Digital School
A Gateway to New Horizons for Developing the Teaching Profession in the Emirate of Sharjah
DOI:
https://doi.org/10.31973/yz9qsk37Keywords:
Digital School, Education, Emirate of SharjahAbstract
The research aimed to identify the role of the digital school: a gateway to new horizons for developing the teaching profession in the Emirate of Sharjah. The descriptive analytical approach was used, and the results of the study concluded that the use of technology in education helps improve students’ performance in tests and academic studies, as the digital school can help reduce the educational gap between students with different needs, by providing customized educational experiences. The study recommended the need to prepare programs to prepare and train teachers to acquire the ethics and behaviors of digital citizenship and to employ digital educational resources to increase their awareness of the concepts of the digital school.
Downloads
References
أبو الدهب، محمود محمد أحمد. (2020). نموذج مقترح لإنشاء المكتبة الرقمية بجامعة الأزهر في ضوء الإتجاهات الحديثة لتكنولوجيا التعليم والمعلومات. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية، ع35 ، 173 - 221. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1032095
ألفونس قزمان, د., حسين عبد المعطي, أ., أحمد, حمدي ثابت, & ثابت. (2023). تفعيل دور القيادات المدرسية في التعليم الثانوي العام بمصر لتحقيق متطلبات التحول الرقمي. مجلة کلية التربية (أسيوط), 39(10), 367-386.
البوابة الرسمية لحكومة دولة الإمارات العربية المتحدة (2022). المدرسة الرقمية، متاح على: https://u.ae/ar-ae/information-and-services/education/elearning-mlearning-and-distant-learning/the-digital-school
زكي، وليد رشاد، و صفوت، سهير. (2022). مناهج البحث في المجتمع الرقمي: أصول التحليل الكيفي وتطبيقاته. المجلة المصرية للعلوم الاجتماعية والسلوكية، ع5 ، 190 - 193. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1486458
السيد، خالد السيد شحاتة. (2023). علم الجريمة الرقمي ومداخله السوسيولوجية الحديثة المفسرة للجريمة في مجتمع الرقمنة: نموذج نظري. مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية، ع28 ، 155 - 186. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1471598
العثمني، محمد خميس. (2022). منصات التعليم الإلكتروني وأثرها على العملية التعليمية بالتطبيق على أكاديمية العلوم الشرطة بالشارقة / الإمارات العربية المتحدة. مجلة جامعة عمان العربية للبحوث - سلسلة البحوث التربوية والنفسية، مج7, ع1 ، 265 - 292. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1221211
فريدة، كرداغ .( 2016). التكنولوجيا ودورها في العملية التعليمية، جامعة عبد الحميد بن باديس، الجزائر.
القره غولي، صفا عبدالرضا عبدالجليل. (2019). واقع استخدام التعليم الالكتروني لتطوير التعليم والتعلم في المدارس الثانوية من وجهة نظر المدرسين والمدرسات. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، ع46 ، 327 - 339. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1028000
الكعبي، هناء سعيد نايم، و أبو الشبول، مهند أنور. (2016). تقييم تجربة التعلم الذكي من وجهة نظر المعلمين في المدارس الحكومية في دولة الإمارات العربية المتحدة (رسالة دكتوراه غير منشورة). الجامعة الاردنية، عمان. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1134874
مامكغ، لارا سعد الدين، و العساف، حمزة عبدالفتاح عوض. (2021). درجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية لمهارات التعلم الرقمي واتجاهاتهم نحو استخدامه في ظل جائحة كورونا (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الشرق الأوسط، عمان. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1209417
محمود، محمد عادل قاسم (2022). تطوير السياسات التعليمية لتكوين الطفل المصري ومعلمه في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة والخامسة: دراسة مقارنة لمبادرة الإمارات والهند، مجلة دراسات تربوية واجتماعية، جامعة حلوان، مج28، ج3، 96-176
المدرسة الرقمية (2022). عن المدرسة الرقمية، متاح على: https://thedigitalschool.org/ar/faq
معوض، فاطمة بنت عبدالمنعم محمد. (2017). التحول نحو الإدارة الإلكترونية بالمدرسة الثانوية كمدخل لتحقيق جودة حياة العمل. مجلة الإدارة التربوية، س4, ع16 ، 225 - 290. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/919502
معوض، فاطمة بنت عبدالمنعم محمد. (2017). التحول نحو الإدارة الإلكترونية بالمدرسة الثانوية كمدخل لتحقيق جودة حياة العمل. مجلة الإدارة التربوية، س4, ع16 ، 225 - 290. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/919502
المفيز، خولة بنت عبدالله بن محمد، العيفان، مي بنت محمد، و الريس، إيمان بنت ابراهيم بن حماد. (2021). تحديات التحول الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية، مج33, ع4 ، 653 - 676. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1196565
المقابلة، محمد قاسم محمد، و عتوم، عبدالقادر محمد أحمد. (2021). واقع الإدارة الإلكترونية في مدارس التعليم العام بمحافظة شرور في ضوء التحول الرقمي. مجلة جامعة الملك عبدالعزيز - الآداب والعلوم الإنسانية، مج29, ع4 ، 139 - 166. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1165969
المكتب الإعلامي لحكومة دبي (2022). محمد بن راشد يطلق ”المدرسة الرقمية“ بمرحلة تجريبية مع 20 ألف طالب في أربع دول، متاح على: https://www.mediaoffice.ae/ar/news/2020/
النعيمي، خلود سلطان راشد. (2021). إطار لبناء وتطبيق معايير جودة البرامج التدريبية القائمة علي التدريب الإلكتروني بوزارة التربية والتعليم بدولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة القراءة والمعرفة، ع235 ، 165 - 206. مسترجع من http://search.mandumah.com/Record/1146755
Alhumaid, K., & AAssali, M. (2023). Understanding the role of digital information in enhancing Education in UAE: An investigation of the factors that drive continuous adoption. International Journal of Data and Network Science, 7(2), 513-522.
Atkinson, R. D., & Castro, D. (2008). Digital quality of life: Understanding the personal and social benefits of the information technology revolution. Available at SSRN 1278185.
Damant, J., Knapp, M., Freddolino, P., & Lombard, D. (2017). Effects of digital engagement on the quality of life of older people. Health & social care in the community, 25(6), 1679-1703.
Ilomäki, L., Lakkala, M. (2018). Digital technology and practices for school improvement: innovative digital school model, Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, P.O. Box 9, 00014 Helsinki, Finland
Jahnke, I. (2023). Quality of digital learning experiences–effective, efficient, and appealing designs?. The international journal of information and learning technology, 40(1), 17-30.
Passey, D. (2021). Digital technologies—and teacher wellbeing?. Education Sciences, 11(3), 117.
Safonova, V., Lutovina, E., & Korneva, I. (2020). Formation of digital competencies of future life safety teachers. In SHS Web of Conferences (Vol. 87, p. 00080). EDP Sciences.
Shana, Z., & Abulibdeh, E. (2023). The effect of digital teaching on learning gains: Evidence from a quasi-experimental study at a private School in Abu Dhabi, UAE. International Journal of Instruction, 16(1), 537-550.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anoud Mohamed Alnaqbi, Dr. Ayat Jibril Nashwan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.