تَوظيف المنطق الصُّوري في الإسلام

Authors

  • علي جبار عناد جامعة بغداد - كلية الآداب

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1iSpecial%20is.482

Keywords:

المنطق, الصُّوري, الإسلام

Abstract

Our research is entitled (The Employment of Logic in Islam). It explores the philosophers, speakers, and faqihs' treatment of the employment of logic by ways of the cognitive means of criticism, analysis, and exploration. This is done to come up with a philosophical or ideological position concerning the significance of using it as a mental tool. My approach in this study is an analytical, historical approach to illustrate one of the problems in Islamic thought because of which Islamic philosophers were considered infidels.

Along with the introduction, I have divided my study into five sections, which are: introduction of logic as a term, the Islamic-Greek logical identification, the employment of logic philosophically, rejection of logic employment, contemporary analytical Islamic attitudes, and a conclusion with the most significant findings. The visual logic which we study goes back to Aristotle who refined and classified it. Muslims during the Abbasid age translated it to aid them in induction, measurement and definition as a mental tool, especially after opening up to other nations. Its employment and translation were related to religious, cognitive cases and political ideology. Its significant in sciences emerged with Al-Farabi and Ibn Sina, and Ibn Hazm Al-Andalusy. Among the philosophers who deemed it a must to learn are Al-Ghazali and Ibn Rushd. Among the most famous of those who rejected it were such faqihs, speakers sophists, and linguists as Ibn Taymea, Al-Noykhti, Al-Shahrazory (known as Ibn Salah), Abu Saeed Al-Serafi, and Abu Al-Naja Al-Faridh.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • علي جبار عناد, جامعة بغداد - كلية الآداب

    أ.م.د. علي جبار عناد

    جامعة بغداد - كلية الآداب

References

1- القرآن الكريم .
2- ابن تيمية : الرد على المنطقيين ، طبعة بمباي1368، 1947 .
3- ابن تيمية : جهد القريحة في تجريد النصيحة, تحقيق علي سامي النشار مكتبة اللخانجي, مصر, 1947 .
4- ابن تيمية: مجموع فتاوى شيخ الإسلام احمد بن تيمية ,طبع بـ مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف في المدينة المنورة ، المجلد التاسع , 1425هـ, 2004م .
5- ابن خلدون : المقدمة ,أعتناء ودراسة احمد الزعبي, شركة الأرقم بن أبي الأرقم للطباعة والنشر والتوزيع , بيروت , 2001.
6- ابن خلدون, المقدمة , دار ابن حزم, بيروت, 2003 .
7- ابن حزم , التقريب لحد المنطق والمدخل اليه بالالفاظ العامية والامثلة الفقهية , ويليه كتاب محك النظر للإمام الغزالي, منشورات محمد علي بيضون , دار الكتب العلمية, بيروت لبنان.
8- ابن رشد ,كتاب فصل المقال وتقرير ما بين الشريعة والحكمة من الاتصال , منشورات الجمل , بغداد – بيروت ط1, 2009.
9- ابن سينا , منطق المشرقيين والقصيدة المزدوجة في المنطق , دراسة وتقديم المستشرق البارون كارا دوفو, دار بيبلون , باريس 2009.
10- أبن سينا , النجاة , الناشر المكتة المرتضوية, طهران ,ب ت .
11- ابن طملوس: كتاب المدخل إلى صناعة المنطق، طبع في المطبعة الأيبيرية ، 1916م.
12- التوحيدي : الامتاع والمؤانسة , ج1, اعتنى به وراجعه هيثم خليفة الطعيمي , المكتبة العصرية, بيروت , 2011.
13- الديناني, غلام حسين , حركة الفكر الفلسفي في العالم الإسلامي , ج1, دار الهادي, ط2 ,2008.
14- الجابري , علي حسين :الفكر السلفي عند الشيعة الأثني عشرية , ط3, دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع, بيروت و لبنان , 2015 .
15- الجابري, محمد عابد, تكوين العقل العربي –نقد العقل العربي , 1،ط6، مركز دراسات الوحدة العربية ،بيروت 1994.
16- الجابري, محمد عابد ، بنية العقل العربي , دراسة تحليلية نقدية لنظم المعرفة في الثقافة العربية – نقد العقل العربي2 – ط6، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت 2000.
17- الجبوري :نظلة احمد, الفلسفة الإسلامية , ط1, كلية الشريعة جامعة بغداد ,مطبعة الجامعة , 1990.
18- الرازي , فخر الدين, شرح عيون الحكمة ,ثلاث اجزاء في مجلد واحد , ج1, مؤسسة الصادق للطباعة والنشر , طهران , 1373 هـ, مقدمة المحقق .
19- رمضان , محمد , علم المنطق, تقديم خالد بن خليل بن ابراهيم الزهدي , دار ابن حزم , مكتبة امير , كركوك – العراق , ط1, 2015 .
20- الزين , محمد حسني , منطق إبن تيمية ومنهجه الفكري , ط1 ,حقوق الطبع محفوظة للمكتب الإسلامي, بيروت , 1979.
21- سالم , محمد عزيز نظمي, تاريخ المنطق عند العرب , مؤسسة شباب الجامعة للطباعة والنشر والتوزيع ـ اسكندرية ـ 1983م .
22- الشهرزوري , أبو عمرو عثمان بن عبد الرحمن بن عثمان, أدب المفتي والمستفتي, ج1, تحقيق موفق عبد الله عبد القادر,ط1, مكتبة العلوم والحكم , عالم الكتب – بيروت , ، 1407 هـ .
23- الشنيطي , محمد فتحي ، أسس المنطق والمنهج العلمي ، دار النهضة العربية ، بيروت ، لبنان ،1970.
24- الصدر , محمد باقر , الأسس المنطقية للاستقراء، ،دار التعارف للمطبوعات،ط4،النجف الأشرف،1982 .
25- طباطبائي, مصطفى : المفكرون المسلمون في مواجهة المنطق اليوناني , ترجمة الى العربية عبد الرحيم ملازئي البلوشي , ط1, دار أبن حزم , بيروت . 1990.
26- الطويل, توفيق , اسس الفلسفة ,ط5, دار النهضة العربية القاهرة , 1967.
27- الغزالي: مقاصد الفلاسفة، تحقيق سليمان دنيا، دار المعارف بمصر، 1961.
28- الغزالي , المنقذ من الضلال ,تحقيق جميل صليبا , دار الاندلس للطباعة والنشر والتوزيع , 2003 .
29- الغزالي ,معيار العلم في فن المنطق ,تحقيق سليمان دنيا, سلسلة ذخائر العرب 32، دار المعارف بمصر، 1961 .
30- فودة, سعيد: تدعيم المنطق، دار الرازي، الأردن, ط1، 2002 .
31- النشار , علي سامي , المنطق الصوري منذ ارسطو وتطوره المعاصر, ط1, الناشر , المكتبة التجارية الكبرى , مطبعة دار نشر الثقافة , الاسكندرية ,1955.
32- النشار , مناهج البحث عند مفكري الإسلام , دار النهضة , بيروت , 1985.

Downloads

Published

2019-05-15

How to Cite

تَوظيف المنطق الصُّوري في الإسلام. (2019). Al-Adab Journal, 1(Special Issue), 85-102. https://doi.org/10.31973/aj.v1iSpecial is.482

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 534

You may also start an advanced similarity search for this article.