Analysis of the narrative discourse in the monodramatic play (The Night of Actress Jim’s Burial) Written by Jamal Abu Hamdan
DOI:
https://doi.org/10.31973/fggzg608Keywords:
discourse, narration, monodramatic playAbstract
The monodramatic theatrical text is considered a verbal discourse based on language, as it preserves for itself its literary nature, which represents the basic basis for achieving drama. This allows us to adopt narratology as a method in order to discover its narrative-narrative characteristics, taking advantage of its complications in order to investigate the abstract laws that make up the narrative structure of the monodrama as it is a literary text. Hence, the narrative penetrates the monodrama as a storytelling technique through the self-discourse that constitutes the monodrama, and as a narrative formula that stands alongside the presentation.
In this research, through monodrama, we sought to reveal the comprehensiveness of narrative, and how it penetrates into literary discourses, creating a structural structure in which the mechanics of narrative discourse combine to create a literary genre that has its own literary uniqueness, distinct from other texts. This is what we will determine during our analysis of the narrative discourse of the monodrama (The Night of the Actress’s Burial). C) In terms of: focus, form, and time.
Downloads
References
أبو حمدان : جمال ، 1992 ، ليلة دفن الممثلة جيم ، مطبعة الاصدقاء ، دار أزمنة للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان / الاردن .
أبو سعيد : نسرين محمد علي ، 2004 ، جمال أبو حمدان (أديبا) أعماله 1970-2001 ، رسالة ماجستير في اللغة العربية وآدابها ، الجامعة الاردنية ، كلية الدراسات العليا ، 2004 ، ص93 .
الياس : ماري ، و حسن : د. حنان قصاب ، 2006 ، المعجم المسرحي ، مكتبة لبنان ، ناشرون ، ط2 ، بيروت .
أمين : دحو محمد ، 2016 ، ظاهرة الاغتراب في المونودراما ، مجلة النص ،ع 34 ، جانفي 15/1/2016 ، ص97 .
بارت: رولان، و تودوروف :تزفيطان ، و جينيت:جيرار ، و ايكو: امبرطو ، وآخرون ،1992، طرائق تحليل السرد الادبي ، تر : مجموعة باحثين ، منشورات اتحادكتاب المغرب،ط1 ، الرباط.
بشارف : يمينة ، 2022 ، بين سرد الكلمة وسرد الحركة في أداء الممثل المونودرامي ، مجلة الاعلام و المجتمع ،م06 ، ع 02 ، ديسمبر 2022 ، ص642 .
تودوروف : تزفيطان ،1987 ،الشعرية ، تر : شكري المبخوت و رجاء بن سلامة ، دار توبقال للنشر ،( د.ن ).
جنيت : جيرار ، 1997 ، خطاب الحكاية ( بحث في المنهج ) ، تر : محمد معتصم ، وعبد الجليل الأزدي ، وعمر حلي ، مطابع الهيئة العامة للمطابع الأميرية ، المجلس الاعلى للثقافة ، ط2 ، (د.ن) .
جينيت : جيرار ، و بوث : واين ، و اوسبنسكي : بوريس ، و آخرون ، 1989 ، نظرية السرد من وجهة النظر الى التبئير ، تر : ناجي مصطفى ، منشورات الحوار الاكاديمي والجامعي ، ط1 ، الدار البيضاء .
حمودة :د.عبد العزيز ، 1977 ، البناء الدرامي ، مطابع سجل العرب ، الناشر :مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .
خلوف : مفتاح ، 2011 ، شعرية التشخيص واساليبه في المسرح " الوردة والسياف " انموذجا ، مجلة المخبر ، ابحاث في اللغة والادب الجزائري ، جامعة محمد خيضر ، ع7 ،1/4/2011 ، بسكرة ، الجزائر،ص144 .
خليل : د. ابراهيم ، 1996 ، الكاتب الاردني والمسرح : جمال أبو حمدان انموذجا ، مجلة الاقلام ، س31 ، ع(11-12) ، 1996 ، بغداد / العراق ، ص95 .
الرويلي : د. ميجان ، و البازعي : د. سعد ، 2000 ، دليل الناقد الادبي ( اضاءة لأكثر من خمسين تيارا و مصطلحا نقديا معاصرا ) ، المركز الثقافي العربي ، ط2 ، بيروت / لبنان ، الدار البيضاء / المغرب .
شولز : روبرت ، 1992 ، السرد و السردية في الفلم و القصص ، تر : سعيد الغانمي ، مجلة الثقافة الاجنبية ، العراق ، س12 ، ع2 ، ص67 .
شيماء : عميش ، و أمين : دحو محمد ، 2023 ، سيكولوجية الشخصية في المونودراما ، مجلة النص ، م10 ،ع01 ، 5/6/2023 ، ص134 .
علقم : د. صبحة أحمد ، 2015 ، المونودراما في المسرح الاردني قراءة في مسرحيتي : "ليلة دفن الممثلة جيم " ، و " البحث عن عزيزة سليمان " ، مجلة البلقاء للبحوث والدراسات ، م18 ،ع2 ، 2015 ، ص93 .
قاسم : د. سيزا أحمد ، 1984 ، بناء الرواية ( دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ ) ، مطابع الهيئة المصرية العامة للكتاب ، ( د.ن) .
كردي : عبد الرحيم ، 2006 ، السرد في الرواية المعاصرة ( الرجل الذي فقد ظله نموذجا) ، مكتبة الآداب ،ط2 ، القاهرة / مصر .
كنعان : شلوميت ريمون ، 1995، التخييل القصصي (الشعرية المعاصرة ) ، تر: لحسن حمامة ، مطبعة النجاح الجديدة ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، ط1 ، الدار البيضاء.
لوكاش : جورج ، 1986 ، الرواية التاريخية ، تر : صالح جواد الكاظم ، دار الشؤون الثقافية العامة ، وزارة الثقافة والاعلام ،ط2 ، بغداد / العراق .
مندلاو : أ.أ ، 1997 ، الزمن والرواية ، تر : بكر عباس ، مر : احسان عباس ، دار صادر للطباعة النشر ، ط1 ، بيروت / لبنان .
هارف : حسين علي ، 1997 ، الخصائص الفنية للمونو دراما ، اطروحة دكتوراه في الفنون المسرحية ، نوقشت واجيزت من جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، 1997 ، ص256 .
همفري : روبرت ، 1974 ، تيار الوعي في الرواية الحديثة ، تر : د. محمود الربيعي ، منشورات ومطابع دار المعارف ، القاهرة / مصر .
وورد : ديفيد ، 1999 ، الوجود والزمان والسرد ( فلسفة بول ريكور ) ، تر : سعيد الغانمي ، المركز الثقافي العربي ، ط1 ، بيروت / لبنان ، الدار البيضاء / المغرب
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د بيداء محيي الدين ميرو الدوسكي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.