Manifestations of Theatrical Narrative Space in (LAND BORDER)

Authors

  • Dr. Hadeel Abdulrazzaq Ahmed Iraqi University - College of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.31973/51n43d75

Keywords:

Dramatization of narrative space, Fragmentation of narrative space, Narrative scene, the dramatized novel, Overlapping narrative

Abstract

   One of the important phenomena of criticism in this era is the development of literary genres and their intersection. Through the longtime of criticism, calls for adhering to the rules of the literary genre weakened, when writers and critics realized that literary creativity cannot be restricted or limited by borders. Therefore, literary genres began to merge with one another, and the novel in particular influenced all other artistic mediums, including poetry, theater, film, and television, as well as acting as a dominant genre that encompasses all of its subgenres. Especially and to a greater extent with the genre, (theatre) from which many tools were drawn, to form the mechanisms of constructing the narrative scene, its compositions, its production, and to draw everything related to the details of its space.

     The novel (The Land Borders) by the Iraqi writer (Maysaloon Hadi), published in 2004, has been chosen by the researcher for this study because it is a structural model that covered the tools of theater to reveal, in a theatrical form, the characters, their crisis psychology, and their lost identity, so the events in it were compatible with the types of characters and aligned with the construction of the narrative. And the mechanisms of shaping the scene, with the imaginative reality of the novel, so starting with the words, moving through the literary dialogue, and culminating with the fictitious world, with its tumultuous people, and its fragmented locations and times, where delusion and confusion blended with reality, the upheaval in its tiniest elements was abundantly obvious.

     What contributed to revealing (the fragmentation of the narrative space) was that this (space) acquired the characteristic of (theatricality), because the novel relied on presenting the narrative, displaying the turbulent events, and revealing the characters in crisis, on several elements, including: the mutual dialogue between the characters, and the narration of the characters with first person pronoun, in addition to the narration of the narrator (multipile selective omniscience), who chose absence in favor of the voices of his characters. He presented the story through the characters’ awareness, memory, and visions, in a way that made its events appear as if they were taking place now in front of the viewer to match the story’s timing. And the narrative; All of this had an influential role in building the narrative scene, and achieving theatricality and visualization, which clearly contributed to revealing the fragmentation and interpenetration of the world of the novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

بورنوف، رولان، و أوئيليه، ريال،1991، عالم الرواية، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.

جنداري، إبراهيم، 2001، الفضاء الروائي عند جبرا إبراهيم جبرا، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.

جيمس، هنري، 1971، نظرية الرواية في الأدب الإنكليزي الحديث، الهيأة المصرية العامة للتأليف والنشر، القاهرة.

حميد، باسم صالح، 2012، الرواية الدرامية، دراسة في تجليات الرواية العربية الحديث، دار الشؤون الثقافية، بغداد.

الخفاجي، أحمد رحيم، 2012، المصطلح السردي في النقد الأدبي العربي الحديث ، دار صفا للنشر والتوزيع- عمان، مؤسسة دار الصادق الثقافية- الحلة.

الدوخي، حمد محمود، 2018، جماليات الشعر، المسرح، السينما، في نماذج من القصة العربية في العراق، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.

علقم، صبحة أحمد، 2006، الأجناس الأدبية في الرواية العربية، الرواية الدرامية أنموذجاً، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.

غيون، روسوم، 1989، نظرية السرد من وجهة النظر إلى التبئير، منشورات الحوار الأكاديمي والجامعي، الدار البيضاء.

كولدنستين، 2002، الفضاء الروائي، أفريقيا الشرق- المغرب، بيروت.

كيليطو، عبد الفتاح، 2006، الأدب والغرابة، دراسات بنيوية في الأدب العربي، دار توبقال، الدار البيضاء.

لحمداني، حميد، 1993، بنية النص السردي، المركز الثقافي العربي، بيروت.

لوبوك، بيرسي، 1981، صنعة الرواية، دار الرشيد للنشر، بغداد.

نجمي، حسن، 2000، شعرية الفضاء الروائي – المتخيل والهوية في الرواية العربية، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، بيروت.

هادي، ميسلون، 2004، الحدود البرية ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، عمان.

أبو مصطفى، أحمد محمد، 2015، تداخل الأجناس الأدبية في القصيدة العراقية المعاصرة، رسالة ماجستير، جامعة غزة، كلية الآداب، قسم اللغة العربية.

بحري، محمد الأمين، 2009، بنية الخطاب المأساوي في رواية التسعينيات الجزائرية "الطاهر وطار، الأعرج واسيني، أحلام مستغانمي"، أطروحة دكتوراه، جامعة العقيد الحاج لخضر- باتنة، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، قسم اللغة العربية وآدابها، الجمهورية الجزائرية.

برهم، لطفية إبراهيم، وعطية، قصي محمد، 2011، تداخل الأجناس الأدبية، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية- سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، المجلد 33، ع2.

Downloads

Published

2024-06-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Manifestations of Theatrical Narrative Space in (LAND BORDER). (2024). Al-Adab Journal, 149, 69-82. https://doi.org/10.31973/51n43d75

Publication Dates

Received

2024-02-25

Revised

2024-03-06

Accepted

2024-03-10

Published Online First

2024-06-15

Similar Articles

1-10 of 118

You may also start an advanced similarity search for this article.