The Role of Sharjah Youth Shura Council in Empowering Emirati Youth Socially
A Field Study on a Sample of Sharjah Youth Shura Council Members During the Period 2005-2012
DOI:
https://doi.org/10.31973/hjvzbt28Keywords:
YOUTH, SHURA COUNCIL, COCIAL EMPOWERMENT, SHARJAHAbstract
The study aimed to identify the role played by Sharjah Youth Shura Council in empowering Emirati youth socially, and to identify statistically significant differences in this role according to the variables of gender and session, in addition to presenting some proposals capable of developing the council's strategy in empowering Emirati youth socially in the future.
To achieve this endeavor, the study adopted the social survey method by sample, and an electronic questionnaire was distributed to a random stratified sample of (90) members of the Sharjah Youth Shura Council during its four sessions extending from (2005-2012), and the results concluded that the Sharjah Youth Shura Council plays an effective role in empowering Emirati youth socially, through programs and activities that work to create a participatory environment that helps youth express their opinions and communicate them to the responsible authorities, which enhances the principle of community participation and supports community development. There are no statistically significant differences in this role that can be attributed to the variables of gender and term. The former council members who were interviewed recommended the need to develop the experience of the Sharjah Youth Shura Council by creating virtual youth platforms and updating the work mechanisms and objectives.
Downloads
References
أبو ساكور، تيسير عبد الحميد(2014). دور إدارة جامعة القدس المفتوحة في تمكين الشباب وتنمية قدراتهم في المجتمع الفلسطيني. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، مج2، ع 1، أبريل، فلسطين.
ابو علام، رجاء (1990) . قياس وتقويم التحصيل الدراسي، دار القلم، الكويت.
أسبر، ويام (2019). دور الجمعيات الأهلية في تمكين الشباب اجتماعياً واقتصادياً: دراسة استطلاعية لآراء جمهور الجمعيات الأهلية النشطة في مدينة دمشق"، مجلة جامعة البعث، مج41، ع 22، 51 – 82.
الحمادي، فاطمة محمد، والغرايبة، فاكر محمد (2020). برامج ومجالات تمكين الشباب في إمارة أبوظبي: دراسة نوعية، مجلة الآداب، جامعة بغداد 135، 642- 643.
الخوالدة، صدام حسين محمد (2016). دور منظمات المجتمع المدني في تمكين الشباب الأردني: صندوق الملك عبد الله الثاني للتنمية نموذجاً، دراسة حالة، 2001-2005، رسالة ماجستير: جامعة آل البيت، عمان، الأردن.
عيسوي، عبد الرحمن (1985). القياس والتجريب في علم النفس والتربية، دار المعرفة الجامعية، القاهرة.
فودة، محمد محمد أحمد (2014). التمكين الاجتماعي لجماعات الشباب الجامعي، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، جمهورية مصر العربية، العدد 36 الجزء 13، ص 4565.
كريكرة، مليكة(2008). التربية الكشفية والتنشئة الاجتماعية للطفل، بحث ماجستير غير منشور، جامعة متنوري، قسطنطينة، الجزائر، ص 201.
محمد ، عبد الله (2021). دور مبادرات سمو الأمير الحسين بن عبد الله الثاني ولي العهد في تمكين الشباب الأردني للمشاركة في عملية صنع القرار"، بحث ماجستير غير منشور، جامعة آل البيت، الأردن.
الهواري، عادل(1994). مناهج البحث الاجتماعي، الكويت: مكتبة دار الفكر، ص225.
نور الدين، إيمان) 2019(. تمكين الشباب بين رغبة القيادات ومقاومة السياقات: دراسة فستراتيجية التمكين بعد ثورتين في مصر، المجلة الاجتماعية القومية، مج56، ع2،، المركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية، ص15.
كامل سالم أبو ضاهر، 2017، العينات الإحصائية، الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق، ص15.
برنامج الأمم المتحدة الإنمائي( 2016). تقرير التنمية الإنسانية العربية: الشباب وآفاق التنمية الإنسانية في واقع متغير، 12 – 14.
البوابة الرسمية لحكومة الإمارات (2024). https://councils.youth.gov.ae
Abdel Rahmen, M., (2004). Civil Society Exposed: the Politics of NGO’s in Egypt, American University in Cairo Press, Cairo, Egypt, pp66-67.
Biddle , B,. (1997). Role theory : Expectation Identities and Behaviors, New York Academic Press. USA, P4
Betty A. Kalugho, (2016). The role of the Kenya National Library Service in the provision of information for youth empowerment in Nairobi County Kenya. Journal of Librarianship and Information Science, 50, 1, 88-102.
Zeldin, S Krauss, S, Kim, T, Collura, J & Abdullah, H (2016). Pathways to Youth Empowerment and Community Connectedness: A Study of Youth-Adult Partnership in Malaysian After-School, Co-Curricular Programs, Journal of Youth and Adolescence, volume 45, pp 1638–1651, July , Malaysia
Siu-ming T, & Liu, X (2021). Outcomes of Community-Based Youth Empowerment Programs Adopting Design Thinking: A Quasi-Experimental Study. Research on Social Work Practice, 31, 7, 728-741.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Omar Hassan Aljarwan, Asst. Prof. Ouassila yaiche

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


