Manifestations of symbolism and its forms in the poetry of Abu Al-Tayeb Al-Randi (d. 684 AH)
DOI:
https://doi.org/10.31973/9bgh0t23Keywords:
Andalusia, manifestations, symbol, nature, colorAbstract
This research came under the title (Manifestations of symbols in the poetry of Abi Al-Tayib Al-Rendi, 684 {migration}). It represented a preliminary and two bases; the preliminary covered the definition of a symbol and a synopsis of the poet’s life. What covered the first base was the manifestations of neutral symbols, which constituted symbolics of: night, day, seas, plants, and animals, and revealed their symbolics in his poetry and poems for all different needs. Furthermore, the second base followed studying the manifestation of colour symbolics, and the poet’s composition of the colour symbols in his poetic poems, which followed the delivery of these symbols to satisfy, pander, and pleasure the reader, or would it fail to represent the meaning that it was meant to be? Moreover, here comes the researcher’s answer to explain the symbolics and reveal their effects on what the poet meant.
Downloads
References
Jean Claude RENARD. (1970). نقلا عن شعرية الصورة في القصيدة الثورية.paris.
إبراهيم دملخي. (1983م). الألوان نظريا وعلميا (المجلد ط1). حلب.
إبراهيم، عبدالله. (2010م). المركزية الغربية. بيروت- لبنان: الدار العربية للعلوم.
ابن خلدون(732-808هـ). (2004م). مقدمة ابن خلدون (المجلد ط1). دمشق.
ابن رشيق القيرواني. (1981م). كتاب العمدة (المجلد ط5). (محمد محيي الدين عبد الحميد، المحرر)
ابن رشيق القيرواني. (بلا تاريخ). كتاب العمدةفي محاسن الشعر وآدابه ونقده.
ابن منظور. (د.ت). لسان العرب. القاهرة: دار المعارف.
أبو عبيدة معمر بن المثنى (ت209هـ)، رواية أبي حاتم السجستاني. (1358هـ). كتاب الخيل (المجلد ط1). الهند: مطبعة دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد الدكن.
ابو,البقاء الرندي. (2019م). كتاب الوافي في نظم القوافي. (هدى شوكت ، زينة عبد الجبار، المحرر) دار غيداء للنشر والتوزيع.
أبي سعيد الحسن بن الحسين السكري. (1950م). شرح ديوان كعب بن زهير (المجلد ط1). مصر: مطبعة دار الكتب المصرية.
إحسان عباس. (1979م). فن الشعر (المجلد ط6). بيروت.
احمد مختار عمر. (بلا تاريخ). اللغة واللون.
احمد، محمد فتوح. (1984م). الرمز والرمزية في الشعر العربي المعاصر (المجلد ط2). مصر..
المراكشي. (2012م). الذيل والتكملة لكتابي الموصول والصلة (المجلد ط1). تونس: دار الغرب الاسلامي.
المراكشي,يحيى,ابن الخطيب. (بلا تاريخ).
المقري التلمساني(ت1041هـ). (1968م). نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب وذكر وزيرها لسان الدين بن الخطيب (المجلد ط1). (إحسان عباس، المحرر) بيروت-لبنان: دار صادر.
آمنة بلعلي. (بلا تاريخ). الرمز في بنية القصيدة العربية المعاصرة.
آمنة،بلعلي. (1995م). الرمز في بنية القصيدة العربية المعاصرة (دراسة تطبيقية). بن عكنون، الجزائر.
حشلاف عثمان. (2005م). الرمز والدلالة في شعر المغرب العربي المعاصر(فترة الاستقلال). الجزائر: منشورات التبيين الجاحظية.
حياة،قارة. (2010م). ديوان أبي الطيب صالح بن شريف الرندي(ت648هـ) (المجلد ط1). الاسكندرية: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
د. أحمد مختار عمر. (1997م). اللغة واللون (المجلد ط2). القاهرة: عالم الكتب للنشر والتوزيع.
د. زينب العمري. (1989م). اللون في الشعر العربي القديم (المجلد د.ط). القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
د.أحمد مختار عمر. (1997م). اللغة واللون (المجلد ط2). القاهرة: عالم الكتب للنشر والتوزيع.
د.درويش الجندي. (1957م). الرمزية في الأدب العربي. مصر: دار نهضة مصر للطباعة .
د.محمد عبد العزيز مرزوق. (1963م). قصر الحمراء. القاهرة: دار القلم - القاهرة.
د.محمد عبد المطلب. (1985م). شاعرية الألوان عند امرئ القيس. القاهرة: مجلة فصول المجلد الخامس العددالثاني.
د.محمد فتوح أحمد. (1984م). الرمز والرمزية في الشعر المعاصر. جامعة القاهرة: دار المعارف.
د.يوسف حسن نوفل. (1995م). الصورة الشعرية والرمز اللوني (المجلد د.ط). القاهرة: دار المعارف.
شهاب الدين احمد ابن يحيى. (بلا تاريخ). مسالك الأبصار في ممالك الأمصار. (كامل سلمان الجبوري، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية .
صلاح عبد الحافظ. (بلا تاريخ). صورة الأسد في شعر أبي زبيد الطائي -دراسة نقدية-. مصر: دار المعارف.
ظاهر محمد هزاع الزواهرة. (2008م). اللون ودلالته في الشعر -الشعر الأردني أنموذجا- (المجلد ط1). الأردن: دار الحامد- عمان.
عبد العزيز غنام المطيري. (2014م). الدلالة النفسية للون في شعر الطبيعة في العصر الأندلسي (المجلد كلية الآداب). رسالة ماجستير.
عبد الله، التطاوي. (2005م). أشكال الصراع في القصيدة العربية بين القديم والمعاصر(رحلة المعارضات). القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
عدنان حسن قاسم. (2000م). التصوير الشعري_رؤية نقدية لبلاغتنا العربية. مدينة نصر: الدار العربية.
عز الدين إسماعيل. (د.ت). التفسير النفسي للأدب (المجلد ط4). مصر: مكتبة غريب.
علي، البطل. (1981م). الصورة في الشعر العربي (المجلد ط2). دار الأندلس.
علي،ناصر. (2001م). بنية القصيدة في شعر محمود درويش (المجلد ط1). عمان ، الاردن: مطبعة الجامعة الاردنية.
لسان الدين ابن الخطيب. (1975م). الاحاطة في أخبار غرناطة (المجلد ط1). (محمد عبد الله عنان، المحرر) القاهرة: مكتبة الخانجي .
م.د.محمد عويد الساير. (2007م). إسهامات اللون في تشكيل الصورة الشعريةعند أبي البقاء الرندي(ت684هـ). الأنبار: مجلة جامعة الأنبارللعلوم الإنسانية.
محمد زغلول. (1995م). مدخل إلى الشعر الجاهلي-دراسة في البيئة والشعر- (المجلد د.ت). مصر: منشأة المعارف.
محمد، رضوان ، الداية. (1986م). أبو البقاء الرندي شاعر رثاء الأندلس (المجلد ط2). بيروت: مكتبة سعد الدين.
محمد، عبد الواحد، حجازي. (2002م). الاطلال في الشعر العربي -دراسة جمالية- (المجلد ط1). الاسكندرية، مصر: دار الوفاء.
ناصر,146,2001 علي. (بلا تاريخ).
ولد أحمد ،نواره. (2012م). شعرية الصورة في القصيدة الثورية (اللهب المقدس لمفدى زكريا).
وهب، رومية. (2006م). الشعر والناقد من التشكيل إلى الرؤيا (عالم المعرفة). الكويت: سلسلة شهيرة يصدرها المجلس الوطني للثقافة والآداب.
ديوانه. (بلا تاريخ). في وصف العنب يقول: والسمر منها لعس والبيض منها شنب.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. سمير جعفر ياسين
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.