The Effect of Lee's Strategy on the Acquisition of Arabic Grammar among Middle School Students
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4500Keywords:
Lee's strategy, collection, Arabic grammarAbstract
The current study aims to identify the Effect of Lee's Strategy on the Acquisition of Arabic Grammar among Middle School Students. To fulfill this goal, the researcher adopted an experimental design with partial control, including a specific test. The researcher intentionally chose “Sahl Bin Suhail Secondary School” which is affiliated with Baghdad Al-Rusafa /Third District. The number of the second-year intermediate classes in this school was two classes. The researcher randomly chose two groups: the experimental group that consists of 37 students who studied Arabic grammar using Lee’s strategy, and the other group consists of 38 students who studied Arabic grammar using the traditional method. After identifying the scientific material which is going to be used in the experiment, the researcher formulated the behavioral objectives whose total number, at the end of the experiment, became 60. The researcher prepared the teaching plans, and examples of them were presented to the experts.
The researcher drafted the items of his test, and he presented them to the experts to choose what was appropriate for his research to represent the research tool. Accordingly, the researcher prepared a test to measure the acquisition of Arabic grammar, consisting of 25 items, in three questions (i.e., multiple choices, representation with useful sentences, and true and false), distributed among the six levels of Bloom’s Cognitive Taxonomy. After applying the experiment that lasted a full semester, the researcher applied the tool on the research sample by using several statistical methods, including a test for two independent samples analysis of variance. Finally, the study resulted in the following: the students of the experimental group outperformed the students of the second group in acquiring the Arabic grammar, and the differences were statistically significant between the students of the two groups.
Among the most important conclusions drawn by the researcher are:
- Lee’s strategy is privileged over the traditional method in increasing the acquisition of Arabic grammar among second-year intermediate students.
- The effectiveness of teaching increases with Lee’s strategy when it comes to the subjects that have hierarchical structures of information, including Arabic grammar.
In light of these results, recommendations can be made, including:
- Adopting Lee’s strategy in teaching Arabic grammar in order to reorganize the learned material with what exists in the learners’ previous cognitive structure.
- The need to train male and female Arabic grammar teachers on Lee’s strategy and include them in in-service training courses.
The researcher suggested a number of proposals, including:
- Apply this study on other educational levels.
- Use this study for the purpose of demonstrating the effect of its independent variable according to the gender variable.
Downloads
References
القرآن الكريم
أبو جادو، صالح: علم النفس التربوي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، 2000.
أبو حطب، فؤاد، وفؤاد عبد اللطيف، وعثمان سيد احمد: القدرات العقلية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1996.
أبو حويج، مروان: البحث التربويّ المعاصر، دار اليازوري للنشر، عمان، 2002.
امطانيوس، ميخائيل: القياس والتقويم في التربية الحديثة، مطبعة قمحة أخوان، دمشق ، 2001 .
البجَّة، عبد الفتاح حسن: أصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن، 1999.
البياتي، عبد الجبار توفيق، وزكريا اثناسيوس: الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد،1977.
الدليمي، طه علي حسين والوائلي، سعاد عبد الكريم: اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، دار الشروق للطباعة والنشر، عمان، 2005.
الربيعي، جمعة رشيد كضاض: صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لطلبة الفرع العلمي في المدارس الثانوية والإعدادية، جامعة بغداد، كلية التربية – ابن رشد، (رسالة ماجستير غير منشورة)، 1999.
شحاتة، حسن والنجار، زينب: معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة،2003.
طاهر، ياسر محمد: 2001 اثر استخدام نموذج كلوز ماير في تعلم المفاهيم الكيميائية وتمنية تفكير الاستدلالي لدى طلبة الصف الرابع العام، (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية جامعة الموصل
الظاهر، زكريا محمد وآخرون: مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 1999.
ظافر، محمد إسماعيل ويوسف حمادي: التدريس في اللغة العربية، دار المريخ للنشر، الرياض،1984.
عاقل، فاخر: معجم العلوم النفسية، دار الرائد العربي، بيروت، 1988.
عبادة، احمد: قدرات التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الإعدادي، مركز الكتاب للنشر، مطابع آمون، القاهرة، 2001
العجيلي، صباح حسين والطريحي، فاهم حسين وحمادي، حسين ربيع: مبادئ القياس والتقويم التربوي، كلية التربية جامعة بابل، 2002.
عليان، ربحي مصطفى وغنيم، عثمان محمد: أساليب البحث العلمي، دار صفاء للطباعة والنشر، عمَّان، 2004 .
عودة، احمد سليمان: القياس والتقويم في العملية التدريسية، الأردن، دار الأمل للنشر والتوزيع ، 1993 .
الكلاّك، عائشة إدريس عبد الحميد: اثر استخدام اسلوب المواقف التعليمية في تحصيل طالبات الصف الاول المتوسط في قواعد اللغة العربية واتجاهاتهن نحوها، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الموصل،2001.
مقلد، محمد محمود: كيف تصوغ هدفا سلوكياً ؟ ، تطبيق في مجال اللغة العربية، رسالة التربية ، سلطنة عمان ، 1986 .
مصطفى، إبراهيم وآخرون: المعجم الوسيط ، مجمع اللغة العربية ، مطبعة باقري،طهران،ايران،1382هـ.
مبروك، عبد الوارث: من إصلاح النحو العربي، دار العلم للطباعة ، الكويت ،1985. الدريج، محمد: تحليل العملية التعليمية، دار عالم الكتب للطباعة والنشر والتوزيع، الرياض ، 1994 .
الدريج، محمد: تحليل العملية التعليمية، دار عالم الكتب للطباعة والنشر والتوزيع، الرياض ، 1994 .
البجَّة، عبد الفتاح حسن: أصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن، 1999.
جمهورية العراق , وزارة التربية , الأهداف التربوية في القطر العراقي , ط 2 ، مديرية مطبعة وزارة التربية , 1990م.
ابن جني، ابو الفتح عثمان النحوي (1990) " الخصائص "، تحقيق محمد علي النجار، ج(1)، درا الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
شحاته، حسن سيد ,النشاط المدرسي " مفهومه ووظائفه ومجالات تطبيقه، القاهرة: الدار المصرية، ط8 , 2003م.
الحفني , عبد المنعم : موسوعة علم النفس والتحليل النفسي , ط 4 ، مطبعة أطلس , القاهرة , 1975م .
حلاق، حسان , طرائق ومناهج التدريس-العلوم المساعدة وصفات المدرس الناجح ، دار النهضة , بغداد ، 2010 م.
ظافر ، محمد اسماعيل ، ويوسف حمادي . التدريس في اللغة العربية ، دار المريخ ، الرياض ، 1990م .
عطية , محسن علي , الكافي في أساليب تدريس اللغة العربية , ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2013م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.