Stigma of psychological disorder among university students attending psychological counseling units
a field study
DOI:
https://doi.org/10.31973/mewbf972Keywords:
stigma associated with psychological disorder, counseling units, auditors, studentsAbstract
The current study aims to identify the stigma of psychological disorder among students attending psychological counseling units and to identify the stigma of the disorder according to gender variables (male/female). Academic specialization (scientific/humanitarian) and severity (mild, moderate, severe). To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was adopted, and a questionnaire was prepared for this purpose. The psychometric properties of the questionnaire were verified, and the questionnaire was applied to a purposive sample of students attending psychological counseling units, numbering (60) male and female students, from both specializations. The results of the research indicated the following: Students attending psychological counseling units suffer from the stigma of psychological disorder. There are no statistically significant differences according to gender (males and females) in social stigma. There are no statistically significant differences according to academic specialization (scientific and humanities) in the stigma of psychological disorder, and there are differences in stigma according to the severity of the problems the student suffers from. In light of these results, a set of recommendations were developed for the competent authorities and a number of proposals for future research.
Downloads
References
ابراهيم، عبد الستار(1994م). العلاج المعرفي الحديث وميادينه وتطبيقاته: دار الفجر للنشر والتوزيع.
ابن منظور . (1984م) .لسان العرب ، جزء 4 ، القاهرة : دار المعارف .
أبو علام، رجاء محمود (1989). مدخل الى مناهج البحث التربوي، ط1، مكتبة الفلاح ، الكويت.
أبو هلال، ماهر محمد ودرويش، خليل نمر (2005). البناء العاملي لتوجهات الأهداف وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس وطلبة الجامعة، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، الجامعة الأردنية، مجلد 32، العدد 1، عمان، الاردن.
أحمد، أسماعيل(2009 .) الاتجاه نحو المرض النفسي في البيئة الفلسطينية وعلاقته ببعض المتغيرات. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية. الجامعة الاسلامية . غزة.
جربوع ، علاء((2005م مدى فاعلية برنامج مقترح في االرشاد النفسي لتخفيفي وصمة المرض النفسي المرتبطة بالعلاج النفسي. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية. الجامعة الاسلامية .غزة.
جوابرة، نداء(2013). التأثيرات النفسية والمجتمعية لوصمة المرض النفسي علي المصابين بمرض الفصام الذهاني وعائلاته رسالة ماجستير غير منشورة جامعه النجاح. فلسطين.
الحبيب، طارق( 2011 ). مفاهيم خاطئة عن الطب النفسي. الرياض: دار الحضارة للنشر والتوزيع. كريم، عادل شكري محمد .) 2005 (. المخاوف المرضية.ط 1. الاسكندرية :دار المعرفة الجامعية.
الحسون ، سميرة(2007م). اثر برنامج مجموعه الدعم النفسي الاجتماعي في تقلقل الوصمة لدي مرضي الاكتئاب . رسالة دكتوراه غير منشورة(جامعه اليرمو . عمان)
الحلاق ، اقبال.( 2007م). توكيد الذات وأثرة في التكيف الاجتماعي دراسة تجريبية علي عينه من المرشدين النفسين في مدارس محافظة دمشق. )رسالة ماجستير غير منشورة(. كلية التربية .جامعة دمشق.)
الخاني، محمد أحمد. (2006)المرشد إلى فحص المريض النفساني، ط1 .بيروت: منشورات الحلبي الحقوقية.
دويدار، عبد الفتاح محمد (1999). مناهج البحث في علم النفس، ط 2، دار المعرفة ، الاسكندرية، مصر.
رماح ، أمنية و نسرين ، لقصاص (2018) . علاقة مستوى الطموح وتوجهات أهداف الإنجاز (أهداف الإتقان / أهداف الأداء ) باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلبة الجامعين ، رسالة ماجستير ، جامعة الجيلالي بونعامة ، الجزائر .
الرويلي، سعود.( 2008م). الوصم االجتماعي والعودة للجريمة . )رسالة ماجستير غير منشورة .جامعه نايف للعلوم الامنية. السعودية.
الزراد، فيصل محمد خير .(2017م). الافكار أو المعتقدات الاعقلانية الكامنة وراء الوصمة الاجتماعية للمرض العقلي في المجتمع الاردني.مجلة البحث العلمي في التربية - مصر ، ع18 ،.114 – 67ص، 8ج
الزوبعي، عبد الجليل وآخرون (1981). الاختبارات والمقاييس النفسية، جـــامعة الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر، العراق
عبد ، ميثم مهدي (2020). أهـــــداف الإنـــجاز وعـــــلاقتـها بالمرونــــة العقليــة والتفكير التبادلي لــدى طلبـة الجـامعـة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
عبد الوهاب، صلاح شريف (2011). المرونة العقلية وعلاقتها بكل من منظور زمن المستقبل وأهداف الإنجاز لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، مجلة بحوث التربية النوعية، مصر.
العتيبي، خالد بن سعيد(2004). اتجاهات طالب وطالبات الجامعة نحو مرتكبي الجريمة للجريمة .)رسالة ماجستير غير منشورة( . جامعه نايف للعلوم الامنية. السعودية.
عسيري، أحمد بن محمد حسين .(2008).العلاقة بين إدراك الحاجة لالتماس المساعدة النفسية وكل من القلق والاكتئاب والمعتقدات والوصمة نحو العلاج .
عودة، أحمد سلمان والخليلي، خليل يوسف (2000). الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية، دار الأمل للنشر والتوزيع، جامعة اليرموك، الأردن.
فرج، صفوت (1980). علم النفس والقياس النفسي، ط1، مكتبة مدبولي، القاهرة، مصر.
مسمح، حاتم سليمان محمد (2018). وصمة المرض النفسي وعلاقتها بالتوكيدية في ضوء بعض المتغيرات، رسالة ماجستير، كلية التربية الجامعة الاسلامية.
مغاري ،سهير عبد الله سلمان .( 2018).الذكاء العاطفي و علاقته بالوصمة الاجتماعية و حل المشكلات لدى الشباب ذوي الاعاقة الحركية في قطاع غزة. ) رسالة ماجستير غير منشورة( كلية التربية. الجامعة الاسلامية. غزة.
ملحم، سامي محمد .( 2001) . االرشاد والعالج النفسي األسس النظرية والتطبيقية. ط1 .عمان: دار المسيرة.
Auerbach, R. P., Alonso, J., Axinn, W. G., Cuijpers, P., Ebert, D. D.,Green, J. G., . . . Bruffaerts, R. (2016). Mental disorders among collegestudents in the World Health Organization World Mental Health Sur-veys. Psychological Medicine, 46, 2955–2970.
Bird, M, Chow, G, Yang Y,. (2020). College students' attitudes, stigma, and intentions toward seeking online and face-to-face counseling. Research article, 1-16.
Dovidio, J, Major, B, Crocker, J. (2000). Stigma: Introduction and overview, the Guilford press. New York.
Drum, D. J., Brownson, C., Denmark, A. B., & Smith, S. E. (2009). New data on the nature of suicidal crises in college students: Shifting the paradigm. Professional Psychology: Research and Practice, 40(3), 213-222
ESAuerbach, R. P., Alonso, J., Axinn, W. G., Cuijpers, P., Ebert, D. D., Green, J. G., ... Nock, M. K. (2016). Mental disordersamong college students in the World Health Organization world mental health surveys. Psychological Medicine, 46,2955–2970.
Goffman, Erving. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Simon & Schuster.
Grimes, S, Southgate, E, Scevak, J, Buchanan, R,. (2020). University Student Experiences of Disability and the Influence of Stigma on Institutional Non-Disclosure and Learning. Journal of Postsecondary Education and Disability, 33(1), 23-37.
Wada, M, Suto, M, Lee, M, Sanders, D, Sun, C,. (2019).University students’ perspectives on mental illness stigma. Mental Health & Prevention, 14,
Mohamed, A, Munda, L, Shahrill, M,. (2018). Students’ Perceived Public Stigma and Mental Health Help-Seeking Attitudes In Brunei Darussalam. VIII International conference on intercultural education and International conference on transcultural health: The value of education and health for a global, transcultural words.
Scheff T,. (1966). Being Mentally Ill: A Sociological Theory. Chicago: Aldine.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 د. رقية محمد احمد الطنيجي، أ.د. نجلاء نزار وداعة
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.