Educational- Learning program according to some active learning strategies and its effect on the achievement of first-class students in mathematics

Authors

  • Bashar Salah Hassan University of Baghdad - College of Education for Pure Science / Ibn Al – Haitham
  • Hassan Kamil Resan, Phd. University of Baghdad - College of Education for Pure Science / Ibn Al – Haitham

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3828

Keywords:

Educational program, learning, Active learning, strategies

Abstract

The aim of the current research is to know the impact of an educational - learning program according to some active learning strategies in the achievement of students of the first intermediate grade in mathematics. To achieve this goal, the researcher chose a sample of (49) students, the experimental group (24) students and the control group (25) students from Students of the first intermediate grade in the intermediate school (Andalus for Boys) for the academic year 2020-2021 AD, and an achievement test consisting of (38) items was constructed, and the psychometric properties of the test were verified, and after processing the data statistically by using the T-test for two independent samples, the research reached:

- The students of the experimental group who were taught according to the educational-learning program outperformed the students of the control group who were taught according to the usual method of achievement test.

After interpreting the results, the researcher reached conclusions, made several recommendations, and proposed valid proposals for research and experimentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر العربية:

• إبراهيم, سميحة محمد عبد الصادق محمد (2011): فعالية بعض استراتيجيات التعلم النشط في تنمية التحصيل ومهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية, جامعة المنوفية, المنوفية, مصر.

• أبو الحاج, سها أحمد وحسن خليل المصالحة (2016) : استراتيجيات التعلم النشط: انشطة وتطبيقات عملية, ط1, مركز ديبونو لتعليم التفكير, عمان.

• أبو سل, محمد عبد الكريم (2002) : مناهج العلوم وأساليب تدريسها في المرحلة الابتدائية, ط1, دار الفرقان للنشر والتوزيع, عمان.

• أمبوسعيدي, عبد الله بن خميس وهدى بنت علي الحوسنية (2016): استراتيجيات التعلم النشط, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان.

• حثروبي, محمد الصالح (2012) : الدليل البيداغوجي لمرحلة التعليم الابتدائي, دار الهدى للطباعة والنشر والتوزيع, عين مليلة, الجزائر.

• الحفني, عبد المنعم (1987) : موسوعة علم النفس والتحليل النفسي, ط2, دار العودة, القاهرة.

• خضيرات, محمد عبد الله وسامي سلامه المصاروة (2019): رؤية معاصرة في استراتيجيات التفكير الميتامعرفية (نماذج وتطبيقات في التدريس), دار الكتاب الثقافي للنشر والتوزيع, عمان.

• خيري, لمياء محمد أيمن (2018) : التعلم النشط, ط1, كلية البنات, جامعة عين شمس, القاهرة.

• الربيعي, محمود داود وآخرون (2013) : نظريات التعلم والعمليات العقلية, دار الكتب العلمية, بيروت.

• زيتون, عايش محمود (2007) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان.

• سرايا, عادل (2008) : تكنولوجيا التعليم ومصادر التعلم : مفاهيم نظرية وتطبيقات عملية, ط2, مكتبة الرشد, الرياض.

• الصافي, ندى بدر حسين (2016): أثر استراتيجية فجوة المعلومات في تحصيل تلميذات الصف الخامس الإبتدائي ودافعيتهن نحو مادة العلوم, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية التربية , جامعة واسط.

• صالح, عبد الرحمن إسماعيل (2014) : فنيات وأساليب العملية الإرشادية, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان.

• الفاخري, سالم عبدالله سعيد (2018) : التحصيل الدراسي, كلية الآداب, جامعة سبها, سبها.

• الفتلاوي, سهيلة محسن كاظم (2006) : المنهاج التعليمي والتدريس الفاعل, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان.

• الكناني, سلوان خلف جاسم (2020): البرامج التعليمية: الإتجاهات الحديثة التي تقوم عليها واستراتيجياتها(رؤية نظرية معرفية وتوظيفية), مكتب اليمامة للطباعة والنشر, بغداد.

• مدكور, علي (2006) : نظريات المناهج التربوية, ط4, دار الفكر العربي للنشر والتوزيع, القاهرة.

المصادر الأجنبية:

• Bellanca, J. (2009): 200 Active learning strategies and projects for engaging students multiple intelligences, California: Corwin Press.

• Fatemipour, H. and Azam, N. (2014): The Impact of using Information-Gap activities on improving EFL elementary learners’ willingness to communicate, Social Research Quarterly, Vol. (6), No. (4), Winter, p. 109 – 123.

• Harmer, J. (2007): How to teach english 2nd edition, England: Pearson education limited, Longman.

• Johnson, D. and others (1991) : Active Learning: Cooperation in the College Classroom, Edina, MN: Interaction Book Company.

• Ledlow, S. (2001): Using Think-Pair-Share in the college classroom, center for learning and teaching excellence, Arizona state university.

• Mckinny, K. and others (2004): Engaging students through active learning, Newsletter from the center for the advancement of teaching, Illinois state university.

• Snee, R. (1993) : ‘‘What is missing in statistician Education?’’ The American statistician, Vol 47, PP. 149 – 154.

• Son, T. (2009): Using information gap activities to promote communication in EFL classes, paper presented at the 5th National VTTN ELT Conference, Hanoi.

• Weisberg, I. (2002) : The Global thinking project, the science teacher press, U.S.A.

• Yuliana, R. and Rini, S. (2017): Implementation of realistic mathematics education with formulate – share – listen – create (FSLC) strategy on the material of permutation and combination at grade xi sma negeri 4 sidoarjo, Journal llmiah Pendidikan Matematika, Vol. (3), No. (6), Tahun, p. 69 – 73.

Downloads

Published

2022-09-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Educational- Learning program according to some active learning strategies and its effect on the achievement of first-class students in mathematics. (2022). Al-Adab Journal, 3(142), 167-188. https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3828

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 341

You may also start an advanced similarity search for this article.