Manifestations of death and hope Sinan Antun’s “The Pomegranate Alone” is an example
A Semiotic study
DOI:
https://doi.org/10.31973/p1333f40Keywords:
The Semiology of Desires, Death, Hope, anthropological linguistics, SemiologyAbstract
The semiotics of passions studies the feelings and emotions related to the human’s self within texts and narrative discourses. It also studies the negative and positive human emotions related to the body, in order to obtain the meaning and content by reading the structural and semantic components superficially and deeply, through analysis and interpretation. By questioning the form of content, and determining the method or process by which meaning is constructed and shaped by drawing correspondences and differences. This research aims to study the fictional text and monitor its erotic essence, and then identify its purposes and analyze them to move from the superficial structure to a more deeper one. It also reveals the procedural tools used in analyzing the desires semiotically, and analyzes the effect of their formation and the way they interact with the body. This is done through analyzing the lexical manifestations, semantic fields, and the semiotic semiotic square, in addition to studying the passions using the erotic chart, which provides an analysis of the passions through five stages that include emotional exposure, preparation, the erotic axis, emotion, and moral evaluation. The research concludes with results that reveal the passions controlling the erotic self in the novel, and the extent of their influence on the character’s emotions and their role in the novel. It is represented by the desire for death, which is the main desire, and it is the primary driver of the events of the novel, as the characters react to the desire for death with acceptance, resistance, or fear. In addition to the passion of hope, which was studied through its opposite, disappointment, to conclude the extent of its role in the compulsive self’s resistance to the surrounding circumstances. Reaching the conclusion of the beginning of the formation of these passions and what they led to in their final form.
Downloads
References
الألباني، (2009م)، السراج المنير في ترتيب أحاديث صحيح الجامع الصغير، دار الصديق، السعودية.
أنطون، سنان، (2013م)، وحدها شجرة الرمان، دار الجمل، لبنان.
تسعديت، بن أحمد، (2010م)، المخطط النظامي العاطفي، مجلة الخطاب، جامعة تيزيوزو.
جاسم، ماجد رمضان، (2023م)، أنساق الحدث السردي في رواية يا مريم لسنان أنطون، مجلة جامعة كركوك للدراسات الإنسانية. مج18، ع1.
الجائزة العالمية للرواية العربية. (د.ت). تم الاسترجاع من الرابط https://www.arabicfiction.org/ar/Sinan-Antoon.
جائزة كتارا للرواية العربية. (د.ت)، تم الاسترجاع من الرابط https://kataranovels.com/novelist/%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A3%D9%86%D8%B7%D9%88%D9%86/
عناني، محمد، (2023م)، علم النفس التحليلي عند كارل جوستاف يونج: دراسة ومعجم، دار هنداوي، المملكة المتحدة.
عناني، محمد، (2023م)، مصطلحات الفلسفة الوجودية عند مارتن هايديجر: معجم ودراسة، دار هنداوي، المملكة المتحدة.
حلاسي، ورد، (2021م)، التشكلات الهووية ودورها في حركية الانتقال والإنجاز في رواية السحرة ج1 ج2 لإبراهيم الكوني، حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية، مج15، ع2.
حمداوي، جميل، (08- يناير-2011)، الآليات السيميائية لتوليد الدلالة في النصوص والخطابات. مجلة دنيا الوطن. تم الاسترجاع من الرابط https://pulpit.alwatanvoice.com/content/print/217776.html
الحنبلي، (2009م)، البحور الزاخرة في علوم الآخرة، تح: عبدالعزيز مشيقح، دار العاصمة للنشر والتوزيع، الرياض.
الزيات، أحمد حسن، وآخرون، (2004م)، المعجم الوسيط، مكتبة الشروق الدولية، القاهرة.
السعيدي، عبد الكريم، (د.ت)، رثاء الابن بين أبي ذؤيب الهذلي وابن الرومي دراسة موازنة في سيمياء الأهواء، جامعة سومر، العراق.
السمان، سهى، (06-سبتمبر-2023)، "وحدها شجرة الرمان": رواية عن حكايات الموت والحياة في العراق، مجلة المصري اليوم. تم الاسترجاع من الرابط https://www.almasryalyoum.com/news/details/2974599
الشوابكة، سمية، (2019م). الموت ثيمة فجائعية في الرواية العراقية الجديدة "وحدها شجرة الرمان لـ"سنان أنطون" أنموذجا، مجلة دراسات العلوم الإنسانيّة والاجتماعية. الجامعة الأردنيّة، عمان.
بو عافية، فاطمة الزهراء، (2015م)، سيميائية الأهواء في رواية فتنة الزؤان لإبراهيم الكوني، جامعة 8 ماي 45-قالمة، الجزائر.
غريماس، ألجيرداس، وفونتني، جاك، (2010م)، سيميائيات الأهواء من حالات الأشياء إلى حالات النفس، تر: سعيد بنكراد، دار الكتاب الجديدة المتحدة، لبنان.
الفيروزآبادي (2005م)، القاموس المحيط ، دار الرسالة، سوريا.
المرتضى، الزبيدي، (د.ت)، تاج العروس من جواهر القاموس، مؤسسة الكويت، الكويت.
المقدسي، الضياء، (2009م)، صحاح الأحاديث فيما اتفق عليه أهل الحديث، تح: حمزة الزين،دار الكتب العلمية، بيروت.
ابن منظور، (1997م)، لسان العرب، دار صادر، لبنان.
موسوي، سيد، نظري، علي، (2021م)، صورة الأنا والآخر في رواية وحدها شجرة الرمان لسنان أنطون، مجلة آفاق الحضارة الإسلامية، أكاديمية العلوم الإنسانية والدراسات الثقافية.
محمد، أبو النيل، وآخرون، (1989م)، معجم علم النفس والتحليل النفسي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت.
هجري، إبراهيم، (2021)، سيمياء الأهواء في ديوان (بين يدي امرئ القيس) للشاعر حسن الصلهبي، مجلة الدراسات العربية، جامعة المنيا، كلية دار العلوم.
الياسري، زينب، (د.ت)، الزمكانية في روايات سنان أنطون: رواية وحدها شجرة الرمان أنموذجا دراسة تحليلية، مجلة الجامعة العراقية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alaa Ahmed Elsayed, Dr. Badeeah Khaleel Alhashemi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.