Telling about something verbally
A semantic syntax study
DOI:
https://doi.org/10.31973/mbkymd47Keywords:
context , deep structure, semantic, syntaxAbstract
This research deals with one of the rhetorical methods of the Arabs, which is telling about something with its verbal synonym, whether the synonym is complete or incomplete, and it is a method that appears to be ambiguous. If it is not understood with a mind devoid of the margin of the text or the semantics around it, rather it needs to bring in the necessary contexts to understand the speaker's intent. It also aims to convey the semantic image closest to the speaker's intent, or the possible interpretative or estimative connotations, and the researcher seeks here to establish general rules for understanding and interpreting this method, drawing from the words of linguists and interpreters to serve the texts of the Arab Islamic and literary heritage.
This research aims to introduce the reader to this style and present the traditional evidence for it from the Qur’an, Sunnah, poetry and prose.
I did not find any previous researchers who dealt with this method or referred to it, but the ancients commented on its texts and interpreted them and interpreted the ambiguous ones in a way that suits the verbal context without putting it in a title or under a chapter. For that reason, I tried to put the appropriate title for it, so its title was (Telling about something verbally, A semantic syntax study), and the term information is broader than the term grammatical predicate, Because the information does not necessarily adhere to the predicate in parsing, and it is one of the mainstays in the grammarians’ terminology, but rather it goes beyond it to what they term by virtues, so it informs them and strengthens them in terms of significance and effect.
Because the information does not necessarily adhere to the predicate in parsing, and it is one of the mainstays in the grammarians’ terminology, but rather it goes beyond it to what they term by virtues, so it informs them and strengthens them in terms of significance and effect.
This method can only be understood through grammatical and semantic contexts based on taking them from the imams of the ancestors, grammarians, and commentators.
It has become clear from examining and extrapolating the speech of the Arabs that the meanings to which this method emerges are limited - mostly - to aspects, namely: glorification, contempt, exaggeration, suspense, and threat. Other meanings may emerge depending on the verbal context.
The research also aims to seek to convey the semantic image that is closest to the speaker’s intention, or the interpretive or evaluative implications it may have. The researcher here also seeks to establish general or approximate rules. To understand and interpret this method, drawing conclusions from the words of scholars in a way that serves the texts of the Arab Islamic and literary heritage.
Downloads
References
القرآن الكريم.
النَّحَّاس، أحمد، (١٤٢١ هـ)، إعراب القرآن، دار الكتب العلمية، بيروت.
الزركشي، بدر الدين(١٩٥٧ م)، البرهان في علوم القرآن، دار إحياء الكتب العربية.
العكبري، أبو البقاء(بدون سنة نشر)، التبيان في إعراب القرآن، عيسى البابي الحلبي وشركاه.
ابن عاشور، محمد، (١٩٨٤م)ـ التحرير والتنوير«تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد، الدار التونسية للنشر، تونس.
الأندلسي، أبو حيان(١٩٩٧ - ٢٠٢٢ م)، التذييل والتكميل في شرح كتاب التسهيل، دار القلم بدمشق (الأجزاء ١ - ٥) - دار كنوز إشبيليا بالرياض (الأجزاء ٦ - ٢٠).
الفارسيّ، الحسن(1990م)، التعليقة على كتاب سيبويه، جامعة الملك سعود، السعودية.
الواحدي، علي (1430 ه)، التَّفْسِيرُ البَسِيْط، الناشر: عمادة البحث العلمي - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، السعودية.
القيرواني، يحيى (1979م)، التصاريف لتفسير القرآن مما اشتبهت أسمائه وتصرفت معانيه، الشركة التونسية للتوزيع، تونس.
الطبري، محمد(2001م)، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، دار هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان.
القرطبي، محمد(1964م)، الجامع لأحكام القرآن، دار الكتب المصرية، القاهرة.
الصبان، محمد (1997م)، حاشية الصبان على شرح الأشمونى لألفية ابن مالك، دار الكتب العلمية بيروت – لبنان.
ابن جني، عثمان(بدون سنة نشر)، الخصائص، الهيئة المصرية العامة للكتاب. مصر.
السمين الحلبي، شهاب الدين (بدون سنة نشر)، الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، دار القلم، دمشق.
الأعشى الكبير، ميمون (1950م)، ديوان الأعشى الكبير، مكتبة الآداب، سوريا.
العجلي، الفضل(2006م)، ديوان الفضل بن قدامة، مجمع اللغة العربية، دمشق.
الأُشْمُوني، علي (1998م)، شرح الأشموني على ألفية ابن مالك، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.
ابن عقيل، عبد الله (1980م)، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، دار التراث، ، دار مصر للطباعة، القاهرة.
ابن بطال، علي (2003م)، شرح صحيح البخارى، مكتبة الرشد - السعودية، الرياض.
السيرافي، الحسن(2008م)، شرح كتاب سيبويه، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.
الطحاوي، أحمد (1994م)، شرح مشكل الآثار، مؤسسة الرسالة، لبنان.
ابن يعيش، موفق الدين(2001م)، شرح المفصل للزمخشري، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.
البخاري، محمد(1311ه)، صحيح البخاري، المطبعة الكبرى الأميرية، ببولاق، مصر.
البخاري، محمد(1993م)، صحيح البخاري، دار ابن كثير، دار اليمامة، دمشق.
أبو الحسين، مسلم(1334ه)، صحيح مسلم، دار الطباعة العامرة – تركيا.
ابن سلاّم، القاسم(1964م)، غريب الحديث، مطبعة دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد-الدكن.
السجستاني ، محمد (1995م)، غريب القرآن المسمى بنزهة القلوب، دار قتيبة، سوريا.
المبرد، محمد (1997م)، الكامل في اللغة والأدب، دار الفكر العربي، القاهرة.
سيبويه، عمرو (1988م)، الكتاب، مكتبة الخانجي، القاهرة.
حازم، كيان ( 2016م)، كَسر ثنائية العُمدَة والفضلة في آيات النّهي السببي رؤية وظيفية، مجلة كلية التربية الأساسية، العدد96، 2016م، المجلد 22، ص21.
ابن حنبل، أحمد (2001م)، مسند الإمام أحمد بن حنبل، مؤسسة الرسالة، بيروت.
ابن أبي طالب، مكي (1405ه)، مشكل إعراب القرآن مؤسسة الرسالة، بيروت.
ابن أبي شيبة، عبد الله (2015م)، المصنف، دار كنوز إشبيليا للنشر والتوزيع، الرياض – السعودية.
الرازي، محمد (1420 ه)، مفاتيح الغيب، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
ابن هشام، عبد الله (1985م، مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، دار الفكر، دمشق.
الباجي، سليمان (1332ه)، المنتقى شرح الموطأ، مطبعة السعادة، بجوار محافظة مصر.
ابن أنس، مالك (1991م)، موطأ الإمام مالك، مؤسسة الرسالة – بيروت.
السُّهَيلي، عبد الرحمن (1992م)، نتائج الفكر في النَّحو، دار الكتب العلمية، بيروت.
البقاعي، إبراهيم (بدون سنة نشر)، نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، دار الكتاب الإسلامي، القاهرة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م. أنس عبد المجيد حمّاد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.