The level of active open-minded thinking among Sumer University students and its relationship to their life skills

Authors

  • Duaa Awad Ghani College of Basic Education, University of Sumer, Thi-Qar, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.31973/2d48ne36

Keywords:

active open-minded thinking, life skills, Sumer University students

Abstract

 The current research aims to reveal the level of active open-minded thinking among Sumer University students and its relationship to their life skills. Therefore, the researcher had to prepare the active open-minded thinking scale, whose paragraphs amounted to (26) items, and the life skills scale, which amounted to (28) items, to identify the level of active open-minded thinking and skills. Life among students of the College of Basic Education Among the results of the research, the arithmetic mean of the students of the College of Basic Education was (57.38) and the standard deviation was (16.08), while the hypothetical mean was (52). The calculated t- is (2.59), which is greater than the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of significance (0.05), and this means that students have active open thinking, Among the results of the research is also the students' possession of life skills, as the arithmetic mean was (60.50) and the standard deviation was (15.19), while the hypothetical mean was (56). (2.29), which is greater than the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of significance (0.05, There is also a good direct relationship between students' possession of active open thinking and life skills. In light of this, the researcher recommended the preparation of programs and courses for students that help in developing active open-minded thinking in various disciplines, as well as conducting similar studies concerned with developing counseling programs for developing life skills among students of the College of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابراهيم، سليمان. (۲۰۱۲). من المهارات الحياتية مدخل الى تنمية السلوكيات الاجتماعية الإيجابية ، السحاب للنشر والتوزيع القاهرة، مصر.

إبراهيم، مجدي عزيز ( ٢٠٠٥ ): التفكير من منظور تربوي ، ط١ ، عالم الكتب ، القاهرة .

أبو حويج مروان (2002): المدخل إلى علم النفس العام، دار البازوردي للطباعة والنشر، عمان الأردن.

جروان ، فتحي عبد الرحمن ( ۱۹۹۹ ): تعليم التفكير ، مفاهيم وتطبيقات ،ط١ ، عالم الكتب ، القاهرة .

الجمل ، محمد جهاد ( ٢٠٠٥ ) : العمليات الذهنية ومهارات التفكير ، ط٣ ، دار الكتاب الجامعي، العين ، الإمارات العربية المتحدة.

الحارثي، سارة مفلح (2021) " المهارات الحياتية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طالبات الجامعة ضوء بعض المتغيرات رسالة علمية منشورة - مجلة شباب الباحثين التربوية – جامعة سوهاج - مصر (ع8).

حسين، ثائر غازي، (۲۰۰۹) الشامل في مهارات التفكير، ط ۲ ، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع ،الاردن.

الحيلة، محمد محمود ، (۲۰۰۷) : مهارات التدريس الصفي، ط ۲ ، دار المسيرة الاردن.

الخرابشة علي (2015)، برنامج تدريبي لبعض المهارات الحياتية وأثره في خفض الضغوط النفسية وتنمية دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في الأردن. اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة القاهرة، القاهرة.

خليل محمد والباز، خالد (۱۹۹۹): دور مناهج العلوم في تنمية بعض المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، المؤتمر العلمي الثالث مناهج العلوم للقرن الحادي والعشرين، الجمعية المصرية للتربية العلمية، المجلد الثاني مصر- ٢٤.

رزوقي رعد وجميلة سهيل (2018) سلسلة التفكير وأنماطه، دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع، بيروت، لبنان المجلد 2.

زيتون عايش (۲۰٠٥) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، عمان، دار الشروق للنشر.

صايمة، سمر (2010) " المهارات الحياتية المتضمنة في منهاج اللغة العربية للصف الثالث الأساسي ومدى ممارستها لدى تلاميذ مدارس وكالة الغوث الدولية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة.

الصفار، رفاه محمد على احمد (2011) التفكير الحاذق ،ط١ ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان .

الطائي، مؤيد عبد على (۲۰۱٦): فسيولوجية التعلم والتفكير الفعال، ط 1 ، الشركة العربية المتحدة التسويق والتوريدات مصر.

الطنطاوي، إيمان، (۲۰۱۰) فاعلية برنامج الكتروني قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تحسين الأداء الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم الذاتي في مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة،كلية التربية النوعية جامعة المنصورة.

عاجز، فؤاد علي وجميل نشوان (2005): تطوير اداء المعلمين في ضوء برنامج المدرسة كمركز تطوير التابع لوكالة الغوث الدولية بغزة ، المؤتمر العلمي السادس، كلية التربية جامعة القاهرة.

عبد العظيم، صبري ( ٢٠١٥): استراتيجيات طرق التدريس العامة والالكترونية ،المجموعة العربية للتدريب والنشر ، القاهرة.

عبد اللطيف، عبد الرسول عبد الباقي (2018) : التأثيرات المباشرة للحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي على التفكير المنفتح النشط والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلاب الجامعة ، مجلة كلية التربية جامعة المنصورة.

عدس، عبدالرحمن ، (٢٠٠٠): علم النفس التربوي النظرية والتطبيق الأساسي، دار الاردن.

عليان ، شاهر ربحي (۲۰۱۰) : مناهج العلوم الطبيعية وطرق تدريس النظرية والتطبيق ، ط١ .

عياش، ليث محمد وسيف علاء غريب (2018) : ترجمة وتطبيق مقياس التفكير المنفتح النشط وفق نظرية (Baron) لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة بغداد، مجلة ابن الهيثم العلوم الصرفة والتطبيقية، جامعة بغداد، ۳۱ (۱).‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

القاسم، وجيه (2000): كيف تطور تفكير الطلبة من خلال مهارات التعلم رسالة المعلم، مجلة تربوية شاملة، المجلد 40.

لبراز، منير (1996): سيكولوجية النجاح ، لبنان، منشورات المنار.

مازن ، حسام محمد (۲۰۰۲) نموذج مقترح لتضمين بعض المهارات الحياتية في منظومة المنهج التعليمي في إطار مفاهيم الأداء والجودة الشاملة المؤتمر العلمي الرابع عشر المناهج التعليم في ضوء الأداء (٢٤_۲٥ ) يوليو) دار الضيافة الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس ، جامعة عين الشمس ، القاهرة ، المجلد الأول.

محمد ، ضمياء ابراهيم (۲۰۱٤): المهارات الحياتية والسيادة الدماغية وعلاقتهما بقابلية الاستهواء لدى طلبة الجامعة ، جامعة ديالى، اطروحة دكتوراه.

المفرج ، بدرية ، وآخرون (۲۰۰۷) : الاتجاهات المعاصرة في إعداد المعلم مهنياً ، وزارة التربية ، قطاع البحوث التربوية والمناهج إدارة البحوث والتطوير التربوي ، وحدة بحوث التجديد التربوي.

ملحم ،سامي محمد (۲۰۰۲ ) . القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المصير، ط ۲ ، عمان .

همفريز، توني (2003) : قدرة التفكير السلبي، ط1، دار العبيكان للنشر والتوزيع .

الوافي، عبد الرحمن (۲۰۱۰)، المهارات الحياتية وعلاقتها بالذكاءات المتعددة لدى طلبة المرحلة الثانوية في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة ،غزة : الجامعة الإسلامية.

الياور ، عفاف صلاح حمدي (٢٠٠٥) : التدريب التربوي في ضوء التحولات المعاصرة، دار الفكرالعربي ، القاهرة .

Baron, J. (2008). Thinking and Deciding. 4thed. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Botvin.G.J.. Griffin.K.W.. Paul.E.. Macaulay.A.P.(2003): Preventing to bacco and alcohol use among elementary school students through Life Skills.

Cottrell, S. (1999): The study skills handbook London: Macmillan press Ltd.

Fernando,Rodrigues (2011): Do College Students Learn to Critically Evaluate Claims? A Cross-Sectional Study of Freshman and Senior Psychology Majors.

Haran, U., Ritov, I. & Mellers, B. A. (2013). The role of actively open-minded thinking in information acquisition, accuracy, and calibration. Judgment and Decision Making, 8 (3), 188-201.

Mofrad, S, chee, k, koh, A, Uba,l, (2013) Investigating Life Skills among young students in Malaysia. International Journal of Social sciences and Humanities, Vol 3 (3), 190 - 199.

Nickse, R. (1989) " Assessing Life skills competence, Belmont, California, Pitman Learning Inc.

Stanovich, K. E. & West, R. F. (2007): Natural myside bias is independent of cognitive ability. Thinking and Reasoning, 13(3).

WHO. (World Health Organization (1999) Partners in Life Skills Education, Conclusions from a United Nations Inter-Agency Meeting Department of Mental Health, Geneva.

Downloads

Published

2024-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Ghani, D. . (2024). The level of active open-minded thinking among Sumer University students and its relationship to their life skills. Al-Adab Journal, 149, 393-430. https://doi.org/10.31973/2d48ne36

Publication Dates

Received

2023-07-04

Revised

2023-07-15

Accepted

2023-07-17

Published Online First

2024-06-15

Similar Articles

21-30 of 1626

You may also start an advanced similarity search for this article.