The UAE’s Smart Experience of Distance Learning after the Corona Pandemic

Challenges and Solutions: The Emirate of Sharjah – Khorfakkan City as a Model

Authors

  • Asst. Prof. Huda Hassan Al-Naqbi Khorfakkan University - College of Arts, Sciences and Information Technology - Department of Sociology

DOI:

https://doi.org/10.31973/8c9vxq76

Keywords:

Distance Education , Corona

Abstract

The paper dealt with the smart experience of the United Arab Emirates for the distance education system, after the Corona pandemic, challenges and solutions. The paper aimed to identify the great practical experience of distance education, which concerns all segments of society, and to identify the most important challenges and solutions in the UAE. The paper relied on the analytical descriptive approach, as well as on studies and research published in the field of e-learning. Some of the results that had been reached is the teacher’s lack of actual preparation for this sudden transitional phase, as a large percentage of teachers did not have the necessary tools that would enable them to continue with distance education, and some of them did not have sufficient experience in the technical aspects that manage the educational process, Teachers and parents are not ready for the principle of distance learning, the inability of learners in vocational and technical education to learn in virtual classes in some disciplines that require practical applications, workshops and training, Greater difficulties and pressures on parents, which requires more effort from them in the follow-up process. The solutions adopted by the UAE to face these challenges are among the most important: His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Vice President of the State, encouraged his call to his students, saying: “Do not stop learning; Science is what makes life, and whoever stops learning stops living.” The ministry worked on the actual training of teachers and students, providing laptops for all teachers and students, the rapid initiatives launched by government agencies and telecommunications companies in the UAE helped to continue work and education remotely, thanks to modern communication systems. Finally, the researcher recommends the necessity of competitive educational services at the local and global levels, keeping pace with technological and technical changes. Addition developing the capabilities of parents in teaching and following up on the evaluation of their children.

Downloads

References

الزبون، خالد عودة محمد (2020): فاعلية التعليم عن بعد مقارنا بالتعليم المباشر في تحصيل طلبة الصف الأول ثانوي في مادة اللغة في الأردن، المجلة العربية للتربية النوعية، العدد 13.

الشهومي، غزالي (2021): التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا (دراسة مقارنة بين سلطنة عمان والمملكة المغربية): المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد 10، العدد2.

الكركي (2021)، جمال تقييم فعالية التعلم عن بعد في التعليم العالي خلال الأزمة العالمية COVID-19: وجهات نظر التربويين في الإمارات العربية المتحدة، جامعة أبوظبي بوليتكنيك.

اليونسكو ( 2020 )، منظمة الأمم المتحدة للتربیة والتعلیم والثقافة التعليم عن بعد مفهومه، أدواتُه واستراتيجيّاتُه، دليل لصانعي السياسات في التعليم الأكاديمي والمهني والتقني - مركز الملك سلمان للإغاثة والاعمال الإنسانية.

اليونيسيف ( 2020)، حالة الطوارئ العالمية المرتبطة بكوفيد- 19. تم الاسترجاع من: https://www.un.org/ar/coronavirus.

بوابة حكومة الإمارات، (2020)، التعامل مع تفشي مرض كوفيد -19، تم الاسترجاع في أغسطس 2020 من https://u.ae/ar/information-and-services/Justice-safety-and-the-law/ التعامل مع تفشي COVID-19.

بيومي عمر (2020): «التربية» تستعد لمواجهة الأزمات والطوارئ بـ «التعليم عن بُعد»، مجلة الإمارات اليوم، مسترجع من https://www.emaratalyoum.com/local-section/education/2020-03-03-1.1314924.

ريحانه، محمد سلمان و البطايحة، سوسن صالح: المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث -مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد (6)، العدد (39).

زيتون، كمال (2002): تكنولوجيا التعليم في عصر المعلومات والاتصال، عالم الكتب، القاهرة.

شفيق، محمد (1985): البحث العلمي (الخطوات المنهجية لإعداد البحوث الاجتماعية) المكتب الجامعي الحديث، القاهرة.

شلوس، لي أبرز، ترجمة نبيل جاد عزمي (2015): التعليم عن بعد، الجمعية الامريكية للتكنولوجيا، ط 1 بيروت.

عامر عبد الرؤوف، طارق (2007): التعليم عن بعد والتعليم المفتوح، اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الاردن.

عيسى الرباعية، اماني (2020): دور التعليم عن بعد في تعزيز التعلم الذاتي لدى طلبة جامعة الزرقاء الخاصة، مجلة جامعة فلسطين. الأبحاث والدراسات، العدد الثالث، الجزء الثاني، يونيو.

نويرة، اسويب (2020): متطلبات التعليم عن بعد وتحدياته في ظل جائحة فيروس كورونا , مجلة أنثروبولوجيا، مجلد 06 عدد 02

معزوز، هشام، وآخرون (2020): واقع التعليم الجامعي عن بعد في ظل جائحة كورونا دراسة ميدانية على عينة من الطلبة بالجامعات الجزائرية، مجلة مدارات سياسية، مجلد 3

Al- Swabi, S. (2020). Challenges of using technology through preschool education during the Covid19 pandemic. Research Journal, (37), 140- 149.

Bigirwa, J. Ndawula, S. and Naluwemba, E. (2020). E- learning adoption: Does the instructional design model matter? An explanatory sequential study on midwifery schools in Uganda. E- Learning and Digital Media, 17 (6), 460- 481.

Canovan, C; Fallon, N. (2020)“ It just isn’t priority.” Will primary science learning loss be forgotten/ The link: https://2u.pw/fajZQ

Downloads

Published

2025-03-15

Issue

Section

Sociology

How to Cite

Al-Naqbi, H. (2025). The UAE’s Smart Experience of Distance Learning after the Corona Pandemic: Challenges and Solutions: The Emirate of Sharjah – Khorfakkan City as a Model. Al-Adab Journal, 152, 359-380. https://doi.org/10.31973/8c9vxq76

Publication Dates

Received

2024-04-21

Revised

2024-05-26

Accepted

2024-05-28

Published Online First

2025-03-15

Similar Articles

1-10 of 2982

You may also start an advanced similarity search for this article.