E-learning and its impact on the quality of higher education in Iraq
A survey study to faculty members in Baghdad and AlMustansiriya universities
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.2711Keywords:
e-learning, quality of higher education, Iraqi universities, faculty membersAbstract
This study aimed to identify the reality of e-learning in general, and especially in Iraqi universities, and the extent of its impact on the quality of higher education, and to show that from the point of view of the faculty members as the main supporter of the educational process and those who maintain its sobriety, so a questionnaire was prepared for them and distributed randomly to the selected sample. In addition to recording notes about it The current research was limited to a sample of (313) professors of Iraqi universities in the province of Baghdad (University of Baghdad) as the mother university and (Al-Mustansiriya University) The researcher took the survey method, one of the types of descriptive analysis method as a design for the research, and the research community consisted of university professors within the borders of the geographical area of the province of Baghdad, and the universities of Baghdad and Al-Mustansiriya were chosen to represent the sample of the current study. Teaching, and general evidence for teachers about e-learning, the pros and cons of e-learning, in addition to the obstacles of e-learning. The questionnaire’s paragraphs were statistically analyzed, and the questionnaire procedures took nearly two months, and the researcher analyzed the results he reached using the t-test, to verify the hypothesis Research and to calculate the significance of the differences between the averages to identify the effectiveness of e-learning and its impact on the quality of higher education in Iraqi universities, and found a statistically significant difference at the level of significance (0.05), it appeared that the role of e-learning is one of the reasons for the low quality of education in Iraqi universities, by comparing Between the arithmetic average and the hypothetical average, where the role of e-learning is negatively reflected on the reality of the quality of higher education because it does not require that attention And thinking may sometimes be a unilateral connection, in light of the results of the research, the researcher concluded that e-learning in Iraq is in dire need of elements and effort in order to contribute to improving the reality of higher education in Iraqi universities, due to the weak infrastructure that prevents leaving the old ways of education.
Downloads
References
- الفریجات، غالب عبدالمعطي، مدخل الى تكنولوجيا التعليم، عمان، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع،ط2 ،2014.
- عامر،طارق عبدالرؤوف، التعليم الالكتروني والتعليم الافتراضي(اتجاهات عالمية معاصرة)، القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر، ط1، 2014.
- العسیری، ابراهيم بن محمد، عبدالله بن يحيى، التعلم الالكتروني (المفهوم والتطبيق) للادارة المدرسية والمعلمين والطلاب، الریاض، مكتب التربية العربي لدول الخليج، ط1، 2011.
- رضوان، محمود عبد الفتاح، ادارة الجودة الشاملة، القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر، ط1، 2012.
- كيزار، ادريانا واخرون، التعليم العالي لخدمة الصالح العام: اصوات صدرت عن حركة قومية، الرياض، مكتبة العبيكان للنشر والتوزيع، ط1، 2010.
- فرانك نيومان، لارا كوتوريير،جيمي سكاري، ترجمة وليد شحادة، مستقبل التعليم العالي: الشعارات والواقع ومخاطر السوق، الرياض، مكتبة العبيكان للنشر والتوزيع، ط1، 2010.
- الفتلاوي، محمد كاظم حسين، اخلاقيات مهنة التدريس: دراسة في الوظيفة الرسالية للاستاذ الجامعي، الامارات العربية المتحدة ، دار رافد للنشر، ط1، 2019.
- العمرانی، عبد الغني محمد اسماعيل، مناهج البحث العمي، صنعاء، مركز جامعة العلوم والتكنولوجيا للكتاب الجامعي، ط2، 2013.
- أبو علام، رجاء محمود، مناهج البحث الكمي والنوعي والمختلط، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط1، 2013.
- الزند، وليد خضر، التصاميم التعليمية وتكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، الرياض، دار الكتاب الجامعي للنشر، ط1، 2018.
- مارك ج روز نبيرج، التعلم الالكتروني : استراتيجيات لايصال المعرفة في العصر الرقمي، ترجمة نورة بنت سعود الهزاني، الرياض، دار جامعة الملك سعود للنشر، ط1، 2019.
- علي، محمد احمد، تكنولوجيا التعليم الالكتروني ومتطلبات الجودة الشاملة، الاسكندرية، دار الفكر الجامعي، ط1، 2021.
- الاتربي، شريف محمد ابراهيم، التعلیم بالتخیل استراتیجیة التعليم الالكتروني وادوات التعلم، القاهرة، العربي للنشر والتوزيع، ط1، 2019.
- فارس، نجلاء محمد، عبد الرؤوف محمد اسماعيل، التعليم الالكتروني مستحدثات في النظرية والاستراتيجية، القاهرة، عالم الكتب، ط1، 2017.
- الاتربي، شريف محمد، التعليم الالكتروني ومهارات القرن 21: ادوات واستراتيجيات التعلم الحديثة، القاهرة، العربي للنشر والتوزيع، ط1، 2020.
- عطير، ربيع شفيق، الادارة الالكترونية كمدخل اداري لتطوير الانظمة التعليمية، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، ط1، 2017.
- سعادة، جودت احمد، عادل فايز السرطاوي، استخدام الحاسوب والانترنت في ميادين التربية والتعليم، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، ط1، 2015.
- دعمس، مصطفى نمر، ادارة الجودة الشاملة في التربية والتعليم، عمان، دار غيداء للنشر والتوزيع،ط1، 2015.
- اللامي، غسان قاسم داود، هدى قاسم سعيد، إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التعليمية: معايير وتطبيقات ونماذج، عمان، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، ط1، 2017.
- عقل، مجيد سعيد، معايير تصميم عناصر التعلم بمستودعات التعلم الالكتروني، بحث منشور في مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، العدد السادس، ينانير2014.
- عزمي، نبيل جاد، بيئات التعلم التفاعلية، القاهرة، دار الفكر العربي، ط1، 2014.
- عامر، طارق عبد الرؤوف، التعليم عن بعد والتعليم المفتوح ، عمان ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، ط1، 2015.
- كافي، مصطفى يوسف، التعليم الالكتروني في عصر الاقتصاد المعرفي، سوريا، دار ومؤسسة رسلان للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 2009.
- العاني، مزهر شعبان، حذيفة مازن عبد المجيد، التعليم الالكتروني التفاعلي، عمان، مركز الكتاب الاكاديمي، ط1، 2015.
- هاشم، مجدي يونس، التعلم الالكتروني، القاهرة، دار زهور المعرفة والبركة، ط1، 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.