The effect of (cognitive-behavioral) treatment in reducing psychological stress for female students of the Teachers Preparation Institute

Authors

  • Lect. Batoul Jaafar Khader Ministry of Education/Baghdad Education Directorate - Rusafa II

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4088

Keywords:

cognitive, behavioral therapy , psychological stress

Abstract

     The study aimed to identify the effect of the proposed remedial program in reducing psychological stress among the students of the Institute of Teachers Preparation, while the research hypotheses were the existence of statistically significant differences between the control group and the experimental group in the psychological stress test and in favor of the experimental group. The research sample included (20) female students from the Institute The preparation of the parameters / first stage / were chosen by the method. The research sample was divided into two control and experimental groups with (10) students for each group. The proposed program was applied to the experimental research sample. The researcher chose the psychological stress scale, which aims to reduce stress, anxiety and tension for the students. As for the behavioral treatment program, which It consists of (8) treatment sessions at two sessions per week, which aims to replace negative thoughts with positive ones. The researcher used the (Mann-Whitney) test for small identical samples in statistical treatments. The results of the research proved that the proposed cognitive behavioral treatment program had a clear effect in reducing psychological stress among Students of the Institute of Teachers Preparation, and thus the research hypothesis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lect. Batoul Jaafar Khader, Ministry of Education/Baghdad Education Directorate - Rusafa II

    Lecturer at the Ministry of Education/Baghdad Education Directorate - Rusafa II

References

احمد عكاشة (2003) الطب النفسي المعاصر, مكتبة الانجلو المصرية..

الان كازدين , (2000). الاضرابات السلوكية للأطفال والمراهقين , ترجمة عادل عبد الله محمد , دار الرشاد , القاهرة .

بسام علي درويش (2005) : تعلم من الاسترخاء , ط3, بيروت .

حليمة سلمان خلف الجبوري :اثر السلوك التصريحي والاسترخاء في تخفيف الضغوط النفسية لدى طالبات معهد الفنون الجميلة , أطروحة دكتوراه غير منشورة , معهد الفنون الجميلة المستنصرية , قسم الارشاد النفسي 2009.

حيدر كريم جاسم اثر العلاج المعرفي السلوكي في خفض القلق العصابي لدى الاحداث الجانحين , رسالة ماجستير غير منشورة , معهد الفنون الجميلة المستنصرية , كلية التربية قسم علم النفس ,2009.

حسان عدنان المالح : الاسترخاء علاج نفسي , الطبعة الثالثة , دار النهضة الفكرية , دمشق, سورية .2007

علي احمد وادي : اثر العلاج الكعرفي السلوكي في القلق , اطروحة دكتوراه غير منشورة , مكتبة معهد الفنون الجميلة المستنصرية , كلية التربية , قسم الارشاد النفسي.2003

عادل عبدالله محمد : : العلاج المعرفي السلوكي , اسس وتطبيقات , دار الرشاد , القاهرة , مصر .2000

سليمان عباس :أثر برنامج ارشادي نفسي لتخفيف قلق الرياضين قبل بدء المباريات ،رسالة ماجستير غير منشوره ،كلية التربية ابن الرشد ،جامعة بغداد.2001.

محمد جسام عرب ،حسين علي كاظم : علم النفس الرياضي ،دار الضياء للطباعة ،2009.

محمد الصياح:فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي لخفض درجة الاحتراق لطلاب الجامعة ،اطروحة دكتوراه،منشورة،جامعة دمشق،كلية التربية،2014.

محمد شحاتة ربيع : المرجع في علم النفس التجريبي , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان , الاردن .2009

وليد سرحان : سلسلة سلوكيات , دار مجدلاوي , عمان , الاردن .2000

محمد حمدي الحجار : المرشد لعلاج نفسك من القلق والخوف الاجتماعي, دار اليقظة الفكرية , دمشق , سوريا .2007

يوسف ميخائيل اسعد: التسلح ضد الضغوط النفسية والحزن , الهيئة المصرية العامة للكتاب , القاهرة .2003

v. k : psychology press Eysenck, w(2000) psychology: students Hand book

tumline , T. R (2001) treating chroic –pain patientsin psychotherapy .j. of clinical psychology

farooqi , (2003) . coghitive therapy for pakistani depressines and ahxiety cases.

Downloads

Published

2023-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

The effect of (cognitive-behavioral) treatment in reducing psychological stress for female students of the Teachers Preparation Institute. (2023). Al-Adab Journal, 2(147), 211-228. https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4088

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 251

You may also start an advanced similarity search for this article.