The structure (Alysa) in the Holy Quran
Grammatical and Semantic study
DOI:
https://doi.org/10.31973/g4q91780Keywords:
Hamza, Alysa, Semantics, parsingAbstract
This study aims to determine the structure (Alysa) in terms of grammatical rhetorical purpose in the Holy Quran, the study followed the descriptive analytical approaches, and thy were dealt with through two sections: Firstly, with the definition of the structure (Alysa), where the Hamza it’s interrogative purpose, and its effect on the sentence structure were addressed. And not in terms of its origin, meaning, uses, prioritization of its predicate. Inserting the (Baa) into its predicate. Secondly dealt with the structure (Alysa) in the Holy Quran from Grammatical and Semantic perspective.
The study reached many findings: the most important are; The construction of (Alysa) occurred thirteen times in the Holy Quran, eight times its predicate come in the genitive case verbally with an extra (Baa), and five times it predicate come before it’s noun, and come as a semi genitive and sentence its noun is an indefinite noun or an add indefinite noun .The parsing of the sentence (Alysa) is a number of cases which is resumption that has no place of parsing in the accusative position of direct object of the predicate- an answer to the vocative which has no place of parsing The (Baa) a predicate has been added not for purpose of strengthening the affirmation and rebutting the negation of predicate, while the purpose of question for the structure are: report, report by exclamation, denial, rebuke, or warning and indefiniteness alone.
Downloads
References
القرآن الكريم.
الأزهري؛ محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبو منصور(1991)،معاني القراءات للأزهري، ط1، مركز البحوث في كلية الآداب ، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.
الأنباري؛ كمال الدين عبد الرحمن بن محمد بن أبي سعيد(2003)، الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحويين البصريين والكوفيين، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد،ط1، المكتبة العصرية، بيروت.
البغدادي، عبد القادر بن عمر(1414ه)، شرح أبيات مغني اللبيب، تحقيق: عبد العزيز رباح، أحمد يوسف دقاق، ط1، دار المأمون للتراث، بيروت.
البغوي؛ أبو محمد الحسين بن مسعود البغوي (1997)، معالم التنزيل في تفسير القرآن ( تفسير البغوي)، تحقيق: حققه وخرج أحاديثه محمد عبد الله النمر ، عثمان جمعة ضميرية ، سليمان مسلم الحرش، ط1 دار طيبة، الرياض.
بنت الشاطي؛ عائشة محمد علي عبد الرحمن(د.ت)، الإعجاز البياني للقرآن ومسائل ابن الأزرق، ط3، دار المعارف، القاهرة.
الجزائريّ؛ أبو بكر جابر بن موسى بن عبد القادر (2003)، أيسر التفاسير لكلام العلي الكبير (ومعه حاشية نهر الخير)، ط5، مكتبة العلوم والحكم، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية.
أبو حيان الأندلسيّ (2024)، التذييل والتكميل في شرح كتاب التسهيل ، تحقيق: حسن هنداوي، ط1، دار القلم، دمشق، دار كنوز إشبيليا، الريطا.
خان؛ أبو الطيب محمد صديق خان،(1992)، فتحُ البيان في مقاصد القرآن،د.ط، المَكتبة العصريَّة، صَيدَا، بَيروت.
الخراط؛ أحمد بن محمد الخراط، (1426ه)، المجتبى من مشكل إعراب القرآن، د.ط، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة المنورة.
الخليل؛ الخليل بن أحمد الفراهدي(د.ت) ، العين، تحقيق: إبراهيم السامرائي، مهدي المخزومي، د.ط، دار ومكتبة الهلال، بيروت.
درويش، محيي الدين بن أحمد مصطفى(1415ه)، إعراب القرآن وبيانه، ط4، دار الإرشاد للشئون الجامعية ، حمص، سورية، دار اليمامة ، دمشق ، بيروت.
الزمخشري؛ محمود بن عمربن أحمد،( 1987)، الكشّاف، تحقيق: مصطفى حسين أحمد، ط3، دار الريان للتراث، القاهرة، دارالكتاب، بيروت.
السمعانيّ؛ منصور بن محمد بن عبد الجبار، (1997)، تفسير القرآن، تحقيق: ياسر بن إبراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم، ط1، دار الوطن، الرياض.
السمين الحلبي؛ أبو العباس، أحمد بن يوسف بن عبد الدائم،(د.ت)، الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، تحقيق: الدكتور أحمد محمد الخراط، دار القلم، دمشق، د.ط، د.ت
سيبويه؛ عمرو بن عثمان بن قنبر، (1988)، الكتاب، تحقيق: عبد السلام هارون، ط3، مكتبة الخانجي، القاهرة.
السيوطي؛ عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين (د.ت)، همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، تحقيق: عبد الحميد هنداوي،د.ط، المكتبة التوفيقية، مصر.
صاحب حماة؛ أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (2000)، الكناش في فني النحو والصرف، تحقيق: الدكتور رياض بن حسن الخوام، د.ط،المكتبة العصرية ، بيروت.
صافي؛ محمود،(1995)، الجدول في إعراب القرآن وصرفه وبيانه، ط3، دار الرشيد، دمشق ، مؤسسة الإيمان، بيروت.
الطبريّ؛ أبو جعفر، محمد بن جرير (د.ت)، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، د.ط، دار التربية والتراث، مكة المكرمة.
الطنطاوي، محمد سيد، (1997) ، التفسير الوسيط للقرآن الكريم، ط1، دار نهضة مصر، القاهرة.
ابن عثيمين، محمد بن صالح العثيمين(2004)، تفسير العثيمين (تفسير القرآن الكريم)، ط3، دار الثريا، الرباط.
ابن عاشور؛ محمد الطاهر بن محمد (1984)، التحرير والتنوير، د.ط، الدار التونسية للنشر، تونس.
العكبري؛ أبو البقاء عبد الله بن الحسين (د.ت)، التبيان في إعراب القرآن، تحقيق: علي محمدالبجاوي، د.ط، مطبعة عيسى البابي الحلبي وشركاه، مصر.
ابن عقيل؛ عبد الله بن عبد الرحمن العقيلي (1980)، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ط20، دار التراث.
أبو علي الفارسي،(1987)، المسائل الحلبيات، تحقيق: حسن هنداويّ، ط1، دار القلم، دمشق، دار المنارة، بيروت.
المرادي؛ بدر الدين حسن بن قاسم، (1992)، الجنى الداني في حروف المعاني، تحقيق: مخر الدين قباوة، محمد نديم فاضل، دار الكتب العلمية، بيروت.
المنتجب الهمذاني (2006) ، الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد، تحقيق: محمد نظام الدين الفتيح، ط1، دار الزمان للنشر والتوزيع، المدينة المنورة.
النسفي؛ أبو البركات عبد الله بن أحمد (1998)، تفسير النسفي (مدارك التنزيل وحقائق التأويل)، تحقيق: يوسف علي بديوي، ط1، دار الكلم الطيب، بيروت.
ابن يعيش؛ يعيش بن علي بن يعيش، (2001 )، شرح المفصل، تحقيق: إميل بديع يعقوب، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
شريف، عبد العزيز، (12/10/2022)، أسلوب التوبيخ والتقريع وأثره في بناء الخطبة، https://khutabaa.com/ar/article
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Asst. Prof. Murtada Farah Ali Widda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.