Existential alienation among the poets of the sixties
DOI:
https://doi.org/10.31973/66ans390Keywords:
Alienation, existence, poets of the sixties, philosophyAbstract
Existentialism is closely linked to man and thought, and this was a reason for the interest of studies related to it, as it was the focus of philosophers, writers, and all those working in fields related to thought, and the term existentialism is one of the terms produced by the philosophies of modernity that called for striking centralities, and focusing on man, his subjectivity, and his active presence in society; because man is the only being who is aware of the truth of his existence and interacts with the surrounding society negatively and positively, and the most important thing that distinguishes existentialism is also its opposition to the dominant forces that deprive the individual of freedom; as it created a qualitative shift in European thought during the mid-twentieth century, and this shift was represented in the call for change and renewal in the values and ideals that restricted freedoms, so it was a reaction to the grand narratives that narrowed the borders on man and bestowed upon the self a freedom that allowed it to seize areas of life
Downloads
References
أحمد علي الفلاحي. (2013). الاغتراب في الشعر العربي في القرن السابع الهجري (دراسة اجتماعية نفسية) (الطبعة 1). دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان.
أزهر هاشم العذاري. (2004). في الحرية وواقع الاستلاب والاغتراب دراسة في مفاهيم الإنسان المعاصر لدى إريك فروم. دار أبجد، العراق.
أزهر هاشم العذاري. (2024). هشاشة الغيرية دراسة في سيكولوجية الوحدة والانفصال والاغتراب المجتمعي. دار أبجد للترجمة والنشر، العراق.
بشير عريعر. (2014). الرؤى الفلسفية في الشعر العراقي الحر (الطبعة 1). المدينة الفاضلة، العراق.
جان بول سارتر. (1966). الوجود والعدم بحث في الأنطلوجيا الظاهراتية (الطبعة 1). (ترجمة: عبد الرحمن بدوي) بيروت: منشورات دار الآداب، لبنان.
جان ماكوري. (1982). الوجودية. (ترجمة: امام عبد الفتاح امام) الكويت: سلسلة كتب ثقافية شهرية المجلس الوطني للثقافة والفنون والأدب، الكويت.
جليل حيدر. (1974). قصائد الضد. دار الحرية للطباعة، بغداد.
حسن حماد. (2005). الإنسان المغترب عند إريك فروم. القاهرة، مصر: دار الكلمة، مصر.
حليم بركات. (2006). الاغتراب في الثقافة العربية متاهات الإنسان بين الحلم والواقع (الطبعة 1). بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية، لبنان.
حميد سعيد. (1984). الديوان. مطيعة الأديب البغدادية، العراق.
ريتشارد شاخت. (1980). الإغتراب (الطبعة 1). بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، لبنان.
زهر مساعدية. (2013). نظرية الاغتراب من المنظورين العربي والغربي. دار الخلدونية، .
سامي فاضل فوزي، و خالد علي مصطفى. (2015). شعراء البيان الشعري (الطبعة 1). دار ميزوبوتاميا، العراق.
سامي مهدي. (2014). الموجة الصاخبة. دار ميزوبوتوميا، العراق.
سعاد مريمي. (المجلد 6 العدد 2, 2020). قراءة في مفهوم الاغتراب. الساروة للدراسات الإنسانية والاجتماعية. DOI: https://doi.org/10.51993/2221-006-001-005
طراد الكبيسي. (1995). كتاب المنزلات. بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، العراق.
عبد اللطيف محمد خليفة. (2003). دراسات في سيكولوجية الاغتراب. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، مصر.
فاطمة المحسن. (2015). تمثّلات الحداثة في ثقافة العراق (الطبعة 1). منشورات الجمل.
فوزي كريم. (2001). الأعمال الشعرية. دار المدى، العراق.
فوزي كريم. (2015). مراعي الصبار (الطبعة 1). دار المدى، العراق.
محمد راضي جعفر. (1999). الاغتراب في الشعر العراقي المعاصر (مرحلة الرواد) دراسة. منشورات اتحاد الكتاب العرب.
محمد مبارك. (2 نيسان, 2000). حميد سعيد من الشواطئ حتى فوضى في غير اوانها. الأقلام، العراق.
محي الدين اسماعيل. (2 نيسان, 2000). حميد سعيد. مجلة الأقلام، العراق.
يوسف ميخائيل أسعد. (1986). سيكولوجية الإبداع في الفن والأدب. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 معتز فالح عبد الحسن، أ.م.د. حيدر فاضل عباس

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


