The effect of the memory tape strategy on the achievement of expression material for primary school students
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3752Keywords:
expression material, pupils, memory tapeAbstract
This research aims to know the effect of the memory tape strategy on the expressive performance of the students of the five primary grades, and the research sample consisted of 93 male and female students distributed among the research groups (experimental and control). The statistic proved the effect of the memory tape strategy on expressive performance, and in this the researcher put forward a number of recommendations and proposals for his research.
Downloads
References
- القرآن الكريم
- ابن منظور , جمال الدين محمد بن مكرم,2004 لسان العرب, ط4, دار صادر للطباعة والنشر, بيروت.
- ابو جادو, صالح محمد علي, ونوفل محمد بكر, 2007, التعليم الفكري, النظرية والتطبيق, دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.
- احمد, محمد عبد القادر, 1986, طرائق تعلم اللغة العربية,ط5,مكتبة النهضة المصرية, القاهرة, مصر.
- الالوسي, صائب, و طلال الزوبعي, 2002, التدريس الابداعي, دار المنهل, عمان الاردن.
- الجبوري, عمران جاسم, والسلطاني حمزة هاشم,2013,المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية, دار الرضوان للنشر والتوزيع, مؤسسة دار الصادق الثقافية, العراق,
- جمهورية العراق, وزارة التربية, 1988, نظام المدارس الابتدائية وثيقة 2 المعدل, مطبعة وزارة التربية, بغداد.
- الحيلة, محمد محمود, 2008, تصميم التعليم نظرية وممارسة, ط4,دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.
- دوتراس, 1971, روبير, واخرون, التربية والتعليم, ترجمة جمال نشابة واخرون, مطبعة دار الخليل, بيروت, لبنان.
- الركابي, جودت, 1973, طرائق تدريس اللغة العربية , دار الفكر العربي, دمشق, سوريا.
- زيتون , حسن حسين,1999, تصميم التدريس, رؤية منظومة, عالم الكتب, القاهرة .
- سعادة, جودة احمد,2003, تدريس مهارات التفكير, دار الشروق للطباعة والنشر, عمان.
- السيد, محمد احمد,1980, الموجز في طرائق اللغة العربية ولآدابها, ج1, ط1,دار العودة , بيروت.
- شاهين, عبد الحميد حسن,2010, استراتيجيات التدريس المتقدمة, كلية التربية, جامعة الاسكندرية, مصر.
- الضامن, حاتم صالح, 1990, فقه اللغة, دار الحمة للطباعة, بغداد, .
- ظافر, محمد اسماعيل, ويوسف الحمادي, 1984, تدريس اللغة العربية, دار المريخ, الرياض , المملكة العربية السعودية.
- عبد الباري, ماهر شعبان 2010استراتيجيات فهم المقروء اسسها النظرية وتطبيقاتها العملية, ط1, دار الميسرة, عمان , الاردن .
- عبد القادر, حامد, 1961, النهج الحديث في اصول التربية وطرائق التدريس, ج2,ط2, مطبعة النهضة العربية, القاهرة.
- عدس, عبد الرحمن, واخرون, 1996, علم النفس التربوي, ط2, منشورات جامعة القدس المفتوحة, عمان, الاردن.
- عطية, محسن علي, 2008, مهارات الاتصال اللغوي تعليمها, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.
- العلي, فيصل حسين, 1998, المرشد الفني لتدريس اللغة العربية, دار الثقافة, عمان.
- المالكي, عبد الله ,2009, برنامج تدريبي مقترح على اكساب معلمي الرياضات بعض مهارات التعليم, رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة ام القرى.
- محمد, عاطف فضل, 2012, التحرير الكتابي والوظيفي والابداعي, دار الميسرة, ط,1 عمان.
- منسي, محمد عبد الحليم,2000 , مناهج البحث العلمي في المجالات التربوية والنفسية, دار المعرفة الجامعية, الجامعة الاسكندرية
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.