Challenges faced by the Emirati family during the distance education period in light of the Covid 19 pandemic
A qualitative study on a number of mothers in the Emirate of Sharjah
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3813Keywords:
challenges, Emirati family, distance education, COVID-19 pandemicAbstract
The current study aimed to identify the most important challenges faced by the Emirati family during the distance of education period in light of the Covid 19 pandemic since the beginning of the crisis until now, and the consequent efforts made by these families in order to keep pace with the emerging situation with distance education.
The study relied on the qualitative descriptive approach, and used the in-depth interview guide as a main tool for the study. It was applied to an intentional (non-probabilistic) sample of mothers who have children studying at various levels of basic, secondary and university education from the Emirate of Sharjah in the United Arab Emirates, and the sample size was (30) individuals..
The results of the study revealed that all families (the sample of the study) made an extra effort to keep pace with distance education, and the study also indicated that mothers who have children in the pre-school and basic education stage have made more effort to follow up their children during the distance study period than others. Especially the working mothers, while the results indicated that the greatest effort that the working mothers endured falls on the category of working mothers who have children in the basic and preparatory education stages, i.e. grades (1-9), more than them in the advanced stages such as the tenth and eleventh grades. The twelfth and twelfth and university education by virtue of the knowledge of children in these stages of how to use e-learning techniques more than the children in the early stages of study. The study came out with a number of recommendations, the most important of which are: the importance of holding training workshops for mothers on how to use educational platforms, and the necessity of having electronic educational guides for the guardian to help him follow up his children, especially children in the pre-school stages, and basic education grades (1-9).
Downloads
References
أولا : المراجع العربية :
الصايغ، فاطمة (2007): التحديات ذات الجذور التاريخية التي تواجه دولة الامارات العربية المتحدة ، مركز الامارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية ، ابوظبي، ط1 .
بن سايح سمير. (2021). اتجاهات الطلبة نحو التعليم الذاتي القائم على الانترنيت في ظل جائحة كوفيد 19. مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية, 18(2), 59-71.
الدكتور يوسف عثمان يوسف Dr Yousif Osman Yousif. (2020). اتجاهات الطلاب نحو التعليم الإلكتروني في ظل جائحة فيروس كورونا. مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية, 8(3), 12-47.
سلوى عبد الحميد الخطيب : في علم الاجتماع الأسري ،مكتبة الشقري،الرياض ،المملكة العربية السعودية ،2007م.
سهير احمد سعيد معوض :علم الاجتماع الاسري حقيبة تدريبيةأكاديمية ،مكتبة نور الخيرية ،2009م.
زينب محمد حقي،نادية حسن:العلاقات الاسرية بين النظرية والتطبيق، ط(2)،خوارزم العلمية للنشر والتوزيع الرياض،المملكة العربية السعودية ،2014م
مهدي محمد القصاص :علم الأجتماع العائلي ،عامر للطباعة والنشر،المنصورة ،مصر، 2008م
علياء شكري : الاتجاهات المعاصرة في دراسة الأسرة،دار المعرفة الجامعية ،القاهرة ،مصر،1981م.
عمر بوسكرة, & سليمة عبد السلام. (2021). واقع التعليم الجامعي في الجزائر في ظل جائحة كورونا. مجلة الراصد لدراسات العلوم الاجتماعية, 1(1), 85-96.
يسعد, & زهية. (2020). دور التعليم الإلكتروني في استمرار التعليم الجامعي خلال جائحة كورونا 2020-دراسة ميدانية.
أبو قوطة خالد, & الدلو غسان. (2020). فعالية التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر طلبة كلية فلسطين التقنية. مجلة كلية فلسطين التقنية للأبحاث والدراسات, 7(1), 213-240.
Alsubue, M. K., Dalabih, A. R. A. H., Odibat, A. A. M., & Alsarayreh, E. M. (2021). The Reality of Distance Education for Science and English language courses in light of the Corona pandemic from the point of view of primary school teachers in Jordan: واقع التعليم ( عن بُعد) لمقررات العلوم واللغة الإنجليزية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر معلمي المرحلة الأساسية في الأردن. مجلة العلوم التربوية و النفسية, 5(8), 34-21.
الربيعان, د. ع. ب. م., د. علي بن محمد, بن جوير, & د. أماني بنت عبد الله. (2021). اتجاهات الطلبة نحو التعلم الإلکتروني بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز خلال جائحة کوفيد-19. دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 133(133), 375-402.
حياة، قزادري )2019 .)ضوابط ومعايير الجودة في التعليم االلكتروني. ـ مجلة التعليم عن بعد والتعليم المفتوح، جامعة بني سويف، اتحاد الجامعات العربية ، مج 7 ، ع 13 (ديسمبر 2019،)ص ص 119-1
البادري سعود بن مبارك, البلوشي أحمد بن محمد, & الخضوري ثني بن راشد. (2021). اتجاهات طلبة الصف الثاني عشر بمدارس محافظة جنوب الباطنة نحو التعليم المدمج في ظل جائحة كوفيد 19 ومعوقات إستخدامه من وجهة نظرهم. Revue algérienne de la recherche et des études, 4(2), 17-37.
والاس ، رث ؛ وولف ألسون .(2010).النظرية المعاصرة في علم الاجتماع ، ترجمة الحوراني ، محمد عبدالكريم ، عمان ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع .
Huda, M. Almatari, A. S. S., & Alharmali, A. A. (2021). The expected roles of school and family in the learning of general education diploma students in the Sultanate of Oman considering the Covid-19 pandemic from the students' point of view: أدوار المدرسة والأسرة المتوقعة في تعلُم طلاب دبلوم التعليم العام بسلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد-19 من وجهة نظر الطلاب أنفسهم. مجلة العلوم التربوية و النفسية, 5(13), 60-33.
الکري, إبراهيم, & النعيم. (2021). التعليم ( عن بُعد) لذوي صعوبات التعلم والآفاق المستقبلية: اتجاهات المعلمين في ظل جائحة COVID-19. مجلة البحث في التربية وعلم النفس, 36(2), 355-384.
احمد عبد الله احمد, م., مصطفى, حلمي أمين اللمسي, & عادل. (2020). تصور مقترح لتطبيق التعليم الهجين بمدارس التعليم الثانوي العام بمصر في ظل جائحة کورونا المستجد COVID-19. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 14(7), 40-122.
Alrantisi, M. S. (2020). A survey of distance learning challenges in UNRWA schools in Gaza governorates in the light of COVID-19 pandemic from teacher's perspectives: معوقات تطبيق التعليم عن بعد في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة من وجهة نظر المعلمين–دراسة مسحية في ظل جائحة كورونا (COVID-19)–. مجلة العلوم التربوية والنفسية, 4(38).
ثانيا : المراجع الاجنبية :
Elumalai, K. V., Sankar, J. P., Kalaichelvi, R., John, J. A., Menon, N., Alqahtani, M. S. M., & Abumelha, M. A. (2021). Factors Affecting the Quality of E-Learning During the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Higher Education Students. COVID-19 and Education: Learning and Teaching in a Pandemic-Constrained Environment, 189.
Saxena, C., Baber, H., & Kumar, P. (2021). Examining the moderating effect of perceived benefits of maintaining social distance on e-learning quality during COVID-19 pandemic. Journal of Educational Technology Systems, 49(4), 532-554.
Alalawi.Aisha.(2022). “The shifting to E-learning in light of the Covid-19 Pandemic And its effects on the quality of education (A field study on students of the University of Sharjah) paper in The Sharjah International Conference on | EDUCATION IN POST COVID-19 (SHJ-Edu2022), April 2022.
Harasim, L. (2017). Learning theory and online technologies. Routledge.
Grace Grima (28-11-2008), "What is quality education?"، .timesofmalta.com, Retrieved 28-06-2018. Edited. "Quality Standards in Education", www.thecommonwealth-educationhub.net,30-05-2016، Retrieved 28-06-2018. Edited.
مواقع الرسمية على الانترنت:
خطة التعليم المستدام لدولة الامارات العربية المتحدة، موقع وزارة التربية والتعليم بدولة الامارات العربية المتحدة https://www.moe.gov.ae/
("Quality Standards in Education", www.thecommonwealth-educationhub.net)
https://www.who.int/ar موقع الصحة الدولية.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 رقية محمد ناصر البنا، عائشة راشد سعود العلوي، د. أميمة محمد أبو الخير
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.