Cognitive Constructs and their relationship to Learning and Recall skills among Secondary Stage Students

Authors

  • Kadhum Muhsin Ghuwaitea Al-Ka'by, PHD Department of Educational and Psychological Sciences - College of Education - Al-Mustansiriya University

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.3687

Keywords:

Cognitive Constructs, Learning and Recall Skills, Secondary Stage Students

Abstract

The aim of the research is to identify cognitive structures and their relationship to learning and recall skills for middle school students, and what is the relationship between them, and for the purpose of verifying this, the researcher built a cognitive structures scale consisting of (30) paragraph, as well as building a scale of learning and recall skills, consisting of (35) items, and after verifying the psychometric properties of the two research tools according to the research sample, which amounted to (300) male and female students from the preparatory stage, who were chosen by the stratified random method. The results showed that the sample members have the ability to arrange the information and thus be built in a way that the student understands, which leads to cognitive structures as a result of learning. Through this cognitive process, the student can retrieve or recall the information he needs in the educational situation he is exposed to, and that the information is characterized by coherence and the existence of interrelationships. The statistical results showed the existence of a positive direct correlation between cognitive structures and learning and recall skills, and this is due to the students' interest in information that is consistent with their cognitive needs in the educational situation for the purpose of processing and benefiting from them. Based on the results of the current research, some recommendations and future proposals were reached.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ابو حطب ,صادق:فؤاد,امال(2013 ) :علم النفس التربوي , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة – مصر .

- جودة ، فاضل جبار ، ( 2004 ) . استراتيجيات التعلم والاستذكار وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة الجامعة، (رسالة دكتوراة غير منشورة )، كلية التربية – ابن الهيثم – جامعة بغداد .

- الزغلول، عماد عبد الرحيم، (2003). مبادئ علم النفس التربوي، الاردن: دار الكتاب الجامعي.

- السعدني، عوني عبد الحليم(2010): اثر انماط التفضيل على جوانب البنية المعرفية لطلاب الصف الاول الثانوي العام، جامعة الزقازيق، كلية التربية،(رسالة ماجستير غير منشورة).

- السيد ،عبد القادر زيدان (1990):عادات الاستذكار وعلاقتها بالتخصص ومستوى التحصيل الدراسي في الثانوية العامة لعينة من طلاب كلية التربية جامعة الملك سعود , بحوث المؤتمر السادس لعلم النفس في مصر , القاهرة .

- الشرقاوي, محمود بشندي متولي ( 2010 ) : القدرات العقلية العليا , دار المسيرة للنشر, عمان , الاردن.

- الظاهر, زكريا محمود, (1999): مبادئ القياس والتقويم في التربية, ط1, مكتبة دار الثقافة: عمان.

- عاقل ، فاخر ، (٢٠٠٤):علم النفس المعرفي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،ط١ .

- العبيدي ,محمد جاسم (2009):المدخل الى علم النفس العام , دار الثقافة ,عمان ,ط1.

- غباري,ابو شعيرة ,ثائر,خالد(2008):علم النفس التربوي وتطبيقاته الصفية ,مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع,عمان ,ط1.

- فطيم ,لطفي محمد (1996): العلاقة بين عادات الاستذكار والتحصيل الاكاديمي لدى طلبة وطالبات كلية البحرين الجامعية , المجلة العربية للعلوم الانسانية ,ع 26 .

- مرزوق، عبد المجيد، (1990). دراسة مقارنة لاساليب التعلم ودافعية الانجاز لدى الطلبة المتفوقين والمتاخرين دراسيا، بحوث المؤتمر السنوي السادس لعلم النفس، ج20، الجمعية المصرية للدراسات النفسية، القاهرة.

- ملحم، سامي محمد، (2001). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، عمان- الاردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- نشواتي، عبد المجيد، (1996): علم النفس التربوي، ط٩، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان

- Andrews, G. (1999): Rational Complexity and Information Processing System, Experimental Psychology Conference, University of sydney.

- Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1992). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston.

- Baxter, G. R. & Glaser, R. (1997): An Approach to Analysing the Cognitive Complexity of Science Performance Assessment, University of California, Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing.

- Biggs J. B & (1984). Learning strategies and student in motivation in: J. R. Kriby (Ed) Cognitive strategies and educational performance, London Academic Press.

- Burr, V. & Butt, T. (1992): An Invitation to Personal Construct Psychology, Whurr, London.

- Butcofsky, D. (1990): Any learning skills taught in high school? J. Reading. 15.

- Catania, A. C. (1998): Learning. Prentice-Hill, Inc.

- Gadzella, B. M. (1976): effectiveness of exposure to study techniques of college students perception. J. of edu. Research, 71 (1),

- Gagne, R.M. (1977). The conditions of learning, 3rd, New York: Holt- Rinehard, Winston, pp. 270.

- Kenny, V. (1984): An Introduction to the personal Construct Psychology of George A. Kelly, The Irish Journal of Psychotherapy, Vol. (3), No (1).

- Pavlov, I. P. (1932): The reply of a physiologist to psychologiss, Psychological Review, 39.

- Sarwar G (1991): Reading Habits of Secondary School Students Lahore: Government College of Education.

- Scotl, I, L., Robet, A.S. (1994). Student's Grades on public speaking assessing student's motivation and learning strategies for learning questionnaire. The American educational research association.

- Vannoy, J. S. (1965) : Generality of Cognitive Complexity Simplicity as Personality Construct, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. (2), No (9) .

- Witrock, M. (1986). The cognitive Movement in Instruction.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Al-Ka’by, K. M. G. (2022). Cognitive Constructs and their relationship to Learning and Recall skills among Secondary Stage Students. Al-Adab Journal, 1(141), 213-242. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.3687

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 425

You may also start an advanced similarity search for this article.