Toward a Philosophy of the Arabic Dual
A Foundational Study
DOI:
https://doi.org/10.31973/mn82j742Keywords:
anxiety, death, dual, existentialism, space-timeAbstract
This article seeks to establish a new Arabic philosophy: the philosophy of the dual. The goal is not grammatical. There are many grammatical studies on the dual. Rather, it is purely philosophical, beginning with defining this philosophy by reconsidering the origin, moving it from the singular to the dual. This new qualitative shift, which can only happen in a language that values and adopts the dual, gives philosophical thought a distinctive start that opens many doors, some of which are unexpected. It then becomes clear that the singular and the plural must be referred back to the dual. So do time and place – and difference and distance along with them – where neither is superior to the other and they are not separated. The dual also appears, through the successive division it requires, as leading to a ‘ahd (event-epoch) in which man exists in a time and a place, in order to open up to another ‘ahd and to the Other in general in everything that defines such Other in his/her diverse and different affiliations. Man himself appears, in the core of his existence and his recognition of himself, as dual, and from this comes a new composition for the concept of death – death as being-towards-death and as being-after-death, and even death in this life and-after-this-life, with what accompanies such determination, i.e. forms of anxiety, mystery and longing. With the philosophy of the dual, we go beyond archè – any possible overarching principle – as we demonstrate by applying its new approach to Kant’s philosophy, specifically to the categories of the faculty of understanding. The article ends with a call to expand on this philosophy, and promises future studies that address its various aspects.
Downloads
References
ابن السراج، أبو بكر محمّد بن سهل النحوي البغدادي (2016). الأصول في النحو. تحقيق عبد الحسن الفتلي. دار الحديث، بيروت.
ابن جنّي (1998). عِلَل التثنية. مكتبة الثقافة الدينية، القاهرة.
أحمد، ج. ط. (2023). المثنّى المضاف إلى متضمّنه – دراسة نحويّة. أدب الرافدَين، 94.
الأنصاري، ابن هشام (1900). أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك. دار الفاروق، الجيزة.
الجابري، م. ع. (1984). نقد العقل العربي 1: تكوين العقل العربي. مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت.
الجعيد، ر. (2021). المثنّى والجمع بين البناء والإعراب دراسة نحويّة. مجلة الفراند في البحوث الإسلاميّة والعربيّة، 40.
الجيش، م. (2010). تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد لابن مالك. تحقيق علي محمّد فاخر. دار العصماء، دمشق.
الحاج، ك. ي. (2014) المؤلّفات الكاملة: المجلّد الحادي عشر: في الفلسفة اللبنانيّة 2. بيت الفكر، جونية.
_____. في غُرَّة الحقيقة (2014). المؤلّفات الكاملة، المجلّد السادس: في نظامه الفلسفيّ. بيت الفكر، جونيه.
الحلبي، أبو الطيب. (1960). كتاب المثنّى. تحقيق ومقدّمة عز الدين بن أمين التنوخي. المجمع العلميّ العربي، دمشق.
الزوزني، أبو عبداللّه الحُسَين بن أحمد (1992). شرح المعلّقات السبع. الدار العالميّة، بيروت.
طرابيشي، ج. (2002). نقد نقد العقل العربي: وحدة العقل العربي الإسلامي. دار الساقي، بيروت.
المحبّي، م. أ. (1981). في تمييز نوعَي المثنَّيَين. دار الآفاق الجديدة، بيروت.
المسكيني، ف. (2005). نقد العقل التأويلي أو فلسفة الإله الأخير. مركز الإنماء القومي، بيروت.
حنفي، ح.(1985). وقفنا الحضاري. الفلسفة في الوطن العربي المعاصر: بحوث المؤتمر الفلسفي العربيّ الأوّل في الجامعة الأردنيّة. مركز دراسات الوحدة العربيّة، بيروت.
سيباويه (2020). كتاب سيباويه. دار صادر للطباعة والنشر، بيروت.
عبده، م. وأنطون، ف. (2014). المناظرة الدينيّة بين الشيخ محمّد عبده وفرح أنطون. تقديم ميشال جحا. بيسان، بيروت.
كنط، ع. (1988). نقد العقل المحض. ترجمة موسى وهبة. مركز الإنماء القومي، بيروت.
محمّد، س. م. (2021). صيغة المثنّى في سورة الرحمن (دراسة لغويّة حاسوبيّة). مجلّة البحث العلميّ في الآداب. 3.
محمود، ز. ن. (1971). تجديد الفكر العربيّ. دار الشروق، بيروت.
مكّي، أ. (1993). أمرؤ القيس: حياته وشعره. دار المعارف، القاهرة.
وهبه، م. (2019). ألا ترى إلى ما تفعلُ بنا الدهماءُ. كتاب النثر. جمع وتقديم جمال نعيم. دار التنوير، بيروت.
_____. قهَر العصرُ المكانَ وأحلَّ النمطَ محلَّ التفرُّد. كتاب النثر.
_____. مكانان على الأقلّ في ما أرى. كتاب النثر.
_____. (2008) ماذا عسانا نصنع بكنط بالعربية اليوم؟ في
Labib, A. et Ferrari, J., eds. (2008)Kant, les Lumières et nous. Maison arabe du livre, Tunis.
_____. (2017). مديح المثنّى أو كانط ضدّ هيغل. الاستغراب. خريف.
Bergson, H. (1959). Essai sur les données immédiates de la conscience in Henri Bergson Œuvres. PUF, Paris.
_____. (2006). L'Évolution créatrice. PUF, Paris.
Caputo, J. (1982). Heidegger and Aquinas: an Essay on Overcoming Metaphysics. Fordham University Press, New York.
Corbin, H. (1976). De Heidegger à Sohravardi : Entretien avec Philippe Nemo. Association des amis de Henry et Stella Corbin, 2/6/1976: https://bit.ly/2URsvFC.
Cherniavsky, A. (2012). Création de concepts et méthode philosophique chez Gilles Deleuze. Revue philosophique du Louvain. 110(2).
Deleuze, G. (1973). Dualisme, monisme et multiplicités. Anti-Œdipe et mille plateaux, Cours Vincennes, 26/3/1973: https://www.webdeleuze.com/textes/166.
_____. (1980) Cours de 22/04/1980, Leibniz : Déduction des principes. Les Cours de Gilles Deleuze. www.webdeleuze.com.
_____. (1980). Cours sur Spinoza, Vincennes, 2/12/1980 – 14/3/1981. Les Cours de Gilles Deleuze. www.webdeleuze.com.
_____. (1986). Leibniz, cours du 16/12/1986, le Pli, récapitulation. Les Cours de Gilles Deleuze. www.webdeleuze.com.
_____ et Guattari, F. (1972). L’anti-Œdipe, tome 1, Capitalisme et Schizophrénie. Éditions de minuit, Paris.
_____. (1991) Qu’est-ce que la philosophie ? Éditions de minuit, Paris.
Derrida, J. (1993). La dissémination. Seuil, Paris.
Diels, H. (1903) Fragmente der Vorsokratiker. Weidmann, Berlin.
El-Bizri, N. Ed. (2016) Practising Philosophy in Lebanon. Dar El-Farabi and Orient Institut, Beyrouth.
Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man. Free Press, New York.
Hegel, G. W. F. (1956). Die Vernunft in der Geschichte (1822/23). De Gruyter, Berlin.
Heidegger, M. (1994). Beiträge zur Philosophie: vom Ereignis, Gesamtausgabe (GA) 65, Vittorio Klostermann, Frankfurt-am-Main: Vittorio Klostermann.
_____. (1996). Brief über den Humanismus.Wegmarken, Gesamtausgabe (GA) 9. Vittorio Klostermann, Frankfurt-am-Main.
_____. (1997). Die Grundprobleme der Phänomenologie, Gesamtausgabe (GA) 24. Vittorio Klostermann, Frankfurt-am-Main.
_____. (2006). Identität und Differenz, Gesamtausgabe (GA) 11. Vittorio Klostermann, Frankfurt-am-Main.
_____. (1927) Sein und Zeit. Max Niemeyer Verlag, Tübingen.
Hippolyte de Rome. (2019). Réfutation de toutes les hérésies, Hans van Kasteel, trad. Éditions Beya, Belgique.
Hume, D. (1739). A Treatise of Human Nature: Being an Attempt to introduce the experimental Method of Reasoning into Moral Subjects VOL. I and II. John Noon, London.
Husserl, E. (1910). Philosophie als strenge Wissenschaft, Logos, band 1, 11.
Kant, I. Kritik der reinen Vernunft, Werke, Bd. 3.
Kojève, A. (1980). Introduction à la lecture de Hegel. Tel-Gallimard, Paris.
Leibniz, G. W. (2011). Discours de métaphysique. Discours de métaphysique et d’autres textes. Flammarion, Paris.
Merleau-Ponty, M. (1979). Le visible et l’invisible. Gallimard, Paris.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr. Frank Darwiche

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.