منهج صدر المتألهين الشيرازي النقدي في مسألة العالم بين القدم والحدوث
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1iSpecial%20is.481Keywords:
الشيرازي, المتألهينAbstract
This study deals with the issue of the world's oldness and its existence, one of the most difficult philosophical and verbal issues that differed in it. There is a lot of controversy between philosophers and speakers. Many philosophers believe that it is temporal and that except God does not precede time but precisely because of his vision of avoiding accidents without reason. . While the speakers emphasize all that God is updated creature and that he was found after pure nihilism, based on his belief that the Almighty had nothing with him. This task has occupied the mind of Al-Shirazi, the other in a great degree, and tried to be at the same time a satisfactory opinion of the mind and does not conflict with religious texts, and here raises the question: What is the opinion of Al-Shirazi from philosophers? And what is his opinion from the speakers? Did he defend one on the other? Or did he try to reconcile them or did he rebel against them? Is it what is presented by Shirazi in this field is consistent with the discoveries of the modern era or is it contrary to all these problems. It is known that the philosophical thought is a series of episodes that are inseparable and can't be said that there is a new doctrine all the novelty, but there are introductions of original sources can't be overlooked at the study or analysis of a doctrine or philosophy has benefited Shirazi of his predecessors of Greek philosophers or Muslim philosophers, where he collected and organized his ideas and added to the legacy of philosophy can not be ignored and was able to build a new philosophical approach characterized by integration and interdependence and criticism in his name (with transcendent wisdom). Mulla Sadr Shirazi also managed through his method many solutions to the philosophical problems that failed many philosophers who preceded him, where he adopted method of mixing between the method of Mashaeen based on the measure and rational premises, and the method of Ashrakin relying on the science of the lower, which gets through the inspiration and detection and intuition as it has integrated the science of deity in the wisdom of research and invoked in the detective facts with the educational data that the researcher will try to answer through the search, God willing.
Downloads
References
2. أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي (ت 458 هـ) المحكم والمحيط الأعظم ، تحقيق : عبدالحميد هنداوي ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، ط1 ، 1421 هـ-2000 م ، ج3
3. إدريس هاني : ما بعد الرشدية ، ملا صدرا رائد الحكمة المتعالية ، مركز الغدير للدراسات الإسلامية ، ط1 ، 1421هــ -2000م .
4. آل ياسين ، جعفر ، الفيلسوف الشيرازي ، ومكانته في تجديد الفكر الفلسفي في الإسلام ، دار عويدات بيروت ، ط1 عام 1978م .
5. الآمدي : أبكارا لأفكر في أول الدين ، خمسة أجزاء ، ج3 ، تحقيق د. محمد أحمد المهدي ، دار الكتب والوثائق القومية ، مركز تحقيق التراث ، القاهرة ، ط2 ، 1424م-2004م
6. جان بيار فرنان ، أصول الفكر اليوناني ، د. سليم حداد ، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع بيروت – لبنان ، ط1 ، 1407هــ-1987م .
7. الجرجاني ، السيد الشريف تـ816هـ : ( شرح المواقف للإيجي) عضد الدين عبدالرحمن بن احمد بن عبدالغفار ( ت 756هـ ) ، ج8 ، ضبطه وصححه : محمود عمر الدمياطي ، دار الكتب العلمية ، بيروت لبنان ، ط1 ، 1419هـ ، 1998م.
8. جعفر الهادي : الله خالق الكون ، دراسة جامعية حديثة للمناهج والنظريات المختلفة حو نشأة الكون ومسألة الخالق ، تحت إشراف : جعفر السبحاني ، الناشر : مؤسسة الصادق ، قم إيران ، ط2 ، 1424هـ .
9. حسام محيي الدبي الألوسي ، حوار بين الفلاسفة والمتكلمين ، مطبعة الزهراء ، بغداد ، سنة 1387هـ-1968م .
10. الدمرداش عبدالمجيد سرحان ، راجعه وعلق عليه : د. محمد جمال الدين الفندي وحي القلم ، دمشق ، سوريا ، ط1 ، 1434هـ -2013م
11. سعد الدين السيد صالح : قضايا فلسفية في ميزان العقيدة الإسلامية ، مطبوعات جامعة الإمارات العربية المتحدة ، ط1 ، 1419هـ -1998م
12. السهرودي : حكمة إشراق ضمن مجموعة مصنفات شيخ إشراق ، القسم الثاني ، المقالة الثالثة ، ص172-173 ، و د. محمد علي أبو ريان تاريخ الفكر الفلسفي في الإسلام ، دار المعرفة الجامعية ، الإسكندرية ، مصر ، 1410هــ 1990م.
13. الشابي ، علي ، ملحق لدراسة صدر الدين الشيرازي وفلسفته ضمن كتاب مباحث في علم الكلام والفلسفة ، الدار العربية للطباعة ، بغداد ، عام 1978م .
14. الشيرازي : رسالة في الحدوث ، تصحيح : محمد خواجوي ، طهران ، 1408هـ .
15. الشيرازي ، الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة ، ج1 ، دار احياء التراث العربي ، بيروت ، ط1 عام 2002م .
16. الشيرازي صدر الدين محمد بن إبراهيم ، الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة ، تسعة أجزاء ، ج7 ، دار احياء التراث العربي ، بيروت – لبنان ، ط4 ، 1910 هـ -1990م .
17. الصدوق ، أبو جعفر محمد بن علي بابوية القمي ، التوحيد ، صححه وعليق عليه : هاشم الحسيني الطهراني ، دار المعرفة بيروت – لبنان ، ط3 ، 1346 هــ ، كتاب التوحيد ، باب التوحيد ونفي التشبيه ، ج34 .
18. الطباطباني ، محمد حسين : ( شرح بداية الحكمة ) جزءان ، ج2 ، شرح وتحقيق محمد مهدي المؤمن ، منشورات ذوي القربى ، قم ، ط1 ، 1922هــ .
19. عباس نيكزاد : التوفيق بين الدين والعقل في مدرسة الحكمة المتعالية ، ترجمة : علي آل دهر الجزائري ، مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي بيروت ، لبنان ، ط1 ، 2012م .
20. عبد الحليم محمود ، فلسفة ابن طفيل ، دار الكتاب المصري ، القاهرة ، 1987م.
21. عبد الرسول عبوديت : النظام الفلسفي لمدرسة الحكمة المتعالية ، ثلاثة أجزاء ، ج2 تعريب : السيد علي عباس الموسوي ، مراجعة : د. خنجر حمية ، الناشر : مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي ، لبنان ، بيروت ، ط1 ، 2010م .
22. عبد الرسول عبوديت : النظام الفلسفي لمدرسة الحكمة المتعالية ، ج2 .
23. علي بو سليمان الجبيلي ، وكانت المشائية ، دار الولاء للطباعة والنشر ، بيروت ، لبنان ، ط1 ، 1436هـ ، 2105م .
24. الكندي : رسائل الكندي الفلسفية ، رسالته في الفلسفة الأول ، تحقيق وتقديم وتعليق : محمد عبد الهادي ابو ربدة ، مطبعة حسان ، القاهرة ، ط2 ، 1398هــ ، 1978م .
25. محمد الصادقي : حوار بين الإلهيين والماديين ، دروس مقارنة عن كافة الفلسفيات العقلية والتجريبية حول إثبات وجود الله وتوحيده ، دار المرتضى ، بيروت –لبنان ، ط1 ، 1307هـ-1987م .
26. محمد طاهر ال شبير الخاقاني ، المثل النوري في فن الحكمة ، تعليق ، محمد كاظم الخاقاني ، دار أنوار الهدى ايران ، ط1 ، 1415 هـ .
27. محمد مصطفى ، وخير الدين عبدة ، تاريخ الفلسفة ، المطبعة الرحمانية ، مصر ، ط1 ، 1351هـ-1933م .
28. مرتضى مطهري : شرح المنظومة للسبزواري ، ترجمة : عمار أبو رغيف ، مؤسسة أم القرى للتحقيق والنشر ، بيروت ، لبنان ط2 ، 1430هـ -2009م .
29. المشاعر ، المنهج الثالث ، المشعر الثالث ، طهوري ، طهران ، ط2 ، 1363 هـ .
30. مصطفى النشار : تاريخ الفلسفة اليونانية من منظور شرقي ، جزءان ، ج2 ، دار قباء للطباعة والنشر ، القاهرة ، 2000م .
31. مطهري : محاضرات في الفلسفة الإسلامية ، نقلة إلى العربية : عبد الجبار الرفاعي ، مؤسسة دار الكتاب الإسلامي ، ط1 ، 1415هـ .
32. مقدمة كتاب ( مجموعة رسائل فلسفية لصدر الدين الشيرازي مجدد الفلسفة الإسلامية ، دار إحياء التراث العربي ، بيروت – لبنان ، ط1 ، صنة 2001 م .
33. مقدمة كتاب مجموعة رسائل لصدر الدين محمد الشيرازي ، دار احياء التراث العربي.
34. مقدمة محمد مهدي ، المؤمن لكتاب شرح نهاية الحكمة للطباطبائي ، ج2 ، مؤسسة المعارف الإسلامية ، ط1 ، عام 1423 هــ .
35. الميرداماد ، محمد باقر الحسيني ، القبسات ، تحقيق : د. مهدي محقق وتوشي هيكو إيزوتسو ، ط2 ، طهران ، 1988م .
36. نهاية الأحكام في علم الكلام ، حرره وصححه ، الفريد جيوم ، مكتبة الثقافة الدينية ، القاهرة ، ط1 1930 هـ -2009 م .
37. هادي العلوي نظرية الحركة الجوهرية عند الشيرازي ، دار المدى للثقافة والنشر ، ط1 ، 1983 ، ط2 ، 2007م .
38. ولتر ستيس ، تاريخ الفلسفة اليونانية ، ترجمة مجاهد عبد المنعم مجاهد ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، القاهرة ، 1984م .
39. يوسف كرم ، تاريخ الفلسفة اليونانية ، لجنة التأليف والترجمة والنشر ، مصر ، 1355هــ-1936م
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.