The Philosopher Ibn al-Rawandi (298 AH/912 AD)

A Study of his Biography and Scientific Activity

Authors

  • Lect. Amina Abdul Karim Abdul Sattar Kazim University of Diyala / College of Education for Humanities / Department of History

DOI:

https://doi.org/10.31973/a6p2vy75

Keywords:

heresy, atheist, philosophers

Abstract

 The Abbasid era witnessed the emergence of many philosophers who played a role in intellectual life, including Ibn al-Rawandi, who is considered one of the philosophers whose fame spread during the Abbasid era, especially during the reign of al-Ma'mun. He demonstrated his proficiency in several sciences, such as theology, philosophy, dialectics, grammar, religion, politics, and logic. At first, he was of good character, very shy, and had a beautiful doctrine. However, he angered the Islamic sects at that time, especially the Mu'tazila, for two reasons: the first was his abandonment of the Mu'tazila doctrine after he had embraced it, and the second was his great knowledge and boldness in religious debate.

 In fact, the reviling sects at that time surrounded themselves with immunities against the one who converted from them, including hatred towards him, and harboring a grudge against him, if they did not declare him an infidel or an immoral person. Therefore, the hatred of the apostate from the sect is not determined by the apostate himself, because he is equal to the rebel religiously or sectarianly. What they do in their affairs and all their social relations, which lead to killing and excommunication, as they fought the Mu'tazila, leaving them in particular to try and successfully find another leader, and these apostates did not spare any effort or word except that they said it against the Mu'tazila.

 Ibn al-Rawandi wrote many books, including his book Against the Mu'tazila and their Doctrine, as he demonstrated their inability to investigate his views, or to refute and invalidate his writings, which led to their bias against him, and accusing him of lack of understanding and negligence, despite his great intelligence and vast knowledge.

Ibn al-Rawandi procrastination with the evidence of the opponents of the doctrine does not make him an infidel. The evidence for that is that al-Jahiz used to do that, since he was not accused of infidelity, atheism, or heresy. Then he did not mention his adherence to any of the sects that he mentioned in his writings and discussed their opinions and ideas, but he always mentions certain phrases when discussing beliefs, so he says the materialists said, the confirmers of the Messenger (PBUH) said, or the Brahmins said, and so on. It is likely that his opponents exploited his Persian origin to accuse him of atheism and heresy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rumeysa, B. (2019). The place of Ibn al-Rawandi in shitte Thought. Turkisk Journal of shiite studies, p. 248.

أبو الحسين عبد الرحيم بن محمد الخياط المعتزلي. (1925). الانتصار و الرد على أبن الراوندي الملحد ما قصد به من الكذب على المسلمين و الطعن عليهم (المجلد ط1). (تحقيق: نيبرج ) القاهرة: الدار العربية للكتاب.

أبو عبد الله شهاب الدين (ت 626هـ/1229م) ياقوت الحموي. (1995). معجم البلدان (المجلد ط2). بيروت: دار صادر.

احمد بن علي بن محمد ( 852هـ/ 1449م) أبن حجر العسقلاني. (1971). لسان الميزان (المجلد ط2). (تحقيق: دائرة المعارف النظامية - الهند ) بيروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.

احمد بن علي بن محمد (ت 852هـ/1449م) أبن حجر العسقلاني. (1989م). نزهة الألباب في الألقاب (المجلد ط1). الرياض: مكتبة الرشد.

احمد بن يحيى المرتضى. (1987). طبقات المعتزلة (المجلد ط2). بيروت.

اسماعيل بن عمر( ت774هـ/1373م) أبن كثير. (2001). التكميل في الجرح و التعديل و معرفة الثقات و الضعفاء و المجاهيل (المجلد ط1). اليمن: مركز النعمان للبحوث.

المؤيد في الدين ( ت 470هـ/1087م) الشيرازي. (1975). المجالس المؤيدية. (تحقيق: محمد عبد القادر عبد الناصر ) القاهرة: دار الثقافة.

باول كراوس. (1 سبتمبر, 1362هـ/ 1943م). كتاب الزمرد لابن الراوندي. مجلة الأديب، صفحة ج9 ، ص32.

خير الدين بن محمود بن محمد( ت 1396هـ/1976م) الزركلي. (2002م). الأعلام (المجلد ط 15). دار العلم للملايين.

شمس الدين (ت 748هـ/ 1348م) الذهبي. (1985). سير أعلام النبلاء (المجلد ط3). (تحقيق : شعيب الأرناؤوط، ) مؤسسة الرسالة.

شمس الدين أحمد أبن خلكان . (1900). وفيات الاعيان و أنباء أبناء الزمان. (تحقيق: إحسان عباس ) بيروت: دار صادر.

شمس الدين محمد بن أحمد (ت 748هـ/1348م) الذهبي. (2003). تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير و الأعلام (المجلد ط1). (تحقيق: بشار عواد معروف ) دار الغرب الاسلامي.

شمس الدين يوسف(ت654هـ/1256م) سبط أبن الجوزي. (2013). مرآة الزمان في تواريخ الأعيان (المجلد ط1). (تحقيق: إبراهيم الزيبق، ) سوريا: دار الرسالة العالمية.

عبد الأمير الأعسم. (1395هـ/ 1975م). تاريخ أبن الريوندي الملحد نصوص و وثائق من المصادر العربية خلال ألف عام (المجلد ط1). بيروت: دار الآفاق الجديدة.

علي بن أبي علي محمد (ت 631هـ/1234م) الآمدي. (2004). أبكار الأفكار في أصول الدين (المجلد ط2). (تحقيق: أحمد محمد المهدي ) القاهرة: دار الكتب و الوثائق القومية.

علي بن الحسين بن موسى (ت436هـ/ 1044م) الشريف المرتضى. (2002). الشافي في الامامة (المجلد ط2). (تحقيق: عبد الزهراء الحسيني الخطيب ) طهران: مؤسسة الصادق.

عماد الدين بن عمر (ت 774هـ/1372م) أبن كثير. (( د.ت )). البداية و النهاية. القاهرة: مطبعة السعادة.

محمد بن اسحاق (ت 438هـ/ 1046م) أبن النديم. (1997). الفهرست (المجلد ط2). (تحقيق: إبراهيم رمضان ) بيروت: دار المعرفة.

مصطفى بن عبد الله ( ت 1067هـ/1657م) حاجي خليفة. (1941). كشف الظنون عن أسامي الكتب و الفنون. بيروت: دار احياء التراث العربي.

مصطفى بن عبد الله ( ت 1067هـ/1657م) حاجي خليفة. (2010). سلم الوصول إلى طبقات الفحول. (تحقيق: محمود عبد القادر الأرناؤوط ) تركيا: مكتبة إرسيكا.

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

Historiography

How to Cite

Kazim , A. . (2025). The Philosopher Ibn al-Rawandi (298 AH/912 AD): A Study of his Biography and Scientific Activity. Al-Adab Journal, 155, 185-196. https://doi.org/10.31973/a6p2vy75

Publication Dates

Received

2024-12-02

Revised

2024-12-15

Accepted

2024-12-18

Published Online First

2025-12-15

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.