Morphological change in the active participle and active participle in the Qur’anic text
DOI:
https://doi.org/10.31973/af1vkk89Keywords:
The Qur’an, modulum, morphology, active participleAbstract
Derivatives are mentioned in the Qur’anic text in the form (participle participle), it was interpreted as meaning (passive participle), and derivatives were mentioned in the form (passive participle), it was interpreted to mean (the active participle), The apparent form is called (the relative to it), That is, it was modified from another origin in another form, and the other form was called (the one that is modified from), and it is absent from the text, although its meaning remains in the wording of the apparent formula (the one that is modified to), The reason for this, according to some scholars, is that the forms of the direct object stipulated in the speech did not agree with the correct standard linguistic rule, They interpret a number of alternatives, justifying this by the validity and agreement of those alternatives with the correct rule.
This study aimed to demonstrate the correctness of the apparent linguistic use of the word in the Qur’anic text, as it is an authentic and eloquent text that no other text is equal to, and demonstrated its compatibility with the correct normative rule by adopting interpretations and semantic evidence according to scholars, The research explained that morphological modification occurs when both sides of the modification are present in the speech, So that the interpretation is not based on the unseen, which exposes the single formula in the text to a number of different meanings.
Downloads
References
القرآن الكريم.
ابن الأثير، أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني الجزري عز الدين (ت 630هـ)، (1997): الكامل في التاريخ، تحقيق: عمر عبد السلام تدمري، دار الكتاب العربي، ط1، بيروت- لبنان.
ابن الحداد، سعيد بن محمد المعاضدي القرطبي ثم السرقسطي أبو عثمان (توفي بعد 400هـ)، (1975): كتاب الأفعال، تحقيق: حسين محمد محمد شرف، مراجعة، محمد مهدي علام، مؤسسة دار الشعب للصحافة والطباعة والنشر، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
ابن المنير الاسكندري (ت 683هـ)، (1407هـ): الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، مع الكتاب حاشية (الانتصاف فيما تضمنه الكشاف)، وتخريج أحاديث الكشاف للامام الزيلعي، ابو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشري جار الله (ت538هـ)، دار الكتاب العربي، ط3، بيروت- لبنان.
ابن جني، ابو الفتح عثمان الموصلي (ت 392هـ)، (1954): المنصف لابن جني، شرح كتاب التصريف لأبي عثمان المازني، دار احياء التراث القديم، ط1.
ابن سيده، ابو الحسن علي بن اسماعيل المرسي (ت 458هـ)، (2000): المحكم والمحيط الأعظم، تحقيق: عبد الحميد هناوي، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
ابن عطية الاندلسي، ابو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام المحاربي (ت 542هـ)، (1422هـ): المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
ابن مالك، بدر الدين محمد ابن الامام جمال الدين محمد (ت 686هـ)، (2000): شرح ابن الناظم على ألفية ابن مالك، تحقيق: محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
ابن مالك، أبو عبد الله جمال الدين محمد بن عبد الله الطائي الجياني (ت672هـ) (1967): تسهيل الفوائد وتكميل المقاصد، تحقيق: محمد كامل بركات، دار الكتاب العربي للطباعة والنشر.
ابن منظور الدليمي، ابو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله (ت 207هـ)، (1435هـ): كتاب فيه لغات القرآن، ضبطه وصححه، جابر بن عبد الله السريع.
ابن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم بن علي ابو الفضل الأنصاري الرويفعي الأفريقي (ت 711هـ)، (1414هـ): لسان العرب: الحواشي لليازجي وجماعة من اللغويين، دار صادر، ط3، بيروت.
ابن هشام، جمال الدين عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف بن محمد بن مالك (ت761هـ) (دون تاريه): أوضح المسالك على ألفية ابن مالك، تحقيق: يوسف الشيخ محمد البقاعي، دار الفكر للطباعة والنشر .
ابو بكر الأنباري، محمد بن القاسم بن محمد بن بشار (ت 328هـ)، (1992): الزاهر في معاني كلمات الناس، تحقيق: د. حاتم صالح الضامن، مؤسسة الرسالة، ط1، بيروت.
أبو علي الفارسي (288- 377هـ)، (1969): الايضاح العضدي، تحقيق: د.حسن شاذلي فرهود، كلية الآداب- جامعة الرياض، ط1.
أبو علي الفارسي، الحسن بن أحمد بن عبد الغفار (ت 377هـ)، (1993): الحجة للقراء السبعة، تحقيق: بدر الدين قهوجي، بشير جويجابي، راجعه ودققه، عبد العزيز رباح، أحمد يوسف الدقاق، دار المأمون للتراث، ط2، دمشق، بيروت.
الأخفش الأوسط ، أبو الحسن المجاشعي بالولاء البلخي ثم البصري (ت215هـ)، (1990): معاني القرآن للأخفش تحقيق: د. هدى محمود قراعة، مكتبة الخانجي، ط1، القاهرة.
الأزهري، محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي ابو منصور (ت370هـ)، (2001): تهذيب اللغة، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار احياء التراث العربي، ط1، بيروت.
الاستراباذي، محمد بن الحسن الرضي نجم الدين (ت 686هـ)، (1975): شرح شافية ابن الحاجب شرح شواهده للعالم الجليل عبد القادر البغدادي صاحب خزانة الأدب المتوفي عام 1093هـ، حققها وضبط غريبهما وشرح مبهمها الأساتذة، محمد نور الحسن، المدرس في تخصص كلية اللغة العربية، محمد الزفزاف، المدرس في كلية اللغة العربية، محد محيي الدين عبد الحميد، المدرس في تخصص كلية اللغة العربية، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
الأفغاني، سعيد بن محمد بن أحمد (ت1417هـ)، (2003): الموجز في قواعد اللغة العربية، دار الفكر، بيروت- لبنان.
الأنباري ، ابو بكر محمد بن القاسم بن محمد بن بشار بن الحسن بن بيان بن سماعة بن فروة بن قطن بن دعامة (ت 328هـ)، (1987): الأضداد، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم، المكتبة العصرية، بيروت- لبنان.
الإيجي الشافعي ، محمد بن عبد الرحمن بن محمد بن عبد الله الحسني الحسيني (ت905هـ)، (2004): تفسير الايجي جامع البيان في تفسير القرآن، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
البخاري، أبو عبد الله محمد بن اسماعيل بن ابراهيم بن المغيرة ابن بردزيه الجعفي (1311هـ) صحيح البخاري، تحقيق: جماعة من العلماء، طبعة السلطانية بالمطبعة الكبرى الأميرية ببولاق مصر، بأمر السلطان عبد الحميد الثاني، ثم صورها بعنايته د.محمد زهير الناصر وطبعها الطبعة الأولى عام 1422هـ لدى دار طوق النجاة، بيروت، مع اثراء الهوامش بترقيم الأحاديث لمحمد فؤاد عبد الباقي والإحالة لبعض المراجع المهمة.
البصري، أبو عبيدة معمر بن المثنى التميمي (ت 209هـ)، (1381هـ): مجاز القرآن، تحقيق: محمد فؤاد سزكين، مكتبة الخانجي، القاهرة، 1381هـ.
البغوي، محيي السنة أبو محمد الحسين بن مسعود (ت 510هـ)، (1997): معالم التنزيل في تفسير القرآن وتفسير البغوي، حققه وخرج أحاديثه محمد عبد الله النمر – عثمان جمعة ضميرية – سليمان مسلم الحرش، دار طيبة للنشر والتوزيع، ط4.
البغوي، محيي السنة أبو محمد الحسين بن مسعود الشافعي (ت 510هـ)، (1420هـ): معالم التنزيل في تفسير القرآن وتفسير البغوي، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، دار احياء التراث العربي، ط1، بيروت.
ابن عباد، كافي الكفاة الصاحب اسماعيل (326- 385هـ)، (1994): المحيط في اللغة، تحقيق: محمد حسن آل ياسين، عالم الكتب، ط1، بيروت.
الثعالبي ، ابو منصور عبد الملك بن محمد بن اسماعيل (ت 429هـ)، (2002): فقه اللغة وسر العربية، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، دار احياء التراث العربي، ط1، بيروت.
الثعلبي، أبو اسحاق أحمد بن ابراهيم (ت427هـ)، (2015): الكشف والبيان عن تفسير القرآن، اشرف على اخراجه، د. صلاح باعثمان د. حسن الغزالي، د. زيد مهارش، أ.د. أمين باشة، تحقيق: عدد من الباحثين، أصل التحقي رسائل جامعية (غالبها ماجستير) لعدد من الباحثين، دار التفسير، ط1، جدة، المملكة العربية السعودية.
الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (ت597هـ)، (1422هـ): زاد المسير في علم التفسير، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، دار الكتاب العربي، ط1، بيروت.
الجوهري، أبو نصر اسماعيل بن حماد الفارابي (ت 393هـ)، (1987): الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين، ط4.
الحراصي، عبد الله (2002): دراسات في الاستعارة المفهومية مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان، الاصدار الثالث، ابريل.
الحريري، القاسم بن علي بن محمد بن عثمان ابو محمد البصري (ت516هـ)، (1998): درة الغواص في أوهام الخواص، تحقيق: عرفات مطرجي، مؤسسة الكتب الثقافية، ط1، بيروت.
الحمادي، جلال عبد الله محمد سيف (2007): العدول في صيغ المشتقات في القرآن الكريم دراسة دلالية، بحث مقدم لنيل درجة الماجستير، بإشراف أ.د. عباس علي السوسرة.
الحنبلي، أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل الدمشقي النعماني (ت775هـ)، (1998): اللباب في علوم الكتاب، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
الحنفي، نجم الدين عمر بن محمد بن أحمد النسقي (461- 537هـ)، (2019): التيسير في التفسير (يطبع أول مرة محققاً على ثلاث نسخ خطية)، تحقيق: ماهر اديب حبوش وآخرون، دار اللباب للدراسات وتحقيق التراث، ط1، اسطنبول- تركيا.
الدنيوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة (ت276هـ)، (1978): غريب القرآن، تحقيق: أحمد صقر، دار الكتب العلمية، (لعلها مصورة عن الطبعة المصرية).
الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة (ت276هـ) (دون تاريخ): تأويل مشكل القرآن، تحقيق: ابراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.
الرازي، أبو الحسن أحمد بن فارس بن زكريا القزويني (ت 395هـ)، (1979): معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام هارون، دار الفكر.
الرازي، أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكريا القزويني (ت 395هـ)، (1986): مجمل اللغة لابن فارس، دراسة وتحقيق: زهير عبد المحسن سلطان، مؤسسة الرسالة، ط2، بيروت.
الراغب الأصفهاني، أبو القاسم الحسن بن محمد (ت 502هـ)، (1412هـ): المفردات في غريب القرآن، تحقيق: صفوان عدنان الداودي، دار القلم الدار الشامية، دمشق، بيروت، ط1.
الزجاج، ابراهيم بن السري بن سهل ابو اسحاق (ت311هـ)، (1988): معاني القرآن وإعرابه، تحقيق: عبد الجليل عبده شلبي، عالم الكتب، ط1، بيروت- لبنان.
الزركشي، أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر (ت794هـ)، (1957): البرهان في علوم القرآن وأصول التفسير، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم، دار احياء الكتب العربية عيسى البابي الحلبي وشركائه ثم صورته دار المعرفة، ط1، بيروت- لبنان.
السامرائي، د. فاضل صالح (2007): معاني الأبنية، دار عمار للنشر والتوزيع، ط2، بغداد.
السجستاني، محمد بن عزيز ابو بكر الغريري (ت 330هـ)، (1995): غريب القرآن المسمى بنزهة القلوب، تحقيق: محمد أديب عبد الواحد جمران، دار قتيبة، ط1، سوريا.
السمعاني، أبو المظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزي التميمي الحنفي ثم الشافعي (ت 489هـ)، (1997): تفسير القرآن، تحقيق: ياسر بن ابراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم، دار الوطن، ط1، الرياض- السعودية.
سيبويه، أبو بشر عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي بالولاء (ت 180هـ)، (1988): الكتاب، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، ط3، القاهرة.
الطباطبائي، العلامة السيد محمد حسين (1904- 1982م)، (1997): الميزان في تفسير القرآن، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ط1، بيروت- لبنان.
الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي (ت310هـ)، (2001): تفسير الطبري وجامع البيان عن تأويل آي القرآن، تحقيق: د. عبد الله بن عبد المحسن التركي بالتعاون مع مركز البحوث والدراسات الإسلامية بدار هجر الدكتور عبد السند حسن يمامة، دار هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان، ط1.
طبل، د. حسن (1998): اسلوب الالتفات في البلاغة القرآنية، دار الفكر العربي.
فخر الدين الرازي، ابو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب خطيب الري (ت 606هـ)، (1420هـ): مفاتيح الغيب التفسير الكبير، دار احياء التراث العربي، ط3، بيروت.
فضل، د. صلاح (1998): علم الأسلوب مبادئه وإجراءاته، دار الشروق، ط1.
الفيروزآبادي، مجد الدين ابو طاهر محمد بن يعقوب (ت 817هـ)، (دون تاريخ): بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز، تحقيق: محمد علي النجار، المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، لجنة احياء التراث الإسلامي.
القصاب، أحمد محمد بن علي بن محمد الكرجي (ت360هـ)، (2003): النكت الدالة على البيان في أنواع العلوم والأحكام، تحقيق: ج1، علي بن غازي التويجري، دار القيم- دار ابن عفان، ط1.
الكرماني، ابو القاسم محمود بن حمزة (ت بعد 531هـ)، (دون تاريخ): لباب التفاسير، تحقيق: أربع رسائل دكتوراه بقسم القرآن وعلومه بكلية أصول الدين في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض: ناصر بن سليمان العمر، من أول سورة الفاتحة إلى آخر سورة النساء، 1404هـ. وعبد الله بن حمد المنصور، من أول سورة المائدة إلى آخر سورة الإسراء، 1429هـ. وابراهيم بن محمد بن حسن دومري، من أول سورة الكهف إلى آخر سورة الصافات، 1429هـ. وابراهيم بن علي بن ولي الحكي، من أول سورة ص إلى آخر سورة الناس 1429هـ.
الأصبهاني، أبو القاسم اسماعيل بن محمد بن الفضل بن علي القريشي الطليحي التمي الأصبهاني ابو القاسم (ت 535هـ)، (1995): إعراب القرآن، قدمت له ووثقت نصوصه: الدكتورة فائزة بنت عمر المؤيد، فهرسة ومكتبة الملك فهد الوطنية، ط1، الرياض.
الماتريدي ، محمد بن محمد بن محمود ابو منصور (ت 333هـ)، (2005): تفسير الماتريدي (تأولات أهل السنة)، تحقيق: د. مجدي باسلوم، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
المراغي، أحمد مصطفى (1365هـ): تفسير المراغي، طبعة مصطفى البابي الحلبي بمصر، ط1.
المنتجب الهمذاني (ت 643هـ)، (2006): الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد، حقق نصوصه وخرجه وعلق عليه: محمد نظام الدين الفتيح، دار الزمان للنشر والتوزيع، المدينة المنورة- المملكة العربية السعودية، ط1.
منير، السيد (1414هـ): الرافد في علم الأصول، تقرير بحث السيستاني ، ط1، جمادي الآخرة .
النحاس، ابو جعفر أحمد بن محمد بن اسماعيل بن يونس المرادي النحوي (ت338هـ)، (1421هـ): إعراب القرآن، وضع حواشيه وعلق عليه عبد المنعم خليل ابراهيم، منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
النيسابوري ، ابو الحسن علي بن احمد بن محمد بن علي الواحدي الشافعي (ت468هـ)، (1430هـ): التفسير البسيط، تحقيق: أصل تحقيقه في (15) رسالة دكتوراه بجامعة الامام محمد بن سعود ثم قامت لجنة علمية من الجامعة بسبكة وتنسيقه، عمادة البحث العلمي – جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية، ط1.
النيسابوري، ابو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحد الشافعي (ت 468هـ)، (1415هـ): الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: صفوان عدنان داوودي، دار القلم الدار الشامية، دمشق- بيروت، ط1.
النيسابوري، نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي (ت 850هـ)، (1416هـ): غرائب القرآن ورغائب الفرقان، تحقيق: الشيخ زكريا عميرات، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت.
الهروي، أبو عبيد أحمد بن محمد (ت401هـ)، (1999) الغريبين في القرآن والحديث، تحقيق ودراسة: أحمد فريد المزيدي، قدم له وراجعه، أ.د.فتحي حجازي، مكتبة نزار مصطفى الباز، المملكة العربية السعودية، ط1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م. بتول فرحان يونس
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.