Globalization and cultural standards in Emirati society
A study on a sample of students at the University of Sharjah
DOI:
https://doi.org/10.31973/2e9yz171Keywords:
Globalization , Cultural Standards, university youth, University of Sharjah , Emirati SocietyAbstract
The study aimed to investigate the expected effects of globalization on cultural standards in the United Arab Emirates society, based on the opinions of a purposive sample of students from the University of Sharjah, totaling 300 students. The study employed a descriptive-analytical approach, utilizing social survey method to reach the targeted observation units. Eleven research variables were used, along with several statistical methods to present the results. The study results revealed that concerning the main variable of the study and its three primary axes and sub-items related to the awareness of the sample individuals about the effects of globalization on cultural standards in the United Arab Emirates, there was an increase in awareness levels among most of the study sample. The analytical results of the study indicated differences between citizens and expatriates regarding awareness of the manifestations and effects or changes brought about by the spread of globalization in Emirati society. Unexpectedly, these results favored the expatriates. This is attributed to the fact that the United Arab Emirates, through its respect and promotion of values of tolerance and coexistence, has created a unique sense of belonging among expatriates. This has reinforced the sense of belonging and loyalty among both citizens and residents to the extent that residents have become aware of the impact of globalization on the local culture. The study recommended the continued enhancement of the state's practices of coexistence and tolerance as a preventive measure against the negative impact on the nation's partners. The study also provided several suggestions to support the positive effects of globalization and mitigate its negative effects on cultural standards.
Downloads
References
إبراهيم، طه، (2019)، الهوية والعولمة دراسة حضارية تحليلية لدولة الإمارات العربية المتحدة، جامعة قناة السويس.
العبيدي، وولي (2017)، المدخل إلى علم النفس الاجتماعي، الأردن: دار الثقافة.
العتبى، علي (2013). ااتجاهات طلبة الجامـعة نحو العولمة الثقافية وعلاقتها بالقيم الدينية، العراق: جامعة كربلاء.
العزب، أشرف محمد، وولاء محمد شعبان السيد، وصلاح محمد سامي جاد، وأموره حسن أبوطالب (2021)، دور مؤسسات التعليم العالي في نشر الوعي البيئي بين الطلبة: جامعة عجمان – الامارات العربية المتحدة نموذجاً، الشارقة: مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، عدد B، المجلد 18، العدد 1، يونيو، 2021.
العيد، وارم (2014). البعد الثقافي للعولمة وأثره على الهوية الثقافية للشباب العربي / الشباب الجامعي الجزائري، الجزائر: جامعة البشير الابراهيمي.
المسيري، التريكي (2010). الحداثة وما بعد الحداثة، دمشق: دار الفكر.
المطيري، عبيد (2013). العولمة و اثرها على السياسة لدى طلبة جامعة الكويت، الكويت: جامعة الشرق الأوسط.
باومن، زيجمونت (2016). الحداثة السائلة، بيروت: الشبكة العربية للأبحاث والنشر.
بحري، صابر ومنى خرموش، (2017)، قلق العولمة وعلاقته بأزمة الهوية لدى الشباب الجامعي، جامعة محمد ملين دباغين سطيف، بوزريعة.
بلقاسم، سلاطنية وإيمان، نوي (2013). الاغتراب الثقافي عند الطلبة الجامعيين، جامعة محمد خيضر، الجزائر.
بومنقار، بوعطيط (2015). صراع القيم في ظل العولمة الثقافية و أثره على خصوصية المجتمع العربي، دار المنهل.
تومي، لخنساء (2016). دور الثقافة الجماهيرية في تشكيل هوية الشباب الجامعي (أطروحة دكتوراه )، جامعة محمد خيضر بسكرة.
جونز، فيليب (2010). النظريات الاجتماعية والممارسات البحثية، مصر: العربية للنشر والتوزيع.
الحسن، احسان (2015). النظرية الاجتماعية المتقدمة، الأردن: دار وائل للنشر والتوزيع.
حمد، ديانا، (2012). أثر العولمة الثقافية على مواطني الضفة الغربية، (أطروحة ماجستير)، جامعة النجاح، فلسطين.
ساسن، ساسيكا، (2014)، علم اجتماع العولمة، المركز القومي للترجمة، القاهرة.
سعيد، هالة (2013). العولمة: مفهومها و بعض تضامينها التربوية في الفكر المعاصر، جامعة السويس.
عبد الكافي، إسماعيل (2003). معجم مصطلحات عصر العولمة.
علي، جودي (2017)، مستقبل الثقافة المحلية فى ظل تحديات العولمة، جامعة الجيلالي، بوزريعة.
علي، حمدي (2015). دور الجامعة في تنمية قيم المواطنة و تمثلها لدى الطلاب في ظل تحديات العولمة، جامعة سوهاج، مصر.
فيربول، جيل (2011). معجم مصطلحات علم الاجتماع، بيروت: دار ومكتبة الهلال.
مصطفى، هالة، (2013). العولمة: مفهومها وبعض تضميناتها التربوية في الفكر المعاصر، مجلة كمية التربية بالسويس– المجلد السادس.
ناصف، سعيد، (2015)، مدخل إلى علم الاجتماع مفاهيم وقضايا، الافاق المشرقة ناشرون، دولة الامارات العربية المتحدة.
البوابة الرسمية لحكومة دولة الإمارات العربية المتحدة - https://u.ae/#/
Bouymaj, Imane, (2020), Globalization’s Impact on Cultural Identity: Empirical study on 1st and 2nd Generation Immigrants , (Masters thesis),Iscte – Instituto Universitário de Lisboa.
Hopkyns, sarah,(2020), The Impact of Global English on Cultural Identities in the United Arab Emirates , Zayed University, Abu Dhabi.
Mohiuddin, syed, (2016), Impact of Global Culture on the UAE , International Journal of Scientific & Engineering Research.
Takiyar, Aman and. Rao, N.V.M, (2020), Impact of globalization on human rights: evidence from Sub-Saharan Africa, Emerald Insight, India, Pilani.
Wang,Tzu, (2020), Globalization Impact On Culture , (Master Thesis) , JOHANNES KEPLER UNIVERSITY LINZ , Austria.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Majed Mohammed Salem Al Nuaimi, Dr. Alaa Al-Taii

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.