Multiculturalism in Samuel Shimon An Iraqi in Paris novel
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i123.141Keywords:
multiculturalism, Identity, hybridity, The Other, narrativeAbstract
Concerning of the importance of the study of multiculturalism and dynamic identities that arise for groups, ethnic minorities and immigrants may find difficulty and trouble in agreement with the host culture and society in which they found themselves. At the level of cultural identity, those minorities established a distinctive special culture which can be described as an unfinished project and a constant growing process. Therefore, Samuel Shimon’s An Iraqi in Paris novel has slowed down on this hybridity and on the spirit of the age, rejecting the monotheism. In its narrative level, it produced a hostile text to the cultural tyranny that orders the one voice and rejecting the multitudes, focusing instead on the idea of knowing others leads for knowing ourselves and the assimilation of others is a successful pursuit of identity through distinctions. Thus, we may find different patterns of identity in the central character of this novel, patterns that may be quite different but contradictory, offering a diverse cultural opportunities and possibilities. These possibilities are echoed by the postcolonial critics who have dealt with ethnographic literature as a result of diversity and multiple cultures.
Downloads
References
______،محاورات سردیة،الدار العربیة للعلوم ناشرون،بیروت،2011
ابن خلدون،عبدالرحمن،المقدمة،دارالفکر،قم،1988
أشكروفت،بیل وآخرون،الرد بالكتابة:النظریة والتطبیق في آداب المستعمرات القدیمة،ترجمة شهرت العالم،المنظمة العربیة للترجمة،بیروت،2006
بابا،هومي،موقع الثقافة،ترجمة ثائر دیب،المركز الثقافي العربي،بیروت،2006
باختین،میخائیل، الخطاب الروائي، ترجمة محمد برادة،دارالفکر للدراسات و النشر، القاهرة، 1987
البازعي،سعد،الاختلاف الثقافي وثقافة الاختلاف،المرکز الثقافي العربي،بیروت،2008
بعلي،حفناوي،مدخل في نظریة النقد الثقافي المقارن،الدار العربیة للعلوم ناشرون،بیروت،2007
بینییت،توني،سوسیولوجیا الانواع،ضمن كتاب:القصة الروایة المؤلف،ترجمة د.خیري دومة،دار شرقیات للنشر و التوزیع،القاهرة،1997
بوعزة،محمد،سردیات ثقافیة:من سیاسات الهویة إلی سیاسات الاختلاف،منشورات الاختلاف، بیروت،2014
تودوروف،تزفیتان،فتح امریكا:مسألة الآخر،ترجمة بشیر السباعي،القاهرة،1992
جبرا إبراهیم،جبرا،الحریة و الطوفان:دراسات نقدیة،دار مجلة شعر،بیروت،1960
جولدمان،لوسیان،مقدمة إلی مشكلات علم اجتماع الروایة،ضمن كتاب:القصة الروایة المؤلف،ترجمة د.خیري دومة،دار شرقیات للنشر والتوزیع،القاهرة، 1997
الحیدري،إبراهیم،الشخصیة العراقیة:البحث عن الهویة،التنویر للطباعة و النشر،بیروت،2013
كاظم،نادر،تمثیلات الآخر:صورة السود في المتخیل العربي الوسیط،المؤسسة العربیة للدراسات و النشر،بیروت،2004
الشحات،محمد،سردیات المنفی:الروایة العربیة بعد عام 1967،أزمنة للنشر والتوزیع، عمّان،2006
شمعون،صموئیل،عراقي في باریس،الدار العربیة للعلوم ناشرون،بیروت،2005
الزهراني،معجب،صورة الغرب في کتابة المرأة العربیة،ضمن کتاب:أفق التحولات في الروایة العربیة،المؤسسة العربیة للدراسات و النشر،بیروت،1999
دراج،فیصل،نظریة الروایة و الروایة العربیة،المركز الثقافي العربي،بیروت،1999
طه حسین،حدیث الأربعاء،مؤسسة هنداوي للتعلیم و الثقافة،القاهرة،2014
علي مجید،حسام الدین،إشکالیة التعدد الثقافي في الفکر السیاسي المعاصر:جدلیة الاندماج و التنوع،مرکز دراسات الوحدة العربیة،بیروت،2010
ماجدولین،شرف الدین،الفتنة والآخر:انساق الغیریة في السرد العربي،بیروت،الدار العربیة للعلوم ناشرون،2012
الماضي،شکري عزیز،أنماط الروایة العربیة الجدیدة،منشورات عالم المعرفة،الکویت،2008
المدیني،أحمد،تحولات النوع في الروایة العربیة بین مغرب ومشرق،منتدی المعارف،بیروت،2013
وورد،دیفید،الوجود والزمان والسرد:فلسفة بول ریكور،ترجمة سعید الغانمي،المركز الثقافي العربي، بیروت،1999
وهولبورن،هارلمبس،سوشیولوجیا الثقافة و الهویة،ترجمة حاتم حمید محسن،دار کیوان للطباعة و النشر، دمشق،2010
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.