Proposed Framework for Integrating 21st Century Skills in intermediate School Biology Textbooks in Iraq

Authors

  • Lect. Ameer Mohammed Ali Rasool Directorate General of Education in Holly Karbala Province

DOI:

https://doi.org/10.31973/myhns808

Keywords:

21st Century skills , Intermediate stage, Biology textbooks

Abstract

The research aimed to:

  1. Identifying 21st century skills that can be integrated into middle school biology textbooks in Iraq.
  2. Analysis of biology books for middle school in Iraq according to 21st century skills.
  3. Proposing a framework for integrating 21st century skills into middle school biology textbooks in Iraq.

To achieve the research objectives, the researcher used the descriptive analytical method.

The research found the following:

  1. There is a clear decline in the extent to which some 21st-century skills are included in the biology textbooks for middle school in Iraq.
  2. Identification of 21st-century skills in the biology textbooks for middle school in Iraq.
  3. A proposed framework for integrating 21st-century skills into the biology textbooks for middle school in Iraq.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو جزر، صابرين محمد (2018): اثراء كتب التربية الاسلامية الفلسطينية للصفين العاشر والحادي عشر بمهارات القرن الحادي والعشرين- الجامعة الاسلامية بغزة، رسالة ماجستير منشورة.

تريلنج، بيرني وفادل شالز (2013): مهارات القرن الحادي والعشرين (التعلم للحياة في زمننا هذا)، ترجمة بدر بن عبد الله صالح، مطبوعات جامعة الملك سعود، الرياض (العمل الأصلي نشر في عام 2009).

الحربي، عبد الله والجبر، جبر بن محمد (2016): وعي معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية في محافظة الرس بمهارات المتعلمين للقرن الحادي والعشرين. كلية التربية، مجلة جامعة الملك سعود.

سوز، بيرز. (2014): تدريس مهارات القرن الحادي والعشرين (أدوات العمل)، ترجمة محمد بلال الجيوسي، مكتبة التربية العربي لدول الخليج.

شلبي، نوال (2014): إطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي والعشرين في مناهج العلوم بالتعليم الأساسي في مصر، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، العدد (3).

ضايع، عايد خضير (2022): مهارات القرن الحادي والعشرين في كتاب الكيمياء للصف السادس العلمي/ الاحيائي ومدى امتلاك المدرسين لها. مجلة جامعة الأنبار للعلوم الانسانية، العدد (3)

العمري، وصال (2020): تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين في كتب الفيزياء للمرحلة الأساسية العليا في الأردن: دراسة تحليلية، المجلة الأردنية في العلوم التربوية. العدد (4)

الكسو (2014): اعداد الشباب العربي لسوق العمل: استراتيجية زيادة الأعمال ومهارات القرن الحادي والعشرين في قطاع التعليم العربي، تونس مطابع pwc.

الناجم، محمد عبد العزيز عبد المحسن (2012): تقويم مناهج العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة القراءة والمعرفة، 1 (130) 206-265.

Bellanca,J,& Brandt, R (2010):21, century Skills: Rethinking How Students Learn (Leading Edge), Solution Tree.

Downloads

Published

2025-09-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Rasool, A. . (2025). Proposed Framework for Integrating 21st Century Skills in intermediate School Biology Textbooks in Iraq. Al-Adab Journal, 154, 279-306. https://doi.org/10.31973/myhns808

Publication Dates

Received

2024-10-31

Revised

2024-11-17

Accepted

2024-11-17

Published Online First

2025-09-15

Similar Articles

1-10 of 391

You may also start an advanced similarity search for this article.