The myth of literary criticism death
DOI:
https://doi.org/10.31973/p0zmd035Keywords:
literary criticism death, Cultural Formats, post-modernity, Cultural CriticismAbstract
“Cultural Criticism: A Reading of Arab Cultural Formats by Dr. Abdullah Al-Ghadami” published in 2000, represents a critical work belonging to the post-modernity phase” the research aims to reveal the truth about the death of literary criticism “The statement that came from the post-modernity phase, however, the concept of the death of literary criticism according to Al-Ghadami’s
perspective is not the same as that of Ronan McDonald. The reasons differ, in addition to the differences in starting points. On the other hand, the research reveals the intricate connections between literary criticism and adjacent fields. This refutes the myth that literary criticism is in decline, as its foundations and principles remain rooted in these interrelations. Throughout its extensive history, literary criticism has not overlooked these vital connections, The diverse methodologies enriched its domains, sharpened its tools, and reinforced its significance and relevance. Sources from modernity and beyond, along with cultural criticism works, serve as a primary foundation for research.
Downloads
References
تحديات الناقد المعاصر، د. جابر عصفور، ط 1 – 2014 - دار التنوير، بيروت
الثقافة العربية والمرجعيات المستعارة، د. عبد الله ابراهيم – دار الكتب العلمية – ط2، 2019 – بغداد
دليل الناقد الأدبي، د. ميجان الروبلي و د. سعد البازعي، ط 2 - 2000 , المركز الثقافي العربي – الدار البيضاء
دليل مصطلحات الدراسات الثقافية والنقد الثقافي، د. سمير الخليل – ط1، 2015 – دار الكتب العلمية – بيروت
في الحداثة وما بعدها، تحرير وترجمة سهيل نجم – ط1 – 2009، أزمنة النشر والتوزيع، الأردن
فضاءات النقد الثقافي، من النص إلى الخطاب، د. سمير الخليل، ط1 – 2015، دار ومكتبة البصائر – بغداد
القراءة النسقية، سلطة البنية ووهم المحايثة، أحمد يوسف – ط1 – 2007، الدار العربية للعلوم – ناشرون – الجزائر
مدرسة فرانكفورت، توم بوتومور، ترجمة سعد هجرس، ط 2 – 2004، دار أويا – ليبيا
معجم الدراسات الثقافية، كريس باركر، ترجمة جمال بلقاسم – رؤية للنشر والتوزيع، القاهرة – ط1 - 2018
مفهوم الشعر، دراسة في التراث النقدي، د. جابر عصفور ط2 – 1982، دار التنوير للطباعة والنشر – بيروت
مقولات النقد الثقافي، رتشارد وولين، ترجمة محمد عناني، ط 1 – 2016، المركز القومي للترجمة – القاهرة
موت الناقد، رونان ماكدونلد، ترجمة فخري صالح، ط1 – 2015
النظرية والنقد الثقافي / الكتابة العربية في عالم متغير، د. محسن جاسم الموسوي، ط 1 – 2005 – بيروت
النقد الثقافي قراءة في الأنساق الثقافية العربية، عبد الله الغذامي، ط 1 – 2000، المركز الثقافي العربي – الدار البيضاء
النقد الثقافي تمهيد مبدئي للمفاهيم الرئيسة، آرثر ايزابرجر، ترجمة وفاء ابراهيم، ورمضان بسطاويسي، ط 1 – 2003 , المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة
نقد ثقافي أم نقد أدبي، د. عبد الله الغذامي، د. عبد النبي اصطيف، ط 1 – 2004، دار الفكر – دمشق
https://www.albawabhnews.com/4499922
في النقد الثقافي للحداثة، أريك لورنس غانز، ترجمة إحسان دواس، مجلة فصول، عنوان العدد (النقد الثقافي) – مجلد 25 – عدد 99 – ربيع 2017 , القاهرة
النقد الثقافي في مجلة فصول المصرية، عذراء عبد غالب، مجلة فصول، عنوان العدد (النقد الأدبي وتداخل الاختصاصات) – مج 26 – عدد 102 – شتاء 2018 , القاهرة
النقد الثقافي بين عبد الله الغذامي ويوسف عليمات، عمر زرفاوي، عنوان العدد (النقد الثقافي) عنوان العدد (النقد الثقافي) – مجلد 25 – عدد 99 – ربيع 2017 , القاهرة
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. إنعام فائق محيي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.