Negative family upbringing patterns and their impact on academic achievement among second year students in the city of Sharjah
A descriptive study
DOI:
https://doi.org/10.31973/dkv8q407Keywords:
upbringing styles, academic achievement, second cycleAbstract
The current study aimed to identify the impact of negative family upbringing and its relationship with academic achievement among second cycle students in schools in the Emirate of Sharjah, by identifying the negative family upbringing patterns prevailing in the Emirate of Sharjah, and the most important social variables affecting the family upbringing patterns used, in addition to identifying the most negative family upbringing pattern on the academic achievement of children from parents. The study used the descriptive-analytical method to analyze the data, and relied on a purposive sample consisting of (100) male and female students from second cycle schools in the Emirate of Sharjah, and (50) parents. The study used a questionnaire to collect data. One of the most important findings that emerged from the current study is the agreement of the sample members, who represent about half of the sample size, that the ranking of fathers' practices of negative socialization methods from high to low: Cruelty and authoritarianism, oscillation, segregation, rejection and neglect, triggering psychological pain, overprotection, and finally pampering and indulgence. While the results showed that mothers' practices of negative socialization methods were ranked from high to low: Overprotection, ostracism, neglect, oscillation, segregation, cruelty, authoritarianism, overprotection and finally pampering and indulgence, which have a negative relationship with children's academic achievement. The study came up with the most important recommendations: Agreement in the parenting style between fathers and mothers in a balanced manner would produce a generation that is emotionally, psychologically and educationally balanced. The study also recommends that parents educate themselves on positive parenting techniques by taking advantage of the programs offered by family development institutions and other centers.
Downloads
References
ابن منظور، جمال الدين: لسان العرب، جزء (2-10)، ط3، 1986.
نعمة، أنطوان. المنجد في اللغة العربية المعاصرة، ط.2، بيروت، دار المشرق، (2015).
أبو النيل، محمود (1988). علم النفس عبر الحضاري، بيروت: دار النهضة العربية.
أبو سعده. أحمد سعد محمود. (2017). معاملة المراهق وأثرها على جوانب الشخصية (ط.1). منارة العلم.
ابو علام، رجاء. (2005). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربية، دار النشر الجمعات.
أبو مغلي، سميع، سلامة، عبد الحافظ، (2012). التنشئة الاجتماعية للطفل، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
أحمد إحسان، محمد الحسن، سليمان الأحمد، عدنان. (2009). المدخل إلى علم الاجتماع، دار وائل للنشر والتوزيع.
إسماعيل، محي الدين. (1987). التنشئة الأسرية والأبناء الصغار. مطـابع الهيئـة المصرية العامة للكتاب.
البكري، أمل. (2013). علم النفس المدرسي (ط.1). دار معتز للنشر والتوزيع.
البيلاوي، فيولا. (1988). مقياس الضغوط الوالدية. مكتبة أنجلو المصرية.
تركي، رابح. (1982). أصول التربية والتعليم، ديوان المطبوعات الجامعية.
توفيق، سميحة كريم. (1996). مدخل إلى العلاقات الأسرية. مكتبة الأنجلو المصرية.
توق، محي الدين. عدس، عبد الرحمن. (1998). مدخل إلى علم النفس عمان ط5. دار الفكر.
حمدي، علي أحمد. (1995). مقدمة في علم اجتماع التربية. دار المعرفة الجامعية. ص180.
خضير، ياس البياتي. (2011). النظرية الاجتماعية –جذورها التاريخية وروادها. المكتب المصري للمطبوعات.
دمنهوري، عوض، عباس محمود. (2006). التنشئة الاجتماعية والتأخر الدراسي. دراسة في علم النفس الاجتماعي التربوي. دار المعرفة الجامعية.
الرفاعي، نعيم. (1997). الصحة النفسية. الدار العلمية للنشر والتوزيع.
السيد، عبد العاطي السيد. وآخرون. (2006)، الأسرة والمجتمع. دار المعرفة الجامعية.
شكري، علياء. (1987). الاتجاهات المعاصرة في دراسة الأسرة. دار المعرفة الجامعية.
عمر، فادية الجولاني. (1997). علم الاجتماع التربوي. مركز الاسكندرية للكتاب. ص215.
عوض، عباس محمود. (2004). علم النفس الاجتماعي. دار المعرفة الجامعية.
الكتاني، فاطمة المنتصر. (2000). الاتجاهات الوالدية في التنشئة الاجتماعية وعلاقتهـا بمخاوف الذات لدى الأطفال. دار الشروق للنشر والتوزيع.
كرادشة، منير عبد الله. (2013). العنف الأسري: سسيولوجية الرجل العنيف والمرأة المعنفة. عالم الكتب.
كلير، فهيم. (2004). الأسرة والمدرسة والمعلم وتحقيق النجاح للأبناء (ط1). مكتبة الثقافة.
محمود مكي، عباس (2007). الأسرة ومشكلاتها ط.1. مؤسسة مجد.
المنتصر، فاطمة الكتابي. (2000). الاتجاهات الوالدية في التنشئة الاجتماعية وعلاقتها بمخاوف الذات لدى الأطفال. دار الشروق.
إيان كريب. (1999). النظرية الاجتماعية من بارسونز إلى هابرماس. ترجمة محمد حسين غلوم، عالم المعرفة، ع (244)، الكويت. ص132.
كوهن، ألفي. (2009). تربية الأطفال عطاء بلا حدود (علي للو، مترجم). دار كلمة. (العمل الأصلي نشر في 2006).
هيث، فيليس. (2015). علاقات الوالدين- الطفل (سهام درويش، أحلام عادل، مراد علي، مترجم). دار الفكر. (العمل الأصلي نشر في 2013).
زرمان، عادل. (2005). الوسط الأسري والتفوق الدراسي – دراسة ميدانية على أسر التلاميذ المتفوقين في الطور الثاني من التعليم الأساسي. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة قسنطينة.
زغينة، نوال. (2008). دور الظروف الاجتماعية للأسرة على التحصيل الدراسي للأبناء، دراسة ميدانية في بلدية باتنة. رسالة دكتوراة، جامعة الحاج لخضر، قاعدة بيانات جامعة باتنة.
الشناوي، عبد المنعم. (1987). أساليب معاملة الآباء كما يقررها الأبناء وعلاقتها ببعض سمات الشخصية لهؤلاء الأبناء. رسالة ماجستير، جامعة الزقازيق.
طنيش، خليفة رمضان. (2009). بعض المحددات الأسرية وعلاقتها بمستوى التحصيل الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم المتوسط ببلدية الجبل. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الفاتح.
حسين، أحمد صالح. (2014). أنماط التنشئة الأسرية وعلاقتها بقلق الامتحانات وبالتفوق الدراسي. رسالة دكتوراه، جامعة أم درمان الإسلامية.
عبد المنعم، عفاف محمد. (1999). تأكيد الذات وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طـلاب المرحلة الإعدادية. رسالة ماجستير، معهد الدراسات العليا للطفولة. جامعة عين شمس.
العزاوي، كلستان إبراهيم عزيز. (2009). العلاقة بين التربية الوالدية والتحصيل الدراسي لتلاميذ المرحلة الأساسية بأمانة العاصمة – صنعاء. رسالة جامعية، جامعة صنعاء. قاعدة بيانات الدراسات والأبحاث.
يسن، نوال عبد اللطيف. (2001). الضغوط النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسـي لـدى أطفال المقابر. رسالة ماجستير غير منشورة. معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.
بشير، اقبال محمد. (1990). ديناميكية العلاقات الأسرية (دراسة حول الخدمة الاجتماعية ورعاية الأسرة والطفولة). المكتب الجامعي الحديث بالإسكندرية. ص 273 – 275.
توفيق، سميحة كرم. البوفلاسة، مريم ماجد. (1996). دراسة لمسؤوليات الأب في تربية الأبناء لدى عينة من الآباء القطريين. مجلة فصلية تصدر عن الهيئة المصرية العامة للكتاب. 10 (39).
السعيدية، فهيمة بنت حمد. (2020). أثر أنماط التنشئة الوالدية في التحصيل الدراسي: نموذج وسطي لأثر العجز المتعلم لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 21 (41)، ص 71-41.
توفيق، عبد المنعم. (2004). التنشئة التربوية دراسة مقارنة بين المتفوقين تحصيلياً والعاديين من تلاميذ المرحلة الإعدادية بمملكة البحرين. المجلة التربوية. 19 (73)، 151 – 127.
خيري، محي الدين. (1991)، أشكال التدخل الأسري في بعض شؤون الأبناء من الشباب الجامعي في الأردن - دراسة ميدانية. مؤتة للبحوث والدراسات (سلسلة العلوم الانسانية والاجتماعية). جامعة مؤتة، 6 (1).
الريحاني، سليمان. (1985). أثر نمط التنشئة الأسرية في الشعور بالأمن. مجلة دراسـات الجامعة الأردنية. 12 (11). ص199.
الشديد، ميسلون. المجالي، سلامة. (2017). أنماط التنشئة الاجتماعية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بأبعاد مركز التحكم لدى ناشئي كرة السلة. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية). 32 (5).
كفافي، علاء الدين (1989). تقدير الذات في علاقته بالتنشئة الوالدية وآلامهـا النفسية. المجلة العربية للعلوم الإنسانية. جامعة الكويت. (35) السنة التاسعة، ص 101 – 129.
خيري، السيد محمود (1987): الإحصاء في البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية، الطبعة الرابعة، القاهرة، دار النهضة العربية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Naji Rashid Al Nuaimi, Dr. Khalil Al-Halalat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.