Divorce and its role in the problems of fostered children
Department of Social Services in Sharjah as a model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3819Keywords:
Cuddled children, behavioral problems, psychological problems, academic problems, social problems, divorceAbstract
Family stability is a relative situation, which may not always be available due to many factors. The family may be exposed to crises of a social and psychological nature that lead to the cracking and imbalance of family relations, such as divorce, which affects the family in general and children in particular, so the study aimed to identify the problems of children The children (behavioral, educational, psychological, social) and the significance of the differences according to gender (males - females), and the age at the time of divorce. Constructivism as its theoretical framework. The sample size of the study was (60) male and female students, they were chosen by simple random method. Among the most important findings of the study, that children suffer from many problems (behavioral, psychological, academic and social) with a degree ranging from large to medium, and there are statistically significant differences for demographic variables, gender and age, and the study recommended the responsible ministries to activate the role of family centers to enhance stability among Cuddled children.
Downloads
References
باعباد، عبد الغني (2010). مشكلات الطلاق، مكتبة دار الهجرة، السعودية.
باين، مالكوم. (2009) نظرية الخدمة الاجتماعية المعاصرة، ترجمة حمدي محمد ابراهيم، عمان.
البصال، ايناس السيد سادات (2019). فاعلية برنامج قائم على بعض الأنشطة المتکاملة لتحسين المناعة النفسية لدى أطفال ما قبل المدرسة أبناء الوالدين المنفصلين بالطلاق، مجلة الطفولة والتربية، (40)، 7، 43-130.
بن غانم، خيرة. (2014). التفكك الأسري (الطلاق) و تأثيره النفسي على المراهق. مستغانم: جامعة عبدالحميد بن باديس.
تشيرتون ميل وبراون، آن ، علم الاجتماع: النظرية والمنهج. ترجمة هناء الجواهري. ، مصر: المركز
الحجاج، ريهام جلال دسوقي (2016). مستوى الخدمات المقدمة للاطفال المقيمين بالمؤسسات الايوائية وعلاقتها بمشكلاتهم السلوكية، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، ع38، 1600-1509
حسين، أحمد (2013). مشكلات الرؤيا في الواقع الاجتماعي بين الشرع والتطبيق، المجلة الاجتماعية القومية، مج 49، ع 2، 43-76.
حسين، احمد (2019). حقوق ابناء الطلاق: الاستضافة" مقاربة اجتماعية" المجلة الاجتماعية القومية، مج 56، ع1، 27-63.
الخليج. (14 ديسمبر, 2021). 600 قضية أسرية في دبي.. و31% نسبة الصلح. تم الاسترداد من الخليج: https://www.alkhaleej.ae/
خيرة، بن غانم (2014). التفكك الأسري (الطلاق) و تأثيره النفسي على المراهق. مستغانم: جامعة عبدالحميد بن باديس.
زعيمية منى. (2013). الأسرة، المدرسة و مسارات التعلم (العلاقة ما بين خطاب الوالدين و التعلمات المدرسية للأطفال). قسنطينة: جامعة منتوري.
الزغيبي، هالة حسين احمد عبد الحليم، وموسى، محمود علي (2021). متلازمة النفور الوالدي لدى أبناء الاسر المطلقة من ضحايا التقاضي في المحاكم الشرعية، مجلة كلية التربية، ع36، 709-731.
السويطي، عبد الناصر (2008). الاضطرابات الأنفعالية والمشكلات السلوكية لدى أبناء المطلقين في منطقة الخليل: دراسة مقارنة، حوليات آداب عين شمس، مج 36، 299-342.
شامي، رباب (2017). التفكك الأسري و علاقته بإدمان المخدرات لدى المراهق: دراسة ميدانية لعينة من المدمنين المراهقين بمصلحة علاج و مكافحة المخدرات بمستشفى فرانز فانون البليدة. الوادي: جامعة الشهيد حمة لخضر.
الصفية، الجوهرة بنت ابراهيم (2021). أساليب المعاملة الوالدية للامهات في الأسر الحاضنة وعلاقتها بالمشكلات السلوكية للأطفال ذوي الظروف الخاصة. مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية، مج 29، ع2، 827-851.
العايب، سليم وخبرة بغدادي (2013). التفكك الأسري وأثره على انحراف الطفل، الملتقى الوطني الثاني حول: الاتصال وجودة الحياة في الاسرة. في الفترة من 9-10 أبريل كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرياح ورفلة، الجزائر.
عبد الباقي، سيد فرجاني (2013). فعّالية برنامج إرشادي لخفض الضغوط النفسية لدى أبناء المطلقين. مجلة كلية التربية، 734-759.
عبد الباقي، سيد فرجاني (2013). فعّالية برنامج إرشادي لخفض الضغوط النفسية لدى أبناء المطلقين. مجلة كلية التربية، 734-759.
عثمان، ابراهيم عيسى (2008). النظرية المعاصرة في علم الاجتماع، منشورات الجمل، بغداد.
العثمان، حسين (2010). أسباب الطلاق و علاقتها ببعض المتغيرات في المجتمع الأردني. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 357-393.
الغرايبة، فاكر محمد، وعليمات، حمود سالم (2012). التأثيرات النفسية و الاجتماعية للطلاق على الأطفال: دراسة على عينة من الأطفال في دار الضيافة في اتحاد المرأة الأردنية. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 9(22)، 97-119.
الغريري، فاطمة الزهراء محمد طه (2016). مشكلات أبناء الطلاق: رؤية تحليلية، حوليات آداب عين شمس، مج 44، 445-471.
-قاش، جودي (2009). أساليب المعاملة الوالدیة المدركة وعلاقتها بالتوافق النفسي. بسكرة: جامعة محمد خيضر.
قنيفة، نورة (2018). مطبوعة بيداغوجية خاصة بمقياس: المشكلات الإجتماعية. أم البواقي: جامعة العربي بن مهيدي.
القومي للترجمة، (2012).
محمد، أمل أحمد جمعة، تركي، مصطفى أحمد، كفافي، علاء الدين أحمد، وعبد السميع، محمد السيد صديق (2013). برنامج ارشادي لتنمية تمايز الذات لدى أبناء أمهات الطلاق العاطفي، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة القاهرة.
محمد، ماهر أنور كامل (2011). المشكلات المدرسيةلأطفال تحت الرؤية وعلاقتها بدافعية الانجاز، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، القاهرة.
الوزيرة، حسرومي (2020). الطلاق و أثره على التنشئة الاجتماعية للأبناء في الأسرة: دراسة ميدانية بمدينة باتنة. باتنة: جامعة الحاج لخضر.
يونس، محمد علي ، والسرور، ناديا هايل (2007). أثر برنامج تدريبي في خفض السلوك العدواني لدى المراهقين من أبناء الأسر المفككة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان العربية، عمان.
اليونسكو. (2018). الدعم النفسي و الاجتماعي و التعلم في ظروف الأزمات. بيروت: مكتب اليونسكو الإقليمي.
Ali, T, & Bataineh, O,. (2021). The efficiency of a group counselling program based on a problem-solving strategy in reducing psychological stress among adolescent girls of divorced families. Journal of Educational and Social Research, 11, (6), 153-163.
Brand, J. E., Moore, R., Song, X., & Xie, Y. (2019). Why Does Parental Divorce Lower Children’s Educational Attainment? A Causal Mediation Analysis. Sociological Science, 264-292.
Eleoff, S. (2003). An exploration of the Ramifications of Divorce on Children nd Adolescents. Pennsylvania: The Pennsylvania State University College of Medicine.Ham, B. D. (2003). The Effects of Divorce on the Academic Achievement of High School Seniors. Journal of Dvorce and Remarriage, 167-185.
Erickson, O. (2018). Foster Care and Education: Exploring the Success of Interventions Aimed to Improve Academic Achievement of Foster Children. Minnesota: St. Catherine University.
Jennifer E. Lansford. (2009). Parental Divorce and Children's Adjustment. SAGE 140-147.
Jing, H,. (2011). Analysis of the socialization problems of children from single parent families and countermeasures. Journal of Xingtai University, 26, 136-138,
Mahmud, Z, Yunn, Y, Aziz, R, Salleh, A, & Amat, S,. (2011).Counseling Children of Divorce. World Applied Sciences Journal 21-27.
Mooney, L., Knox, D., & Schacht, C. (2000). Understanding Social Problems. Belmont: Wadsworth.
Pears, K. C., Kim, H., Buchanan, R., & Fisher, P. (2015). Adverse Consequences of School Mobility for Children in Foster Care: A Prospective Longitudinal Study. Child Dev, 1210-1226.
Rubin,K, H., Coplan, R., J, Bowker, J, C. (2009). Social withdrawal in childhood, Annual Review of Psychology, 60(1), 141–171.
Strohschein, L. (2012). Parental divorce and child mental health: Understanding predisruption effects. Journal of Divorce & Remarriage 53(6):489-502.
Trout, A., Hagaman, J., Casey, K., Reid, R., & Epstein, M. (2008). The academic status of children and youth in out-of-home care: A review of the literature. Children and Youth Services Review, 979-994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مريم إبراهيم محمد الورعوني، الاء عبد الله معروف الطائي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.