The reality of using flipped classroom-based education in the Arabic language department in the College of Basic Education / University of Diyala from the students’ point of view

Authors

  • Eskandar Ahmed Mohamed, PHD Directorate General of Education in Diyala

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3702

Keywords:

flipped learning

Abstract

The research aims to identify the reality of the use of flipped classroom-based learning in the Arabic language department in the College of Basic Education/University of Diyala from the students' point of view. The researcher followed the descriptive analytical method (questionnaire) to identify the following:

  1. Exposing the obstacles facing the fourth stage students in the Arabic language department at the College of Basic Education / University of Diyala on learning based on flipped classrooms from their point of view.
  2. Detection of individual differences between the averages of students' answers to the study tool related to the obstacles to learning based on flipped classrooms according to the gender variable (male and female).

The questionnaire consists of (26) items, and the direction of each estimate was determined by dividing the range by the number of categories (2/3), to reveal the reality of using flipped classroom-based learning in the Department of Arabic Language at the College of Basic Education / University of Diyala from the students' point of view. The researcher relied on the triple scale to answer the paragraphs: (Agree, Neutral, Disagree), the research sample included the entire research community, which is the fourth stage students in the Department of Arabic Language in the College of Basic Education for the academic year (2068) / 2068 for the academic year 2020/21. Male and female students, (33) male and (35) female students. The researcher used the following statistical methods: (T-test for one sample, T-test for two independent samples, arithmetic mean, standard deviation, Cronbach's alpha correlation coefficient). In light of the researcher's findings after analyzing the results and treating them statistically, he presented a set of recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابو حويج, مروان(2002). البحث التربوي المعاصر, دار اليازوري للنشر, عمان، الاردن.

ابو عيشة, ابراهيم عبد الحي. (2017). أثر وحدة مقترحة قائمة على الفصول المنعكسة في تنمية مهارات رسم الخط العربي لدى طلاب الصف الحادي عشر، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية, غزة، فلسطين.

ابو موسى, مفيد احمد، والصوص, سمير عبد السلام(2014). التعليم المدمج(المتمازج) بين التعليم التقليدي والتعليم الالكتروني, ط 1, الأكاديميون للنشر والتوزيع, عمان، الأردن.

الامام, مصطفى محمود، وآخرون(1990). التقويم والقياس, دار الحكمة للطباعة والنشر, بغداد، العراق.

بيرجمان, جوناثان ، و سامز, آرون(2015). التعليم المقلوب بوابة لمشاركة الطلاب, ترجمة عبد الله زيد الكيلاني،, مكتب التربية العربي لدول الخليج, الرياض، المملكة العربية السعودية.

بيرغمان, جوناثان(2018). حل مشكلة الواجب المنزلي بالتعلم المقلوب, ترجمةعبد الاله بن محمد؛ عابد, مهند غازي القرني, مكتبة التربية العربية لدول الخليج, الرياض، المملكة العربية السعودية.

الجاسر, ندى محمد عبدالعزيز(2018). واقع استخدام التعليم المدمج لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز, مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية - جامعة بابل, العدد(37), المملكة العربية السعودية.

الجعيد, بدرية بنت محمد عتيق(2019). التحديات التي تواجه معلمات لغتي الخالدة في استخدام الفصول المقلوبة من وجهة نظر معلمات المرحلة المتوسطة بمحافظة الطائف, المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية, العدد(11), الطائف، المملكة العربية السعودية.

الحريري, رافدة(2010). طرائق التدريس بين التقليد والتجديد, دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان، الاردن.

الحيلة, محمد بن محمود(1999): التصميم التعليمي نظرية وممارسة, دار المسيرة, عمان , الاردن.

الخليفة, حسن، ومطاوع, ضياع(2015). إستراتيجيات التدريس الفعال, مكتبة المتنب, الرياض، المملكة العربية السعودية.

الزوبعي, عبد الجليل، والغنام, محمد(1981). مناهج البحث التربوي, مطبعة العاني, بغداد، العراق

السبيعي, علي رسام هاجد، و القباطي, علي عبد الله احمد(2020). واقع استخدام التعلم المدمج من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية في تدريس طلاب المرحلة الابتدائية, المجلة العربية للنشر العلمي, العدد(21), المملكة العربية السعودية.

الشرمان, عاطف ابو حميد(2015). التعليم المدمج والتعليم المعكوس, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان، الاردن.

عبيدات, ذوقان، وآخرون(2004). البحث العلمي مفهومهُ وأدواتهُ وأساليبهُ, ط 8, دار الفكر, عمان، الاردن.

العجمي, سارة علي حمد، والعرفج, عبير محمد عبد الوهاب(2018). معوقات تطبيق التعليم المدمج في المرحلة الثانوية بدولة الكويت من وجهة نظر المعلمات. المجلة الدولية التربوية المتخصصة, المجلد(7), العدد(3), الكويت.

مرسي, محمد محسن(2004). اساسيات الإدارة التربوية, دار الوفاء للدنيا الطباعة والنشر, الاسكندرية، مصر.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Mohamed, E. A. (2022). The reality of using flipped classroom-based education in the Arabic language department in the College of Basic Education / University of Diyala from the students’ point of view. Al-Adab Journal, 2(141), 165-188. https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3702

Publication Dates

Similar Articles

51-60 of 68

You may also start an advanced similarity search for this article.