The Efforts of Sharjah Government in Enhancing the Community Awareness in Reviving and Protecting the Heritage of Sharjah Emarite
DOI:
https://doi.org/10.31973/vk6xgv38Keywords:
Heritage awareness, Sharjah Heritage, Heritage Revival, Sharjah Heritage InstituteAbstract
The study aims to review the role of the Emirates and the Sharjah administration in taking care of heritage, first by defining the meaning of heritage and clarifying the concept of heritage awareness, then by examining the efforts of the government in merging the heritage with education, media, and law, in addition to establishing various cultural activities, especially the Sharjah Heritage Institute and reviewing all its activities. In the theoretical chapters, the study shows the steps taken by Sharjah to enhance awareness of heritage among the population, while in the applied section of the study is measuring the awareness of heritage among the population, via an electronic questionnaires and analysis of it to find out the percentage of heritage awareness among the youth and the citizens in order to reach the results and recommendations of this study.
Downloads
References
دائرة الثقافة والسياحة. (2018). إطلاق مبادرات التراث الثقافي.
الخليج. (2012). خبراء يؤكدون عمق العلاقة بين التراث والإعلام. صحيفة الخليج. ندوة الشارقة.
Gn Focus. (2021). Northern Emirates: exploring Sharjah’s east coast. Gulf news. مايكل أ.دي جيوفين. (2019). تعريفات عملية للتراث. تقرير أولي من البحث الاستكشافي لفرقة عمل جمعية الأنثروبولوجيا الأمريكية المعنية بالتراث الثقافي. جامعة ويست تشيستر بنسلفانياسارة إي كوي،دكتوراه .- جامعة نيفادا. الولايات المتحدة الأمريكية.
شيمراي. (2019). طرق عامة لخلق الوعي بالتراث. مكتبات في جامعة نبراسكا لينكولن. الولايات المتحدة الأمريكية.
بول إس سي تاكون وسارة بيكر.(2019). مركز جريفيث للبحوث الاجتماعية والثقافية،جامعة جريفيث،جولد كوست،كوينزلاند 2224، استراليا
ميف مارميون وستيفن كالفير. (2015). ماذا نعني بالتراث؟ كالفيرجامعة تشيستر وجامعة بورنماوث. الولايات المتحدة الأمريكية.
Nyaupane، Gyan P. PhD and Timothy، Dallen PhD 2016)) "Public Awareness and Perceptions of Heritage Buildings in Arizona، USA.
Borodako، K.، Berbeka، J.، Klimek، K.، Niemczyk، A.، and Seweryn، R. )2012(، "The Changesلصناعة الاجتماعات في كراكوف في سياق الأزمة العالمية "، دراسات السياحة والإدارة، المجلد 7،ص 941 - 751.
التأثيرات المتصورة للمهرجانات والخاصة" ،Gursoy،D.،Kim،K.،and Uysal،M. )1998( الأحداث من قبل المنظمين: تمديد والتحقق "، إدارة السياحة، المجلد 52، العدد 2، الصفحات 171-181.
مهرجان ثقافي أم سياح أم محلي؟ تحليل يقين لتطبيق التقييم الطارئ "، المجلة الدولية لأبحاث السياحة، المجلد 41 رقم 5،ص ICOM. )1986( .512-495 ، مدونة لقواعد السلوك المهني، المجلس الدولي للمتاحف، باريس .ايكوموس .(1999) ، ميثاق التراث العامي المبني، : المجلس الدولي بتاريخ
المعالم والمواقع، المكسيك .أدخل .(2008)،"جوائز التراث "، متاح على: 2-8102- http://heritage.intach.org/heritageawards/
رفع الوعي تجاه التراث: التراث الثقافي غير المادي. (2016) منظمة الأمم المتحدة للتربية والثقافة والعلوم. اليونسكو.
إيمان عاصي، عبير أبو رعد، توفيق أبو عنتش. (2020) رفع الوعي بالتراث الثقافي: تعليم تجريبي. مؤسسة الشيخ سعود بن صقر القاسمي. رأس الخيمة. الإمارات.
منى بونعامة. (2020) تعزيز الوعي بالتراث وتوطيد الصلة به فعاليات متنوعة في الشارقة. مجلة الرافد. الشارقة.
اليونسكو. تراث الإمارات العربية المتحدة.
أحمد سكونتي. (2019). طلب دولة الإمارات العربية المتحدة إنشاء معهد الشارقة للتراث. دراسة الجدوى. الشارقة.
الخليج. (2021). أيام الشارقة التراثية كرنفال للاحتفال ب 29 دولة. صحيفة الخليج. الإمارات.
هبة محمد معين ترجمان. (2013) إشكاليات تأصيل التراث في الإعلام. صحيفة المدينة. دمشق
سامية عواج. (2018). التراث المادي واللامادي ودور الإعلام في الحفاظ عليه وتثمينه. مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية. السعودية.
عبد الكريم خبزاوي. (2018). التراث اللامادي حمايته وتثمينه وأبعاده المستدامة. مجلة المعرف للبحوث والدراسات التاريخية. السعودية.
سيد إدريس يوسف. (2019). دور الرقمنة والتكنولوجيات الحديثة في التعريف بالتراث الثقافي وتثمينه. مجلة منبر التراث الأثري.
Anderw wilkins. (2002). A trip to UAE’s east coast. Gulf news
DMI. (2020). New development projects to reshape Sharjah’s eastern region. Design middle east.com
Colin simpson. (2012). new tv channel to bring UAE heritage to the world. The nationalnews.com
DTD. (2017). museums of the UAE: contrasting culture design. Downtowndesign.com
Autumn battista. (2018). 5 reasons why we should teach the value of cultural heritage to high school students. Fitchburg state university. Germany.
Marissa blasko. (2021). questions for heritage language learners. Relearn a language. Com
Lenia marques. (2021). Increasing young awareness of local cultures. Erasmus university Rotterdam.
Bennett, William J. James Madison High School: A Curriculum for American Students. Washington, DC: U.S. Department of Education, 1987. ED 287 854.
Boyer, Ernest L. High School: A Report on Secondary Education in America. New York: Harper & Row, 1983.
Carroll, Rives. "Exploring the History of a Neighborhood: A Community Project." Social Studies 76 (July/August 1985): 150-154. EJ 322 803.
Carter, John. "Heritage Education." The History and Social Science Teacher 23 (March 1988): 125-126. EJ 371 160.
Cheney, Lynne V. American Memory: A Report on the HUMANITIES in the Nation's Public Schools. Washington, DC: National Endowment for the Humanities, 1987. ED 283 775.
Committee on Elementary-Secondary Education. A Heritage at Risk: A Report on Heritage Education (K-12). Burlington, VT: Historic preservation Program for the National Council for preservation Education, 1987.
Gulliford, Andrew. America's Country Schools. Washington, DC: National Trust for Historic preservation, 1984. ED 251 270.
Hirsch, E.D., Jr. Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin Company, 1987.
Dhanusha gokulan. (2021). UAE A trip dowm memory lane with sharjaa heritage days. Khalijidays.com
Nilanjana javad. (2021). UAE. 10 things to do at sharjaa heritage days. Gulf news. UAE.
Nathalie farah. (2011). Projects under way to preserve UAE heritage. Gulf news
National editorial. (2019). The UAE has made great strides in the preservation of its rich heritage. The national news.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 khawla Saif Alnaqabi, Monther Mahmoud Jamhawi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.
 
	
	
							
            
            
            
                
