Addiction to electronic games among middle school students

A field study in the General Directorate of Education in Baghdad / Third Rusafa

  • Mohammed A. Nasir مركز البحوث والدراسات التربوية وزارة التربية العراقية
Keywords: addiction, students, electronic games

Abstract

The addiction of a large segment of middle school students to electronic games has many negative repercussions, including academic failure due to the large amount of time devoted to playing at the expense of study, social isolation and poor communication with others, as well as health risks.

The research community consisted of male and female middle school students (the second intermediate), in the General Directorate of Education in Baghdad / Al-Rusafa the third. As for the study sample, it was intentional and represented by (5) male schools, (5) female schools, and by (10) questionnaires For each middle school, the total number is (50) questionnaires for male schools, and (50) questionnaires for female schools.

 The study concluded that: Electronic games are a widespread and noticeably social phenomenon in middle schools. It is available to both male and female students of this study.

As for the most important recommendations, they are: conducting more extensive, comprehensive and specialized studies from the current study, in order to come up with results and conclusions that would clarify the size of this problem and its causes, and to benefit from international and educational experiences that addressed this problem, or limited its danger, in order to overcome the negative effects of this problem now and in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Salen, K. & Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.

ارنوط، بشرى اسماعيل احمد، (2007)، إدمان الانترنت وعلاقته بكل من ابعاد الشخصية والاضطرابات النفسية لدى المراهقين، مجلة كلية التربية بالزقازيق، جامعة الزقازيق، كلية التربية.

حسن، مرح مؤيد، (2013)، ظاهرة انتشار الألعاب الاليكترونية في الموصل وتأثيراتها على الفرد، مجلة اضاءات موصلية العدد (75).

الخوالدة، محمد محمود، (2003)، اللعب الشعبي عند الأطفال ودلالته التربوية في بناء شخصياتهم، عمان، الأردن، دار المسيرة.

سبتي، عباس، (2013)، الألعاب الإلكترونية وعزوف الأولاد عن الدراسة نتائج.. حلول بدولة الكويت، الكويت.

سلامة، فضل، (2006)، سيكولوجية اللعب عند الطفل، دار أسامة، دار المشرق العربي، الأردن.

الشناوي، محروس محمد، وعبد الرحمن، محمد السيد، (1998)، العلاج السلوكي الحديث، أسسه وتطبيقاته، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع عبده غريب، القاهرة، مصر.

عبد المنعم، عفاف محمد، (2003)، الإدمان دراسة نفسية أسبابه ونتائجه، دار المعرفة الجامعية، مصر

العناني، حنان عبد الحميد، (2002)، اللعب عند الأطفال، الطبعة الأولى، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

عويس، خير الدين، (1997)، اللعب وطفل ما قبل المدرسة، الطبعة الأولى، سلسلة الفكر العربي في التربية. البدنية والرياضية، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.

فطاير، جواد، (2001)، حياة في ازمة الادمان انواعه مراحل علاجه، دار الشروق، القاهرة.

مجمع اللغة العربية، (1985)، المعجم الوسيط، ج1، مادة (د.م.ن) القاهرة.

موثقي، هايدة، (2004)، علم نفس اللعب، الطبعة الأولى، دار الهادي، بيروت، لبنان.

الهدلق، عبد الله بن عبد العزيز، (1432هج)، ايجابيات وسلبيات الألعاب الالكترونية ودوافع ممارستها من وجهة نظر طلاب التعليم العام بمدينة الرياض، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية.

Published
2022-06-15
How to Cite
Nasir, M. (2022). Addiction to electronic games among middle school students. Al-Adab Journal, 1(141), 441-458. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1816
Section
Sociology