The Approach of Literary Appreciation of Mahmoud Shaker and Muhammad Abi Musa

(Critical Reading)

Authors

  • Sura Saleem AbdulShaheed, PHD University of Babylon - College of Administration and Economics Business - Administration Department

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3599

Keywords:

Approach Literature Tasting, Criticism, Mahmoud Shaker, Literature, Muhammad Abu Musa

Abstract

This study deals with (The Approach of Literary Appreciation of Mahmoud Shaker and Muhammad Abi Musa - Critical Reading). By identifying the most prominent motives for heading for each of these two venerable sciences to this method, which almost differs from all literary, critical, and intellectual curricula that the university and scientific institutes dealt with by teaching, learning, and instructing students for a generation after a generation. The study also reveals the effect of Mahmoud Shaker’s approach on his students generally, and on Dr. Muhammad Abi Musa in particular, how they received that method, how they followed it in their books and writings, and what is the response of the university or the academic direction of that curriculum. In the light of this, the study faced literary and intellectual battles about the curriculum of Mahmoud Shaker and Muhammad Abi Musa. The students and writers divided between those who supported or rejected this curriculum. The memorable battle is of pre-Islamic poetry that developed and extended its roots to (Al-Mutanabbi)'s book written by Mahmoud Shaker. In which he responded to many of Taha Hussein’s writings marked (with Al-Mutanabbi), and he accused Taha Hussein of stealing a book named (Al-Mutanabbi) by Mahmoud Shaker. Then he discussed in a group of articles the curriculum and how the approach to literature taste was not Shakir's invention or creation out of nowhere but embedded in the heritage of Arabic language and literature. He only drew its features, outlined its dimensions, and worshiped its path for everyone who wanted to walk on it. Muhammad Abi Musa was one of his eminent students that followed all these debates, had a clear impact on Moses’ thought and his approach to criticism and art after that, which was not far from what Mahmoud Shaker planned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ابن خلدون, عبد الرحمن بن محمد بن محمد(ت808هـ). (2004). مقدمة ابن خلدون. تحقيق: عبد الله محمد الدرويش. ط 1. دار يعرب، دمشق.

- ابن فارس، أحمد بن زكريا (ت: 395هـ). (1979). معجم مقاييس اللغة. تحقيق: عبد السلام محمد هارون. دار الفكر. بيروت.

- ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي. (1993). لسان العرب. ط 3. دار صادر. بيروت.

- أبو موسى، محمد. (1983). القوس العذراء وقراءة التراث. ط 1. مكتبة وهبة، القاهرة.

- أبو موسى. (1991). دراسة في البلاغة والشعر. ط 1. مكتبة وهبة. القاهرة.

- أبو موسى. (1996). من أسرار التعبير القرآني دراسة تحليلية لسورة الأحزاب، ط2. مكتبة وهبة، القاهرة.

- أبو موسى. (1998). قراءة في الأدب القديم، ط 2. مكتبة وهبة. القاهرة.

- أبو موسى. (1998). مدخل إلى كتابَيْ عبد القاهر الجرجاني. ط 1. مكتبة وهبة. القاهرة.

- أبو موسى. (1999). مناهج علمائنا في بناء المعرفة، وزارة التعليم العالي، جامعة أم الكرى، مكة المكرمة.

- أبو موسى. (2000). خصائص التراكيب. ط 5. مكتبة وهبة. القاهرة.

- أبو موسى. (2008). الشعر الجاهلي- دراسة في منازع الشعراء. ط 1. مكتبة وهبة. القاهرة.

- أبو موسى. (2015). "علماؤنا وتراث الأمم". مجلة الوعي الإسلامي الكويتية: الإصدار السادس والتسعون. 40-85.

- الجرجاني، علي بن محمد بن علي الزين الشريف(ت:816هـ). (1972). التعريفات. تحقيق: إبراهيم الإبياري. ط 2. دار الكتاب العربي. بيروت.

- الدهيسان، جميل أحمد. (1999). "منهج التذوق عند محمود شاكر دراسة تطبيقية على كتابه المتنبي". رسالة ماجستير غير منشورة. كلية اللغة العربية. جامعة أم درمان الإسلامية. السودان.

- سيبويه، عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي(ت180هـ). (1988). الكتاب. تحقيق: عبد السلام محمد هارون. ط 3. مكتبة الخانجي. القاهرة.

- شاكر، محمود محمّد. (1972). أباطيل وأسمار. مكتبة الخانجي. القاهرة.

- شاكر. (1987). "المتنبي ليتني ما عرفته"، مجلة الثقافة: العدد 63. 6-17.

- شاكر. (1987). رسالة في الطّريق إلى ثقافتنا. دار المدنيّ. جدّة.

- شاكر. (2000). مقدّمة كتاب (الظّاهرة القرآنيّة) لمالك بن نبيّ. ط 4. دار الفكر. دمشق.

- شاكر. (2003). جمهرة مقالات الاستاذ محمود محمّد شاكر. تحقيق: عادل سليمان جمال، مكتبة الخانجيّ. القاهرة.

- عباس، إحسان. (1983). تاريخ النقد الأدبي عند العرب. ط 4. دار الثقافة. بيروت.

- عبد القاهر الجرجاني، أبو بكر بن عبد الرحمن بن محمد(ت471هـ). (2006). دلائل الإعجاز في علم المعاني. ط 2. مكتبة وهبة، القاهرة.

- عبد القاهر الجرجاني. (ب.ت). أسرار البلاغة. تحقيق: محمود محمد شاكر. مكتبة الخانجي. القاهرة.

- وهبة، مجدي، والمهندس، كامل. (ب.ت). معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب. ط 2. مكتبة لبنان ناشرون. لبنان.

Downloads

Published

2022-09-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

The Approach of Literary Appreciation of Mahmoud Shaker and Muhammad Abi Musa: (Critical Reading). (2022). Al-Adab Journal, 1(142), 117-132. https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3599

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 607

You may also start an advanced similarity search for this article.