The tutorship of talented people in literary writing_ methods and programs

Examples from the United Arab Emirates

Authors

  • Dr. Badeeah Khaleel Alhashemi University of Sharjah- College of Arts, Humanities, and Social Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31973/agdyey98

Keywords:

Talented people, creative writing, literary arts, Talent

Abstract

Talent is a readiness that is born with a person who has the ability to distinguish himself in one area of ​​life, or in several ones.  it requires making great efforts in order to discover them, appreciate them, support them and take care of them, with the aim of developing them.  Recent decades have witnessed the interest of developed countries in the talented people in various fields and allocated special budgets in order to develop methods of identifying them, and to design programs and initiatives studies to take care of them, which guarantees them an integrated psychological, mental and social growth.  The UAE has spared a noticed effort in this field.

 This research is focusing the light on the most prominent initiatives and programs implemented by the country’s institutions with the aim of discovering talented citizens in the field of literary writing, tutorship them and refining their creative talent.  This is done through three axes: the first deals with the concept of creative writing, and talent development and nurturing programs.  The second: reviews a number of programs for the talented children in creative writing. The third focuses on the sponsorship programs for the talented youth in the same field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الخاجة، خالد (29/04/2014)، رعاية الموهوبين.. صناعة المستقبل، صحيفة البيان، www.albayan.ae.

ـشحاته، حسن (2005)، أدب الطفل العربي: دراسات وبحوث، (ط3)، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية .

ـراشد، سعاد (2010)، قصص الأطفال في الأدب الإماراتي، الشارقة، الإمارات، دائرة الثقافة والإعلام.

الفيصل، سمر روحي (2007)، أدب الأطفال وثقافتهم، الشارقة، دائرة الثقافة والإعلام.

الرفاعي، طالب، (2018)، مبادئ الكتابة الإبداعية للقصة القصيرة والرواية، الكويت، ذات السلاسل.

الضبع، محمود، (2009)، أدب الطفل بين التراث والمعلوماتية، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.

المعجم الوسيط، (1985)، مجمع اللغة العربية، القاهرة، مطابع الدار الهندسية.

كتيّب تعريفي صادر عن المجلس الإماراتي لكتب اليافعين.

كتيّب تعريفي صادر عن مركز حمدان بن محمد لإحياء التراث.

الموقع الإلكتروني لصحيفة الإمارات اليوم، www.emaratalyoum.com

الموقع الإلكتروني لصحيفة البيان، www.albayan.ae.

الموقع الرسمي لجمعية الإمارات لرعاية الموهوبين، www.aetalent.org .

الموقع الرسمي لمؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم للمعرفة ،www.mbrf.ae

الموقع الرسمي لمركز حمدان بن محمد لإحياء التراث، www.hhc.gov.ae

الموقع الإخباري www.24.AE

Downloads

Published

2025-09-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Alhashemi, B. (2025). The tutorship of talented people in literary writing_ methods and programs: Examples from the United Arab Emirates. Al-Adab Journal, 154, 1-26. https://doi.org/10.31973/agdyey98

Publication Dates

Received

2024-08-13

Revised

2024-08-18

Accepted

2024-08-19

Published Online First

2025-09-15

Similar Articles

1-10 of 168

You may also start an advanced similarity search for this article.