The reality of the relationship between the dimensions of social capital and the quality of educational service. In the Kurdistan Region - Iraq
Analytical study
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4191Keywords:
Social capital, quality, quality of educational serviceAbstract
Social capital is one of the resources inherent in the social structure that can be accessed and used for intentional actions; therefore, these resources, along with material and human resources, in educational institutions contribute to improving the quality of educational service. One of the research problems is the lack of realization of the importance and role of these resources by the workers in educational institutions, and one of its importance is the introduction of social capital as social resources in the process of education, The research aims to know how to invest the dimensions of social capital and its relationship to indicators of the quality of educational service in the Ministry of Education in the Kurdistan Region of Iraq.
Social capital consists of a set of dimensions including-: social networks, social relations, social trust, social interaction and exchange, social values, and standards. These dimensions act as independent variables and are related to indicators of the quality of educational service, which include factors such as the educational system, curricula, teaching methods, assessment and examinations, student satisfaction, abilities and skills, educational attainment, educational democracy, and social equality, as dependent variables in the process. By investing in the dimensions of social capital that contribute to the provision of non-material resources for educational institutions, it is possible to improve the quality of educational service. A significant discovery of a research study was that the Ministry of Education in the Kurdistan Region of Iraq has objectives, philosophy, and activities that demonstrate the correlation between each dimension of social capital and indicators of the quality of educational service.
Downloads
References
أبو زيد، احمد، )2021(، توظيف رأس المال الاجتماعي، مجلة العربي، العدد 615، مجلس الوطني للثقافة والفنون و الاداب- دولة الكويت. https://alarabi.nccal.gov.kw/Home/Article/4049
أبو زاهر، نادية، ) 2013)، دور النخبة السياسية الفلسطينية في تكوين رأس المال الاجتماعي، الطبعة الاولى، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات ، بيروت.
أبو زاهر، د. نادية، ( 2010 ) ، محاولة لفهم إشكالية رأس المال الاجتماعي بحث نظري تحليلي ،مجلة علوم الانسانية،عدد46، السنة الثامنة، جامعة الاستقلال، فلسطين.
https://dspace.pass.ps/handle/123456789/168
أمينة، بلحنافي وفيصل، مختاري ، (2020)، أثر رأس المال الاجتماعي على التعليم في الجزائر، مجلة البديل الاقتصادي، العدد العاشر، الجزائر.
البيلاوي واخرون ، حسن حسين ،(2006)، تحرير: أحمد طعيمة ، الجودة الشاملة في التعليم: بين مؤشرات التميز ومعايير الإعتماد: الاسس والتطبيقات ، الطبعة الاولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان.
جابر، وليد أحمد، (2005)، طرق التدريس العامة تخطيطها و تطبيقاتها التربوية ، تقديم: سعيد محمد السعيد و ابو السعود محمد أحمد، الطبعة الثانية، دارالفكر، عمان- الاردن.
الجوادي، رياض بن علي، (2016)، مفاهيم تربَوية حديثَة، دراسات في التفكير التربوي(1)، الطبعة الثانية، دار التجديد للطباعة والنشر، الرياض.
حريب، عمر فتحي،( بدون تأريخ )، جودة أداء المؤسسة التعليمية و دورها في نجاح العملية التعليمية، أكاديمية الدراسات العليا، طرابلس- ليبيا. https://www.academia.edu/12113861/%D8%8A%D8%A9?email_work_card=view12/1/ 2023. 30:2
حسين، سلامة عبد العظيم، (2008)، الجودة الشاملة والاعتماد التربوي، دار الجامعة الجديدة، الأزاريطة.
حواله، سهير محمد والشوربجي، هند سيد أحمد ، (2014)، رأس المال الاجتماعي بالتعليم: مقوماته و معوقاته –دراسة تحليلية، جامعة القاهرة، مجلة العلوم التربوية،العدد الثالث، مجلد2، القاهرة. http://search.shamaa.org/PDF/Articles/EGJes/
حنان، رزق الله ، (2010 )، أثر التمكين على تحسين جودة الخدمة التعليمية بالجامعة( دراسة ميدانية لعينة من كليات جامعة منتوري قسنطينية)، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، مدرسة الدكتراه- مناجمنت، الجزائر.
حمد، يوسف عثمان ،(2006)، الاتجاهات الجديدة في التوجيه التربوي، مجلة افاق تربوية، العدد(11) السنه الثالثة ، وزارة التربية في إقليم كردستان العراق، اربيل.
داود، ياسر ابراهيم، (2019)، رأس المال الإجتماعي بقطاع التعليم في مصر وتحقيق التنمية المستدامة، مجلة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية، المجلد العشرون، العدد الثاني، أبريل2019، جامعة قاهرة ، مصر. https://jpsa.journals.ekb.eg/article_87143.html
رشيد ، صالح عبد الرضا والعطوي، عامر علي، (2011)، جودة الخدمة التعليمية و أثرها في تحقيق رضا الطلبة، دراسة في كلية الادارة والاقتصاد-جامعة القادسية،قسم الادارة والاعمال،العراق.
:https://www.researchgate.net/publication/300018844.
زقاي، حميدي و وزاني، محمد، (2017)، مستوى جودة الخدمات التعليمية و أثرها في جودة رضا الطلبة : دراسة تطبيقية على طلبة جامعة سعيدة – الجزائر، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، المجلد العاشر، العدد30.
شلاشل، فارس جعباز، (2007) ، تقييم جودة الخدمة التعليمية من وجهة نظر الطلبة و أساتذتهم دراسة تطبيقية في معهد التقني- الديوانية، القادسية للعلوم الإدارية و الاقتصادية المجلد (9) العدد 3 ، تصدر في كلية الادارة والاقتصاد، الديوانية، العراق.
الشمري، انتظار احمد جاسم والزهيري، كريم صيهود كرم ، (2013)، أثر رأس المال ألاجتماعي على حماية المال العام في المؤسسات الصحية -بحث على عينة من المؤسسات الصحية في دائرة صحة ديالى، مجلة الادارة والاقتصاد، السنة السادسة وتسعون- عدد سبعة وتسعون، دار المنظومة.
الشمَاس و آخرون، عيسى، (2014)، التربية العامة، منشورات جامعة دمشق كلية التربية، دار الملايين، دمشق- سورية.
الشيباني، عمر محمد التومي، (1971)، تطور النظريات والافكار التربوية، دار الثقافة، بيروت- لبنان.
الصليبى، محمود عيد المسلم ، (2008) ، الجودة الشاملة وأنماط القيادة التربوية، دار الحامد، عمان.
عباس، بروين أحمد، (2011)، واقع التنمية الاجتماعية في إقليم كوردستان، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة السليمانية- كلية العلوم الانسانية- قسم علم الاجتماع، السليمانية، العراق.
غطاس، وفاء، (2019)، وسائل تنمية المهارات التعليمية وتحقيق جودة التعليم، بحث مشارك في مؤتمر تطوير الأنظمة التعليمية العربية المنعقد في طرابلس يومي 22 و23 مارس 2019،وسائل تنمية المهارات التعليمية وتحقيق جودة التعليم – JiL.Center (jilrc.com).
قدورة،روان منير، (2011)، دور جودة الخدمة في تعزيز أثر التوجه بالزبائن على الرضا في بيئة الجامعات الاردنية الخاصة، رسالة ماجستير غير منشورة، في ادارة والاعمال، كلية الاعمال، جامعة الشرق الاوسط، الاردن.
القائمي، علي، (1995)، أسس التربية، ترجمة : عبد الكاظم لوبلاي، الطبعة الاولى، دار النبلاء، بيروت، لبنان.
لجنة في وزارة التربية، (2009)، نظام مدارس الأساس و المدارس الإعدادية، مطبعة وزارة التربية، هولير.
المجني، رانيا، (2020)، تسويق الخدمات، من منشورات الجامعة الافتراضية السورية، جامعة سورية،. https://pedia.svuonline.org/
المجلس الثقافي البريطاني العالمي(British Council) ، 2023، برنامج بناء القدرات في التعليم الابتدائي و الثانوي، https://iraq.britishcouncil.org/programmes/education/capacity-building-primary-secondary-education. 20-2- 2023. 15:30.
النجحي، محمد لبيب،(1962)، الأسس ألإجتماعية للتربية، الطبعة الاولى، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
نصر ، محمد و هلال، جميل، (2007)، قياس رأس المال الاجتماعي في الاراضي الفلسطينية، معهد أبحاث السياسات الاقتصادية الفلسطيني(ماس)، رام الله.
وطفة،علي أسعد و الشهاب، علي جاسم، (2003)، علم الاجتماع المدرسي( بنيوية الظاهرة المدرسية و وظيفتها الاجتماعية)، الطبعة الأولى،المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر، الكويت. https://www.researchgate.net/publication/348778702_lm_alajtma_almdrsy_
وزارة التربية، التربية والتعليم في اقليم كوردستان العراق 1992-2003، بدون تأريخ، أربيل.
أحمد، ظاهر محمود، (2022)، پاڵنەرە کۆمەڵایەتییەکانی هەڵبژاردنی پسپۆڕیی زانستی لای دەرچووانی قۆناغی ئامادەیی، نامهى ماستهر بڵاو نهكراوه ، زانكۆى سلێمانى ، كۆليجى زانسته مرۆڤايهتييهكان، بهشى كۆمهڵناسي ، سلێمانى، ههرێمى كوردستان-عێراق.
ئهنجومهنى ڕۆشنبيرى بهريتانى(BRITISH COUNCIL )، (بهبێ ساڵ )، ڕێبهرى سهرپهرشتيارانى هاوڕێى رهخنهگر (بنيادناني تواناكان له خوێندنى بنهڕهتى و ئامادهيى- باشتركردنى كواليتى و يهكسانى) ، حكومهتى ههرێمى كوردستان، وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
ئهنجومهنى ڕۆشنبيرى بهريتانى(BRITISH COUNCIL) ، ( بهبێ ساڵ) ، ئامادهكردنى: برهان عبدالله عادل و ئهوانى تر، ڕێبهرى ههڵسهنگاندنى دهرهكى بۆ قوتابخانهكان (بنيادناني تواناكان له خوێندنى بنهڕهتى و ئامادهيى- باشتركردنى كواليتى و يهكسانى) ، حكومهتى ههرێمى كوردستان، وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
بهرێوهبهرايهتى راگهياندن، وهزارهتى پهروهرده، (2016 (،ڕاسپاردهكانى كۆنگرهى وهزارهتى پهروهرده-ستراتيژى وهزارهتى پهروهرده بۆ داهاتوو(9-1152015)،چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
الجاف، صلاح حسن، (2010)، الجودة في التعليم و كيفية إدارتها، گۆڤارى پهروهردهو فێركردن، ژماره (5)، وهزارهتى پهروهردهى حكومهتى ههرێمى كوردستان دهرى دهكات، چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
حسن، تريفه صاڵح،(2022)، تهواوكارى پهروهردهيى له نێوان خێزان و قووتابخانهدا (توێژينهوهيهكى مهيدانيه له بوارى كۆمهڵناسى پهروهردهى، قوتابخانهكانى سهيد صادق به نموونه)، نامهى ماستهر زانكۆى سلێمانى،كۆلێجى زانستهمرۆڤايهتيهكان بهشى كۆمهڵناسى، سلێمانى .
حسێن، شيلان عومهر، (2016)، بنهما پهروهردهييهكان له پڕۆگرامي خوێندنى زمانى كورديدا، ئێستاى پڕۆگرامهكان و تێڕوانينمان بۆ داهاتوو(توێژينهوهكانى يهكهمين كۆنفرانسى پڕۆگرامهكان ههولێر 23-24 تشرينى دووهمى 2016،چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
دزهيى، محهمهد هادى،(2010)، پڕۆژهيهك بۆ پێداچوونهوهى سيستمى نوێى خوێندن، پهروهردهو فێركردن، كۆڤارێكى پهروهردهى وهرزيه وهزارهتى پهروهردهى حكومهتى ههرێمى كوردستان دهرى دهكات، ژماره(5) ساڵى 2010، چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده، ههولێر.
رهزا، عومهر محمد ئهمين، (2009)، سيستمى نوێى خوێندن و گۆرانكارى، چاپ يهكهم، چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده، سلێمانى.
سعيد، ئاكۆ عبد المجيد و حمه، بيلال إسماعيل،(2018)، ڕێبهرى كارگێرى بهڕێوهبهرايهتى پهروهردهى سلێمانى، ژماره(1)، سلێمانى.
ڤيرنز و ئهوانيتر ، (2016)، ههنگاوهكان بۆباشتر كردنى كواڵێتى پهروهرده له ههرێمى كوردستان- عێراق( كارگێرى، چاودێرى خوێندنگه، سياسهتهكانى خوێندنگه تايبهتهكان، و راهێنانى مامۆستا)، حكومهتى ههرێمى كوردستان( وزارهتى پلان دانان و وهزارهتى پهروهرده)، دهزگاى RAND، ههولێر. http://www.rand.org/t/RR960z.
ڤيگۆتسكى، ليۆ، (2020)، تيۆرى سۆسيۆكولتوورى و پهروهردهى هاوچهرخ، وهرگێرانى: فايهق سهعيد، چاپى يهكهم، ناوهندى غهزهلنووس – بۆچاپ و بڵاوكردنهوه، سلێمانى.
فهرمانگهى ميدياو زانيارى- ئهنجومهنى وهزيران - حكومهتي ههرێمى كوردستان- عێراق، (2021)، دهستكوتهكانى كابينهى نۆيهمى حكومهتى ههرێمى كوردستان، ههولێر- ههرێمى كوردستان.
ليژنهى باڵاى كۆنگرهى پهروهردهى ،( 2007)، راپۆرتهكانى كۆنگرهى پهروهردهى ، چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده ، ههولێر.
محمد، شيرين صالح، (2016)، بهها له كتێبي بابهته كۆمهڵايهتيهكانى پۆلى چوارهمى بنهرهتيدا، له ئێستاى پڕۆگرامهكان و تێڕوانينمان بۆ داهاتوو( توێژينهوهكانى يهكهمين كۆنفرانسي پڕۆگرامهكان- ههولێر23-24 تشرينى دووهمى 2016، وهزارهتى پهروهرده بهڕيوهبهرايهتي گشتى پڕۆگرام و چاپهمهنيهكان، چاپخانهى وهزارهتى پهروهرده- ههولێر.
وهزارهتى پهروهرده، حكومهتي ههرێمى كوردستان، (2001)، كۆنگرهى پهروهردهى سێيهم ، سلێماني.
وهقايعى كوردستان،( 2023)، ياساي ژماره(13) ساڵى 2022(ياساى پهروهردهو فێركردن له ههرێمى كوردستان-عێراق)، رۆژنامهى ڕهسميى ههرێمى كوردستانه- وهزارهتى داد دهرى دهكات، ژماره(298)، ساڵى بيست و سێ، ههولێر.
وهزارتى پهروهرده ، (2012)، بهرهو ئايندهيهكى گهش- پهروهردهو فێركردن له كابينهى شهشهمى حكومهتى ههرێمى كورستاندا، ئامادهكردنى: كاوه عمر و ئهوانى تر، چاپى يهكهم، چاپخانهى شههاب، ههولێر.
وههاب، عهبدوڕهحمان ئهحمهد، (2022)، پهروهردهناسيى ڕهخنهيى- پهروهدهى ديموكراتي وگۆرانكاريى كومهڵايهتى، دهزگاى فام بۆچاپ و بڵاوكردنهوه، چاپى يهكهم، هه رێمى كوردستان-عێراق.
Bhandari, H., & Yasunobu, K. (2009). What Is Social Capital ? A Comprehensive Review of the Concept. Asian Journal of Social Science, 37(3), 480–510. https://doi.org/10.1163/156853109X436847
- Green, A., Preston, J., & Sabates, R. (2003). Education Equity and Social Cohesion : ADistributional Model. Education, Equity and Social Cohesion : A Distributional Model [Wider Benefits of Learning Research Report No. 7] - UCL Discovery.
- Hanifan, L. J. (1916). The Rural School Community Center. The Annals of the American of Political and Social Science, 67, 130–138. The Rural School Community Center on JSTOR.Academy.
- Israel et al, Glenn D. ,(2001), The Influence of Family and Community Social Capital On Educational Achievement, Rural Sociology, Vol. 66, No. 1, March .
Krishna, A. (2002). Active social capital : tracing the roots of development and democracy.Columbia University Press.
Marsden, Peter V. , (2005), THE SOCIOLOGY OF JAMES S. COLEMAN, First published online as a Review in Advance on January 24, 2005Annu. Rev.,. The Sociology of James S. Coleman (annualreviews.org).
Naseri, S. (2017). Online Social Network Sites and Social Capital : A Case of Facebook.
International Journal of Applied Sociology, 7(1), 13–19. https://doi.org/10.5923/j.ijas.20170701.02.
Preston, John,(2004), ‘A continuous effort of sociability’Learning and social capital in adult life:The Benefits of Learning,The impact of education on health,family life and social capital Schuller etc.,Tom, First published by RoutledgeFalmer,11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE .
نواح، عبدالرضا؛ علی بوداقی و ناهید سعدی (2021)، مطالعە جامعەشناسی تٲثیر سرمایە و کیفیت خدمات آموزشی بر احساس نابرابری اجتماعی مطالعە موردی: دانش آموزان دورە متوسطە دوم شهرستان ایذە، مجلە جامعە شناسی کاربردی، سال سی و سوم، شمارە پیاپی 86، شمارە دوم. https://dx.doi.org/10.22108/jas.2021.126517.2034
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 بروين أحمد عباس، أ.د. آسو إبراهيم عبدالله
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.