Self-determination and its relation to integrative complexity style among the Postgraduate Students

Authors

  • Tariq Mohammed Bader College of Arts - Al –Qadisiyah University

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.4021

Keywords:

self-determination, Integrative Complexity Style, students, postgraduate studies

Abstract

The concept of self-determination that affects students’ achievement is a tool for recognizing their strengths, and the role of cognitive methods as a person’s distinctive methods in favoring and activating information, and through those cognitive methods, we can predict, to a reasonable degree, the type of behavior that can be performed by individuals who differ in their methods. knowledge as they face different life situations. Accordingly, this research was applied to a sample of (400) male and female postgraduate students who were chosen by the stratified and proportional method. To achieve this, a scale was built to measure self-determination according to (Deci & Ryan, 1985), which in its final form consisted of (33) paragraphs. And another to measure the method of integrative synthesis (abstract - macroscopic) according to the theory (Harvey et al., 1967), which in its final form consisted of (22) paragraphs; Using the appropriate statistical methods, the results of the research indicated that graduate students are characterized by self-determination, and that there is a statistically significant difference in self-determination according to the gender variable in favor of males, and the same difference is in favor of doctoral students, and that graduate students prefer the method of integrative and abstract synthesis; There is a statistically significant difference in this method according to the variable of sex and in favor of males, with the presence of such a difference in favor of doctoral students, with the presence of a direct correlation between the two variables of the research amounted to (0.41), and the research concluded with some recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tariq Mohammed Bader, College of Arts - Al –Qadisiyah University

    Asst. Prof. (Ph.d)

References

- أبو النيل، محمود السيد (1986): التحليل العاملي لذكاء وقدرات الإنسان، دراسة عربية وعالمية، دار النهضة العربية، بيروت - لبنان.

- جاسم، محمد لطيف (2017): العزم الذاتي وعلاقته بالصحة النفسية لدى الطلبة الايتام، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة بغداد.

- حبيب، مجدي عبدالكريم (1996)، التقويم والقياس في التربية وعلـم النفس، النهضة المصرية، القاهرة.

- الربيعي، فاطمة عباس مطلك (1998): التذكر وعلاقته بالأسلوب المعرفي التأملي – الاندفاعي لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.

- زيتون، حسن حسين (2003): تعليم التفكير رؤية تطبيقية في تنمية العقول المفكرة، ط1، القاهرة.

- عبد الرحمن، سعد (1998): القياس النفسي، ط2 , مكتبة الفلاح، الكويت.

- العبودي، ستار جبار (2002): أثر الاستثارة الانفعالية والرسالة الاقناعية المعاكسة في تغيير الاتجاهات، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد، العراق.

- العمري، منى سعد (2007): الأسلوب المعرفي (التروي/ الاندفاع) وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية لدى عينة من طالبات كلية التربية للبنات بمحافظة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للبنات، جامعة طيبة، السعودية.

- الفرماوي، حمدي (2009): الأساليب المعرفية بين النظرية والتطبيق، دار صفاء للطباعة والنشر، عمان.

- نوفل، محمد (2011): الفروق في دافعية التعلم المستند الى نظرية تقرير الذات لدى عينة من طلبة كليات العلوم التربوية في الجامعات الأردنية، مجلة جامعة النجاح للإبحاث، (5)، (2).

- يونس، ياسمين (2014): التوجهات السببية العامة وعلاقتها بالعزم الذاتي والاشفاق الذاتي، اطروحة دكتورة غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.

- Chiu, L. H ,(1972): “Across – cultural comparison of cognitive styles in Chinese and American children” International, Journal of Psychology, vol. (7), No. (9).

- Ferguson, G. & Takane, Y. (1989): Statistical Analysis in Psychology and education, McGraw- Hill, New York: USA.

- Goldstien K. M and Blackman, S. (1978), Cognitive Style: Five Approach and Relevant Research, New York, John Wiley and Sons.

- Witkin, H. A.,& Goodenough ,D.C(1981): "Field Dependence and Independence Cognitive Style and their Implication" .Review of Educational Research , 47(1) ,1-64.

- Deci ,E. & Ryan ,R.(1985): Intrinsic motivation and self- determination in human behavior, New York: plenum publishing Co.

- Deci , E. Et al. (2001): Extrinsic Rewards and Intrinsic Motivation in Education: Reconsidered once again, Review of Educational Research, (71), pp. 1-27.

Downloads

Published

2023-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Bader, T. M. (2023). Self-determination and its relation to integrative complexity style among the Postgraduate Students. Al-Adab Journal, 144, 121-142. https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.4021

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 593

You may also start an advanced similarity search for this article.