The symbolism of The Title in Lulwa Al Mansouri’s stories
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4383Keywords:
paratexte, Title, SymbolAbstract
Textual thresholds are divided into two main parts: the surrounding text, which revolves around the written text or book, and the subsequent text, under which all texts outside the book, produced by the author related to his book, fall. The threshold of the title is one of the most important surrounding textual thresholds that the recipient faces when reading a narrative text, as he remains reminded of it and represents its content and main idea in the narrative and semantic path of the entire story. Semiotics has paid great attention to this threshold, as it is the most important key to the text and exploring its depths, as it is entrusted with three basic functions: the designating function, the suggestive semantic function, and the seductive function.
This study seeks to analyze the symbolism of the threshold of the title, and to reveal its various functions in the narrative productions of the Emirati writer Lulwah Al Mansouri, in her three collections, which are: (A Grave Under My Head), (The Village That Sleeps in My Pocket), and (When the Earth Was Square). This is done by reading the titles at two levels: the level of linguistic and syntactic structure, and the intertextual level, with the aim of revealing how this threshold establishes independent connotations specific to its linguistic structure on the one hand, and other connotations in its relationship to the text on the other hand, and searching for the forms of these relationships, and how they can The title - summarized at the level of linguistic structure - has the fulfillment of these semantic relationships, and the extent to which the recipient can reveal that the title achieves connotations that overlap with the contents and purposes of the text, and how the circle of significance of the title expands until it enters into intertextual relationships with other texts. Accordingly, the study uses the semiotic approach to achieve these goals.
Downloads
References
أشهبون، عبد المالك (2011) ، العنوان في الرواية العربية، محاكاة للنشر والتوزيع، دمشق.
إيكو، أمبرتو (2013)، تأملات في اسم الوردة، تر: سعيد الغانمي، دار الكتاب الجديد المتحدة، طرابلس، ليبيا.
بارت، رولان (1998)، نظرية النص، تر: محمد خير البقاعي، مركز الإنماء الحضاري، حلب.
بلعابد، عبد الحق (2008)، عتبات جيرار جينيت: من النص إلى المناص، الدار العربية للعلوم ناشرون، الجزائر.
بوديبة، إدريس (2000)، الرؤية والبنية في روايات الطاهر وطار، منشورات جامعة منتوري.
التهانوي، محمد بن علي (1996)، كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، تح: علي دحروج، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت.
الجاحظ، أبو عثمان (1998)، الحيوان، تح: عبد السلام محمد هارون، دار الجيل، بيروت.
الجزار، محمد فكري (1998) ، العنوان وسميوطيقا الاتصال الأدبي، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.
جنادي، ليندة ومفتاحي هبة (2015)، سيميائية العنوان في روايات محمد مفلاح، أطروحة مكملة لنيل الماجستير في الأدب، جامعة الجيلالي بونعامة خميس مليانة، كلية الآداب واللغات، الجزائر، 2015م، ص 39.
حمداوي، جميل (1997)، السيميوطيقا والعنونة، مجلة عالم الفكر، الكويت، ع: 2، مارس.
خمري، حسين (2016)، نظرية النص من بينية المعنى إلى سيميائية الدال، دون ناشر.
زيتوني، لطفي (2002)، مصطلحات نقد الرواية، مكتبة لبنان ناشرون، دار النهار.
سلوى، مصطفى (2002)، عتبات النص: المفهوم والموقعية والوظائف، الجزائر.
السيوطي، جلال الدين (1974)، الإتقان في علوم القرآن، تح: محمد أبو الفضل إبراهيم، الهيئة المصرة العامة للكتاب.
عبابسة، حنان و العيفاوي، نادية (2018)، سيمياء العنوان رواية "تلك المحبة" للحبيب السائح، منشورات جامعة أم البواقي.
عبيد، محمد صابر (2012)، شبكة العتبات الروائية، مجلة أفكار، وزارة الثقافة، عمان، الأردن، ع: 278، مارس، ص 95.
العبيدي، جميلة (2012)، عتبات الكتابة القصصية: دراسة في بلاغة التشكيل والتدليل، تموز للطباعة والنشر والتوزيع.
علوش، سعيد (1985)، معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة، دار الكتاب اللبناني، بيروت.
عموري، السعيد (2017)، سيميائية العنونة في ديوان (يبوس) إبراهيم محمد الوحش، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، مج: 14، ع: 1، يونيو 2017م، ص 3.
الغذامي، عبد الله (1985)، الخطيئة والتكفير، منشورات النادي الثقافي، جدة.
غطاس، أنطوان(2016)، الرمزية والأدب العربي، دار الكشاف.
القاضي، محمد وآخرون (2010)، معجم السرديَّات، دار محمد علي للنشر، تونس.
قطوس، بسام (2001)، سيمياء العنوان، مطبعة البهجة، عمّان، الأردن.
الكلاعي، أبو القاسم عبد الغفور (1966)، إحكام صنعة الكلام، تح: محمد رضوان الداية، دار الثقافة، بيروت لبنان.
لحمداني، حميد (2002)، عتبات النص الأدبي بحث نظري، مجلة علامات، النادي الأدبي الثقافي بجدة، مج: 12، ج: 46، ديسمبر 2002م، ص35.
مرتاض، عبد الملك (1998)، في نظرية الرواية: بحث في تقنيات السرد، سلسلة عالم المعرفة، المجلس الأعلى للثقافة والفنون والآداب، الكويت.
مفتاح، محمد (1987)، دينامية النص، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب.
المنادي، أحمد (2007)، النص الموازي آفاق المعنى خارج النص، مجلة علامات، النادي الأدبي الثقافي بجدة، مج: 16، ع: 61، مايو ، ص 143.
المنصوري، لولوة (2020)، عندما كانت الأرض مربعة، اتحاد كتاب وأدباء الإمارات، دبي.
المنصوري، لولوة (2014)، قبر تحت رأسي، دائرة الثقافة والإعلام، الشارقة.
المنصوري، لولوة (2013)، القرية التي تنام في جيبي، دار كتاب للنشر، دبي.
هياس، خليل شكري (2002)، فاعلية العتبات النصية في قراءة النص السيري، مجلة المسار، تونس، ع: 60، ديسمبر ، ص16.
يقطين، سعيد (2001)، انفتاح النص الروائي (النص- السياق)، الدار البيضاء، المغرب.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مريم أحمد عبدالرحمن محمد الحمادي، د. بديعة خليل أحمد الهاشمي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.