Realistic Vision in Aristotle's Moral Philosophy

Authors

  • Dr. Sabah Muftin Humaidi College of Arts/ University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.31973/mrpfh404

Keywords:

Realistic Vision, Straight Man, Volitionalism, Eudaimonia

Abstract

Aristotle's realistic vision in ethics was not far from the reality of Greek society with all its traditions and beliefs; in addition to this reality, it did not neglect the external and lived reality; the ethical research of Aristotle was looking into the moral virtues according to this realistic vision.

Aristotle's main meaning of virtue is the complete readiness and execution of an action; it is the moral quality that makes a man a good man when he performs his own work to the fullest.

Aristotle divides virtue into two parts: The first, mental, is natural, produced and developed by education and needs experience and time; the second, moral, is acquired, produced and generated by habit and character. Moral virtue is a state of natural and rational balance between excess and excess.

In this research, we tried to clarify the moral purpose of the early Greek philosophers, from Socrates and Plato to Aristotle, and discussed the main differences in the interpretation of virtues between Socrates and Plato's vision and Aristotle's vision, in addition to Aristotle's realistic vision of practical moral virtues and theoretical mental virtues, such as goodness, justice and courage, in addition to Aristotle's realistic vision in practical moral virtues and theoretical mental virtues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أرسطو (1924): علم الأخلاق إلى نيقوماخوس، ج2، ترجمة: أحمد لطفي السيد، القاهرة، بلا. ط، دار الكتب المصرية.

أرسطو (1957): السياسيات، ترجمة: الأب أوغسطين، بيروت، ط1، اللجنة الدولية لترجمة الروائع الانسانية.

أرسطو، (1924): علم الأخلاق إلى نيقوماخوس، ج1، ترجمة: أحمد لطفي السيد، القاهرة، بلا. ط، دار الكتب المصرية.

أفلاطون (1970): محاورة المأدبة، ترجمة: وليم ميري، القاهرة، ط1، دار المعارف.

أفلاطون (1974) محاورة الجمهورية، ترجمة ودراسة: فؤاد زكريا، القاهرة، ط1، الهيئة المصرية للكتاب.

أفلاطون (2001) محاورة مينون، ترجمة: عزت قرني، القاهرة، ط1، دار قباء.

أفلاطون (2001): محاكمة سقراط: اوطيفرون، الدفاع، أقريطون، ترجمة: عزت قرني، القاهرة، ط2، دار قباء.

بدوي، عبد الرحمن (2008)، موسوعة الفلسفة، ج1، قم، ط2، ذوي القربى.

برهييه، اميل (1987): تاريخ الفلسفة اليونانية، ج1، ترجمة: جورج طرابيشي، بيروت، ط2، دار الطليعة.

بوخينسكي، جوزيف، (1996)، مدخل الى الفكر الفلسفي، ترجمة: محمود حمدي، القاهرة، ط3، دار الفكر العربي.

تايلور (1992): أرسطو، ترجمة: عزت قرني، بيروت، ط1، دار الطليعة.

الجبر، محمد (1994)، الفكر الفلسفي والاخلاقي عند اليونان، دمشق، ط1، دار دمشق.

جيجن (1976): المشكلات الكبرى في الفلسفة اليونانية، ترجمة: عزت قرني، القاهرة، ط1، دار النهضة العربية للتوزيع.

الشرقاوي، محمد، (1990)، الفكر الاخلاقي، بيروت، ط1، دار الجيل.

العطار، حسني محمد (2021)، نظرية الفضيلة في الفكر اليوناني والاسلامي، فلسطين، ط1، مؤسسة نافذ.

غريمال، بيار(1987): الميثولوجيا اليونانية، ترجمة: هنري زغيب، بيروت- باريس، ط1، منشورات عويدات.

فخري، ماجد (1958): أرسطو طاليس المعلم الأول، بيروت، ط1، المطبعة الكاثولوكية.

فرنان، جان بيار (1987): أصول الفكر اليوناني، ترجمة: سليم حداد، بيروت، ط1، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع.

فرنر، شارل (1968) الفلسفة اليونانية، ترجمة: تيسير شيخ الارض، بيروت، ط1، دار الانوار.

كواريه، الكسندر (1966)، مدخل لقراءة أفلاطون، ترجمة: عبد المجيد أبو النجا، القاهرة، ط1، الدار المصرية للتأليف والترجمة.

اللائرسي، ديوجينيس (2006): مختصر مشاهير قدماء الفلاسفة، ترجمة: عبد الله حسين، تقديم: مصطفى لبيب عبد الغني، القاهرة، ط1، المجلس الأعلى للثقافة، الهيأة العامة لشؤون المطابع الأميرية.

اللائرسي، ديوجينيس (2006)، حياة مشاهير الفلاسفة، مج1، ترجمة وتقديم: امام عبد الفتاح امام، القاهرة، ط1، المجلس الاعلى للثقافة، الهيئة العامة لشؤون المطابع الاميرية.

لوليدي، يونس )1998)، الميثولوجيا الاغريقية في المسرح العربي المعاصر، بلا . د، ط1.

مرحبا، محمد عبد الرحمن(1988)، مع الفلسفة اليونانية، بيروت، ط3، منشورات عويدات.

معلوف، لويس (1947)، المنجد في اللغة والاعلام، بيروت، ط26، دار المشرق.

النجم، محمد حسين (2008)، السوفسطائية في الفكر اليوناني، بغداد، ط1، بيت الحكمة.

هويدي، يحيى (1993)، قصة الفلسفة اليونانية، القاهرة، ط1، دار الثقافة.

Downloads

Published

2025-09-15

Issue

Section

Philosophy

How to Cite

Humaidi, S. . (2025). Realistic Vision in Aristotle’s Moral Philosophy. Al-Adab Journal, 154, 289-320. https://doi.org/10.31973/mrpfh404

Publication Dates

Received

2025-04-21

Revised

2025-04-30

Accepted

2025-04-30

Published Online First

2025-09-15

Similar Articles

1-10 of 67

You may also start an advanced similarity search for this article.