The contributions of the family role in distance education

Emirate of Abu Dhabi as a model

Authors

  • Ruqaia Altnaiji University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates
  • Asst. Prof. Omaima Abouelkheir, (Ph.d) University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.3867

Keywords:

family, e-learning, role, Corona, (COVID-19)

Abstract

The world witnessed a major event that threatened education with the largest crisis in modern history, which is considered the most dangerous, represented by the Corona Virus (COVID-19) pandemic, which caused the disruption of more than 1.6 billion students from education in 161 countries, which is nearly 80% of registered students In schools all over the world, this came at a time when some countries in the world are suffering from the deterioration of the educational system. The current study seeks to identify the reality of the role of the family (father - mother) in educating children remotely, in the Emirate of Abu Dhabi during the Corona pandemic. And the family’s role in educating children remotely during the Corona pandemic according to some variables such as (gender, academic achievement, income), and the descriptive approach (qualitative and quantitative) was followed, and the questionnaire tool was used to collect data by adopting the theory of social interaction as a theoretical framework for it. The current study relies on a (intentional) sample of 50 fathers and mothers. One of the most important findings of this study is that there is a large role for the family in helping and monitoring children during the Corona pandemic, which can be considered the main role in educational systems, as the family was responsible for following up on the student’s progress, supervising his academic achievement, and the activities he performs. These results are in agreement with many previous studies, and the results of the current study revealed that there are statistically significant differences in favor of mothers in helping children, meaning that mothers help children more than fathers, and statistically significant differences in favor of (lower income), meaning that families with higher incomes help her children more. The study recommended the necessity of conducting online courses to familiarize the family with everything related to modern methods of education, in order to be able to deal with technological devices and solve technical problems and other obstacles facing children and the family in the distance education process, to inform and train them on the most important applications that are used by education systems different schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ruqaia Altnaiji, University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

    PhD student

  • Asst. Prof. Omaima Abouelkheir, (Ph.d), University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

    Associate Professor of Sociology

References

احمد، موحة (2020) . دور الأسرة في تفوق الأبناء دراسياً على مستوى متوسطتي برينكان ووجلان. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة احمد درارية .

الاشتي، ألفت بنت عبد العزيز حسن (2021).الممارسات التربوية للوالدين في التعليم عن بعد للمرحلة الإبتدائية وعلاقتها بكفاءة إدارة الوقت والجهد: (دراسة ميدانية على عينة من الأسر السعودية بمحافظة جدة) ، المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد، 19.

باين، مالكوم. (2009) نظرية الخدمة الاجتماعية المعاصرة، ترجمة حمدي محمد ابراهيم، عمان.

بوديبة بن سليمان , نسيمه . بلعيساوي , الطاهر (مشرفا). (2018). دور الأسرة في توجيه الأبناء نحو التخصص الجامعي من وجهة نظر طلبة السنة أولى جامعي، رسالة ماجستير، جامعة محمد الصديق بن يحيى .

جاد الله، مفيد خليل (2015). التعليم المفتوح والتعلم عن بعد في الدول النامية: الماضي والحاضر والمستقبل، المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الالكتروني، مجلد (5) عدد9.

درواش ، رابح (2012) . علم اجتماع العائلة، ط1، القاهرة، دار الكتاب الحديث.

عبدالله ، اونسة محمد . الحسن، ستنا العوض أحمد (2017). أساليب تعزيز دور الأسرة في متابعة الأبناء في المؤسسات التعليمية، مؤتمر كلية التربية جامعة شندي للتعليم.

علي ، أسماء فتحي السيد (2017) . دور الأسرة في توعية الأبناء في ضوء تحديات العصر الرقمي : دراسة ميدانية بمحافظة المنوفية، مجلة كلية التربية،مجلد 28، العدد،112، جامعة بنها.

عوض ، شريف . سيف، ناهد (2018) . دور الأسرة العربية في تعزيز ثقافة القراءة الإلكترونية لأطفالها الأسرة المصرية والسعودية أنموذجاً ، مجلة هرمس ، المجلد7 ، العدد 2.

فلاك، فريدة (2018) . العلاقات الأسرية في ظل وسائل الإعلام الجديدة، المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام، المجلد (1)، العدد (2) .

يحياوي، نجاة (2018). علاقة الأسرة بالمدرسة في العملية التعليمية، دفاتر مخبر المسألة التربوية في ظل التحديات الراهنة، العدد 20.

Carrion, R, Luque, F, Roldan, S,. (2017). How do vulnerable youth complete secondary education? The key role of families and the community, Journal of Youth Studies, 21, (5), 701-716.

Kong, S,. (2017). Parents’ perceptions of e-learning in school education: implications for the partnership between schools and parents. Technology, Pedagogy and Education, 27, (1), 15-31.

Dhawan, Shivangi (2020) Online Learning: A Panacea in the Time of COVID19 Crisis. Journal. of Educational Technology Systems. v49. n1. p5-22

Downloads

Published

2023-09-15

Issue

Section

Sociology

How to Cite

Altnaiji, R., & Abouelkheir, O. (2023). The contributions of the family role in distance education: Emirate of Abu Dhabi as a model. Al-Adab Journal, 1(146), 527-548. https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.3867

Publication Dates

Similar Articles

31-40 of 644

You may also start an advanced similarity search for this article.