاصرة ( الرجل الذي فقد ظله نموذجا) ، مكتبة الآداب ،ط2 ، القاهرة / مصر .

كنعان : شلوميت ريمون ، 1995، التخييل القصصي (الشعرية المعاصرة ) ، تر: لحسن حمامة ، مطبعة النجاح الجديدة ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، ط1 ، الدار البيضاء.

لوكاش : جورج ، 1986 ، الرواية التاريخية ، تر : صالح جواد الكاظم ، دار الشؤون الثقافية العامة ، وزارة الثقافة والاعلام ،ط2 ، بغداد / العراق .

مندلاو : أ.أ ، 1997 ، الزمن والرواية ، تر : بكر عباس ، مر : احسان عباس ، دار صادر للطباعة النشر ، ط1 ، بيروت / لبنان .

هارف : حسين علي ، 1997 ، الخصائص الفنية للمونو دراما ، اطروحة دكتوراه في الفنون المسرحية ، نوقشت واجيزت من جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، 1997 ، ص256 .

همفري : روبرت ، 1974 ، تيار الوعي في الرواية الحديثة ، تر : د. محمود الربيعي ، منشورات ومطابع دار المعارف ، القاهرة / مصر .

وورد : ديفيد ، 1999 ، الوجود والزمان والسرد ( فلسفة بول ريكور ) ، تر : سعيد الغانمي ، المركز الثقافي العربي ، ط1 ، بيروت / لبنان ، الدار البيضاء / المغرب

Downloads

Published

2024-09-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Al-Dosky, B. . (2024). Analysis of the narrative discourse in the monodramatic play (The Night of Actress Jim’s Burial) Written by Jamal Abu Hamdan. Al-Adab Journal, 150, 1-16. https://doi.org/10.31973/fggzg608

Publication Dates

Received

2024-06-30

Revised

2024-07-10

Accepted

2024-07-15

Published Online First

2024-09-15

Similar Articles

1-10 of 122

You may also start an advanced similarity search for this article.