The phrase (Kun fayakun) in the Holy Quran

Grammatical symantic study

Authors

  • Dr. Murtada Farah Ali Widda Dhofar University- Sultanate of Oman

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4301

Keywords:

Kun fayakun, Directing reading, Indication, Inception, Syndetic

Abstract

The study aims to stand on the grammatical characteristics of the expression (Kun fayakun) in the Holy Quran in terms of determining the type of (Kana) and the (Fa) also its place in the syntax. Also seeks to know its significance through the grammatical guidance tense) Yakun). The study followed the descriptive analytical approach to address the subject, through three axes: defining the phrase (Kun fayakun) in the Holy Quran, nominative case (Yakun) and its significance, and the accusative (Yakun). The most important findings of this study: (Kana) in this context was complete, whether in the imperative or present tense. One of the most prominent features of this phrase is the fact that it predominates in four places. The accurrence  of  saying to say, then its restricted it to the five places, and directing the reading of the nominative to be based determing the type of the (Fa) ,some said it was a syndetic and others said it was an appeal , and the general indication for  that Allah Almighty tells us about any matter Allah wills, so in Allah work, not the indication the universe stopped at Allah command (Kun)then it is formed and happens, as for directing the reading of the accusative, it is sympathetic with(An yaqul) or an answer (Kun) it’s indication is that the thing is God’s command to the universe, although it is a being in Allah work, but the creatures do not know this universe except in the future. The context in which the composition was mentioned is a context that requires achievement in speech to express it’s absolute will, so that was in the shortest phrase (kun fayakun).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. Murtada Farah Ali Widda, Dhofar University- Sultanate of Oman

    Assist. Prof. at Dhofar University- Sultanate of Oman

References

القرآن الكريم.

الأخفش، سعيد بن مسعدة البلخي(1990)، معاني القرآن، تحقيق: هدى محمود قراعة، ط1، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط1.

الأزهري؛ محمد بن أحمد (1991)، معاني القراءات، ط1، مركز البحوث، كلية الآداب، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

البقاعي، إبراهيم بن عمر بن حسن الرباط (د.ت)، نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، د.ط، دار الكتاب الإسلامي، القاهرة.

بهاء الدين السبكي؛ أحمد بن علي بن عبد الكافي (2003)، عروس الأفراح في شرح تلخيص المفتاح، تحقيق: عبد الحميد هنداوي، ط1، المكتبة العصرية، بيروت.

بيان الحق؛ محمود بن أبي الحسن علي بن الحسين النيسابوريّ (1998)، باهر البرهان في بيان معاني مشكلات القرآن، تحقيق: سعاد بنت صالح سعيد بابقي، ط1، جامعة أم القري، مكة المكرمة.

ابن الجزري، شمس الدين أبو الخير محمد بن محمد بن يوسف (د.ت)، النشر في القراءات العشر، تحقيق: محمد علي الضباع، د.ط، المطبعة التجارية الكبرى، القاهرة.

أبو جعفر النحاس؛ أحمد بن محمد بن إسماعيل (1421هـ)، إعراب القرآن، تحقيق: محمد علي إبراهيم، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.

الزجاج، إبراهيم بن السّري بن سهل، معاني القرآن وإعرابه، (1988) تحقيق: عبد الجليل عبده شلبيّ، ط1، عالم الكتب، بيروت، ط1.

الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمر بن أحمد (1407هـ)، الكشّاف عن حقائق غوامض التنزيل، ط3، دار الكتاب العربي، بيروت.

ابن أبي الزمين؛ أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن عيسى المريّ (2002)، تفسير القرآن العزيز، تحقيق: أبو عبد الله حسين بن عكاشة، ومحمد بن مصطفى الكنز، ط1، دار الفاروق، القاهرة.

ابن زنجلة؛ عبد الرحمن بن محمد أبو زرعة (د.ت)، حجة القراءات، تحقيق: سعيد الأفغانيّ، د.ط، دار الرسالة، بيروت.

السمين الحلبي؛ أبو العباس شهاب الدين أحمد بن يوسف بن عبد الدائم (د.ت)، الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، تحقيق: أحمد محمد الخرّاط، د.ط، دار القلم، دمشق.

سيبويه؛ أبو بشر عمر بن عثمان بن قنبر (1988)، الكتاب، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، ط3، مكتبة الخانجي، القاهرة.

السيرافي، أبو سعيد الحسن بن عبد الله بن المرزبان (2008)، شرح كتاب سيبويه، تحقيق: أحمد حسن المهدليّ، ط1، علي سيد علي، دار الكتب العلمية، بيروت.

السيوطي؛ جلال الدين عبد الرحمن بن أبو بكر (1974)، الإتقان في علوم القرآن، تحقيق: محمد أبي الفضل إبراهيم، د.ط، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.

الشعراوي، محمد متولي الشعراوي (1997)، تفسير الشعراوي: الخواطر، د.ط، مطابع أخبار اليوم، القاهرة.

الطبري، أبو جعفر محم بن جرير (2001)، تفسير الطبري: جامع البيان عن تأويل آي القرآن، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن، ط1، دار هجر، مصر.

ابن العثيمين؛ محمد بن صالح العثيمين (1425هـ)، تفسير القرآن الكريم، ط3، دار بن الجوزيّ، الدمام، المملكة العربية السعودية.

ابن عاشور؛ محمد الطاهر بن محمد (1984)، التحرير والتنوير، د.ط، الدار التونسية، تونس.

عضيمة، محمد عبد الخالق عضيمة، (د.ت)، دراسات لأسلوب القرآن، (د.ط)، دار الحديث، القاهرة.

أبو علي الفارسي؛ الحسن بن أحمد بن عبد الغفار (1993)، الحجة للقراء السبعة، تحقيق: بدر الدين قهوجي، بشير جويجابي، ط2، دار المأمون للتراث، دمشق، بيروت.

العيلمي، مجير الدين بن محمد العيلمي المقدسي (2009)، فتح الرحمن في تفسير القرآن، تحقيق: نور الدين طالب، ط1، دار النوادر، بيروت.

الفارضي؛ شمس الدين محمد الفارضي، (2018) شرح الفارضي على الفية ابن مالك، تحقيق: أبو الكميت محمد مصطفى الخطيب، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن مجاهد؛ أحمد بن موسى بن العبّاس (1400هـ)، السبعة في القراءات، تحقيق: شوقي ضيف، ط2، دار المعارف، مصر.

محسين، محمد سالم، (1984)، القراءات وأثرها في علوم العربية، ط1، مكتبة الكليات الأزهرية، القاهرة.

الميداني، عبد الرحمن حبنكة الميداني(1996)، البلاغة العربية، ط1، دار القلم، دمشق، الدار الشامية، بيروت.

أبو النجم العجلي، الفضل بن قدامة، (2006)، ديوان أبي النجم العجلي، جمع وتحقيق: محمد عبد الواحد جمران، مطبوعات مجمع اللغة العربية بدمشق.

النسفيّ؛ أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود (1998)، تفسير النسفي: مدارك التنزيل وحقائق التأويل، تحقيق: يوسف علي بديوي، ط1، دار الكلم الطيب، بيروت.

الهاشمي؛ أحمد بن إبراهيم بن مصطفى (د.ت)، جواهر البلاغة في المعاني والبيان والبديع، ضبط وتدقيق: يوسف الصميلي، د.ط، المكتبة العصرية، بيروت.

وابن هشام الأنصاريّ؛ جمال الدين عبد الله بن يوسف (1986)، تلخيص الشواهد وتخليص الفوائد، تحقيق: عباس مصطفى الصالحي، ط1، دار الكتاب العربي، بيروت.

الهرري؛ محمد الأمين بن عبد الله (2001)، تفسير حدائق الروح والريحان في روابي علوم القرآن، ط1، دار طوق النجاة، بيروت.

الواحدي؛ أبو الحسن بن أحمد بن علي (1430هـ)، التفسير البسيط، ط1، عمادة البحث العلمي، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية.

الواسطي، أبو محمد عبد الله بن عبد المؤمن بن الوجيه (2004)، الكنز في القراءات العشر، تحقيق: خالد المشهداني، ط1، مكتبة الثقافة الدينية، القاهرة.

ابن هشام الأنصاريّ؛ جمال الدين عبد الله بن يوسف (1986)، تلخيص الشواهد وتخليص الفوائد، تحقيق: عباس مصطفى الصالحي، ط1، دار الكتاب العربي، بيروت.

وداعة، مرتضى فرح علي (سبتمبر2021)، كان بين النقص والتمام، مجلة الدراسات التاريخية والاجتماعية، جامعة نواكشوط، العدد 52.

وداعة، مرتضى فرح علي (ديسمبر، 2021) كان التامة ودلالتها في القرآن الكريم، مجلة الثقافة، جامعة أزلن شاه، ماليزيا، العدد11، مج2-96.

وداعة، مرتضى فرح علي، (مارس 2023) حذف نون مضارع كان ودلالاته في القرآن الكريم، مجلة جيل للراسات الأدبية والفكرية، العدد80.

Downloads

Published

2024-03-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Widda, M. (2024). The phrase (Kun fayakun) in the Holy Quran: Grammatical symantic study. Al-Adab Journal, 1(148), 23-36. https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4301

Publication Dates

Received

2023-07-18

Revised

2023-07-25

Accepted

2023-08-01

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

1-10 of 193

You may also start an advanced similarity search for this article.