The narrative space in the works of the Iraqi writer Muhammad Mishal
The narrations of Al-Sabari, Altaf, and Hajj Karbala are examples
DOI:
https://doi.org/10.31973/n6v9gt54Keywords:
narrative space, Muhammad Mishal, Al-Sabari, Altaf, Hajj KarbalaAbstract
Man is not separated from his space, but rather he is this space itself. The creator and artist’s exclusive sense of space may be a deep one. Hence, the relationship of space to literature is strong. Indeed, it is the essential material of novel writing in particular, as no work is devoid of evoking this component, for which the basis and noticeable support is the main component that forms its fabric. Because it is the most present and embodied component in the novel, and it is the feature that characterizes the saying of space, and in it the novelist presents a minimum of geographical indications that stimulate the reader’s imagination to discover the place depicted in the fictional story. It is one of his identities that cannot be ignored or reduced, otherwise the work will be considered incomplete and truncated. This research, based on the descriptive analytical method, addresses space in the novels of the Iraqi writer Muhammad Mashal, which are Al-Sabari, Altaf, and Hajj Karbala. It addresses the definition of space and its types: geographical, textual in its cover (writing, drawings, and colors), and semantic (political, spiritual, belonging, contemplation, and expression), benefiting from multiple examples from the three novels. The places that the writer chose in his three novels were appropriate for the events, so the spatial framework was the environment that influenced and directed the events. The more diverse the events, the more diverse the places. The characters in the novels were linked to the places in which they lived and carried out their functions and lives. They did not exist outside their own world, which was the place that contained and shaped them. The use of place, with its realistic or imaginary connotations, constitutes the narrative fabric in the three novels. The narrator was not satisfied with one place, but rather began to use multiple places to create a narrative space based on the concept of dual logic of places, as the spatial space was divided into different types, and for this reason we sometimes find one place carrying two different connotations in Novels.
Downloads
References
إبراهیم، صالح (2003م): الفضاء ولغة السرد في روایات عبدالرحمن منیف، بیروت: المرکز الثقافي العربي.
ابن منظور (1997م.): لسان العرب، ، بيروت: دار صادر.
أبو هيف، عبد الله. (2005م). «جماليات المكان في النقد العربي المعاصر». مجلة جامعة تشرين، سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية(1).
أبو هيف، عبد الله. (2006م). اتجاهات النقد الروائي في سوريا. دمشق: إتحاد الكتاب العرب.
أفضلي، علي و علي محمود حبیب المجبلي (2019): « الفضاء الروائي في روایة کان لي قلب لفوزي الطائي»، مجلة دراسات في السردانية العربية، جامعة الخوارزمی الإیرانیة. (۱) :ص30-59.
بحراوي، حسن. (1990م). بنية الشكل الروائي، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.
توام، عبدالله (2015م.): دلالات الفضاء الروائي في ظلّ معالم السیمیائیة، أطروحة مقدمة لنیل شهادة دکتوراه في اللغة والأدب العربي، بإشراف الدکتور هواري بلقاسم، جامعة أحمد بن بلة وهران، الجزائر.
جنداري، إبراهیم (2013): الفضاء الروائي: مفاهیم ودلالات،دمشق، مطبعة تموز.
حرکاتي، سهیلا (2013(: سیمیائیة الفضاء في روایة خرائط لشهوة اللیل لبشیر مفتي، رسالة مقدمة لنیل شهادة الماجستیر، بإشراف الدکتور حسان راشدي، جامعة سطیف، الجزائر.
حسین، خالد حسین (2000م.): شعریة المکان في الروایة الجدیدة، السعودیة: مؤسسة الیمامة.
الدلیمي، منصور (1999م.): المکان في النصّ المسرحي، الأردن: دار الکندي للنشر والتوزیع.
زاید، عبدالصمد (2003م.): المکان في الروایة العربیة، کلیة الآداب منوبة، تونس: دار محمد علی للنشر.
زيتوني، لطيف. (2002م). معجم مصطلحات نقد الرواية. بيروت: مكتبة لبنان ناشرون.
صلاح، صالح (1997م.): قضایا المکان الروائي في الأدب المعاصر، القاهرة: دار شرقیات.
ضيف الله، سيد إسماعيل. (2008م). آليات السرد بين الشفاهية والكتابية (المجلد ط1). القاهرة: الهيئة العامة لقصور الثقافة.
عزام، محمد (1996م): فضاء النصّ الروائي، سوریا: دار الحوار للنشر والتوزیع.
عزام، محمد. (2003م). تحليل الخطاب الأدبي على ضوء المناهج النقدية الحداثية. دمشق: اتحاد الكتاب العرب.
عزام، محمد. (2005م). شعرية الخطاب السردي. دمشق: منشورات اتحاد الكتاب العرب.
الفيروز آبادي، القاموس المحيط،ج2، بیروت: دار إحياء التراث العربي.
قاسم، سیزا (1984م). بناء الرواية دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
کاظم، زینب علي (2019م):«الفضاء الروائي في روایة صوغ الکبریت للکاتب عبدالهادي أحمد الفرطوسي»، العدد52، ص، 525-546.
لحمداني، حمید. (1991). بنية النص السردي من منظور النقد الأدبي.الطبعة الأولى، بيروت: المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع.
لودج، ديفيد. (2002م). الفن الروائي . ترجمة ماهر البطوطي، القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة.
الماكري، محمد. (1991م). الشكل والخطاب، بيروت: المركز الثقافي العربي.
مرتاض، عبدالملك (1998م.): في نظرية الرواية، بحث في تقنيات السرد، الکویت: عالم المعرفة.
مشعل، محمد (2017): السعبري، بغداد: منشورات دار اس ميديا.
مشعل، محمد (2019): ألطاف ، الکوفة: منشورات الوقف الشيعي.
مشعل، محمد (2020): حاج كربلاء ، قم: منشورات يادكار انديشه.
النابلسي، شاکر (1994م.): جمالیات المکان في الروایة العربیة، بیروت: المؤسسة العربیة للنشر.
نجمي، حسن. (2000م). شعرية الفضاء. الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.
النصیر، یاسین(2010م.): الروایة والمکان: دراسة المکان الروائي، دار نینوی للدراسات والنشر والتوزیع.
ولعة، صالح (2010): المکان ودلالته في روایة مدن الملح لعبدالرحمن منیف، عالم الکتب الحدیث.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr. Ali Afzali, Prof. Raheem Mazhar Al-Atabi, Estabragq Abdoljabbar Azeez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.