The Effect of Modified Learning Cycle Strategy (7E'S) On the Achievement of Grammatical Concepts of Kurdish Language among Fifth-Literary Stream Secondary School Female Students.

Authors

  • Mahabad Abdul Kareem Ahmed College of Education/ ibn Rushd For Human Sciences- University of Bagdad

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i139.1259

Keywords:

Modified Learning Cycle Strategy (7E'S), Concept, Grammatical, Kurdish Language Grammar

Abstract

The Effect of modified learning cycle strategy (7E'S) on the achievement of grammatical concepts of Kurdish language among fifth-literary stream secondary school female students. The sample amounted (63) female students distributed on two sections (A، B). Section A represented experimental group (31) female students studied according to the exemplar of (Modified Learning Cycle Strategy (7E'S) and (B) represented control group (32) female students who have studied with traditional method. The researcher has qualified between these two groups based on coefficients (age، intelligence، marks of the first course). The scientific subject has been determined by many grammars' subjects in the book ((Zaman Waa Dah Bi Kurdish)) decided to be studied in basic 7th class. The researcher has formed behavior goals and has prepared teaching plans sufficient for these two groups، she has also prepared a test to acquire grammatical concepts، composing of (24) items by which the teacher has taught the two groups. By the end of the experience، tool of research has been applied on students of both groups. After analyzing the result statistically by using (T-test) for the two independent samples، the results have indicated the progress of experimental group studying Grammar Subject according to the method of (Modified Learning) Cycle Strategy (7E'S) over the control one.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم

أبو جادو، صالح محمد علي (2003) علم النفس التربوي، ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والاعلان، عمان، الاردن.

أبو حشيش، عبد العزيز وآخرون (2003) مهارات في اللغة والتفكير، دار المسيرة للطبع والنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

أحمد، رغده عايد (2017) أثر أنموذج هاريسون وبرامسون في تحصيل مادة الأدب والنصوص لدى طالبات الصف الرابع الأدبي (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد

أمين، دعاء محب الدين احمد (2016) أثر استراتيجية التدريس بالخطوات السبع في التفكير الترابطي وتعلم مهارتي المحاورة والتصويب في كرة السلة (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات.

أمين، فردوس علي، أثر انموذج ويتلي في اكتساب المفاهيم النحوية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في مادة قواعد اللغة الكردية، بحث منشور في مجلة (البحوث التربوية والنفسية) العدد (50) لسنة 2016.

الاغا، احسان وفتحية اللولو (2009) تدريس العلوم في التعلم العام، ط2، مكتبة آفاق النشر والتوزيع، غزة، فلسطين.

الجبوري، اسماء سلام خليل (2016) أثر التدريس بمهارات التفكير المنظومي في طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة الأدب والنصوص (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة المستنصرية كلية التربية الأساسية.

جليل، صباح خليل، أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تحصيل مادة القواعد لدى طلبة قسم اللغة الكردية (بحث منشور في مجلة الاستاذ) المجلد الثاني، العدد 214 ، سنة 2015.

الجمهوري، ناصر على محمد (2009) المناهج الدراسية تخطيطها واستراتيجيات تدريسها في ضوء نظرية التعلم المستند الى الدماغ، ندوة المناهج الدراسية (رؤى مستقبلية) للمدة 16-17 مارس، جامعة بغداد.

الجنابي، محمد رحيم سرهيد (2018) أثر انموذج دورة التعلم السباعية (7E'S) في اكتساب المفاهيم النحوية التاريخية واستبقائها لدى طلاب الصف الاول المتوسط (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة المستنصرية، كلية التربية.

الدليمي، طه على حسين وسعاد عبد الكريم الوائلي (2005) اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الراوي، أحمد بحر هويدي (2011) الاتجاهات المطورة في تعليم اللغة العربية، بغداد، العراق.

الدليمي، كامل محمود نجم (2013) أساليب تدريس قواعد اللغة العربية، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

زاير، سعد علي وسماء تركي داخل (2013) اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، ج1، دار المرتضى، شارع المتنبي، بغداد، العراق.

ــــــــــــــ وآخرون (2014) الموسوعة التعليمية، جامعة بغداد، الجمعية العراقية للدراسات النفسية.

ــــــــــــــ وآخرون (2016) المشاهدة الصفية والتطبيق العملي، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

زيتون، عايش محمود (2007) النظرية البنائية، واستراتيجيات تدرس العلوم، دار المشرق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

زيتون، حسن حسين وكمال عبد المجيد زيتون (2003) التعلم والتدريس، من منشورة البنائية، عالم الكتب، مصر، القاهرة.

الطوبجي، حسين حمدي (1980) التكنولوجية والتربية، ط، دار الثقافة للنشر والتوزيع، بغداد، العراق.

عطية، محسن علي (2008) الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، دار صفاء للنشر والتوزيع والاعلان، عمان، الاردن.

عطية، محسن علي (2015) البنائية وتطبيقاتها استراتيجيات التدريب البنائي، الدار المنهجية للنشر والاعلان، عمان، الاردن.

عفانة، عزو اسماعيل ويوسف ابراهيم الجيش (2009) التدريس والتعلم بالدماغ ذي الجانبين، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

علي، زيان عبد الكريم (2016) أثر انموذج أو زبورن في تحصيل مادة قواعد اللغة الكردية عند طلبة الصف السابع الأساسي بحث منشور في (مجلة العلوم الحديثة والتراثية) العدد الثالث، المجلد الرابع.

عمر، محمود احمد وآخرون (2001) القياس النفسي والتربوي، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

فرحات، دريه كمال (2014) طرق تدريس قواعد اللغة العربية ودورها في تنمية التحصيل اللغوي، رشاد برس للطباعة والنشر.

قطامي، يوسف (2013) استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الكرد، هايل (2009) تعليم العلوم وتوظيف دورة التعلم، مجلة (رؤى تربوية) العدد 29 مركز القحطان، غزة.

محمد علي (2004) المدخل المنطومي وبعض نماذج التدريس القائمة على الفكر البنائي، المؤتمر العربي الرابع للمدخل المنظومي في التدريس والتعلم، جامعة عين شمس، بدار الضيافة ، 3-4 كرار الضيافة.

الموسومي، ميساء جاسم محمد (2018) أثر استراتيجية (اعرف، نظم، اجب) في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية عند طالبات الصف الرابع العلمي (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد، كلية التربية.

ياسين، واثق عبد الكريم (1999) أثر تدريس المفاهيم الفيزيائية باستعمال خرائط المفاهيم وأنموذج هيلدا تابا في التفضيل المعرفي لطلبة كلية المعلمين (أطروحة دكتورا غير منشورة) كلية التربية، ابن الهيثم، جامعة بغداد

Downloads

Published

2021-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Abdul Kareem Ahmed, M. (2021). The Effect of Modified Learning Cycle Strategy (7E’S) On the Achievement of Grammatical Concepts of Kurdish Language among Fifth-Literary Stream Secondary School Female Students. Al-Adab Journal, 1(139), 125-146. https://doi.org/10.31973/aj.v1i139.1259

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 682

You may also start an advanced similarity search for this article.