Away from Feminist Radicalism
A New Reading of Calixthe Beyala’s Maman a un amant and La petite fille du réverbère
DOI:
https://doi.org/10.31973/90reqt95الكلمات المفتاحية:
Feminist radicalism، Calixthe Beyala، African female writers، masculinityالملخص
Calixthe Beyala’s creative works and public comments on her artistic productions and her life in general have enjoyed a remarkable attention without any doubt. However, there is a particular aspect of her literary creativity begging for attention. This study, therefore, is set to investigate Beyala’s religious disposition with a view to establishing the fact that African women do not only reject being restricted to the kitchen but also demonstrate that they should be considered when it comes to the matter of exercising their faith. The two novels selected for this study are Calixthe Beyala’s Mama a un amant and La petite fille du réverbère. They can be translated as Mama has a Lover and The little girl under the street lamp. Adopting sociological conceptual framework, data are analyzed using the French explication de texte which can be interpreted as the close reading technique or content analysis of a text, verbal or non-verbal. Findings from the study suggest that the new generation of African female writers focuses on an attempt to establish and reconnect womenfolk with their most fundamental human rights through artistic designs and their creative writings. Besides being a means of socialization, religion is a ritualistic act of worship, and it reflects a significant part of a people’s way of life. The study, however, concludes that there is a need for check and balance between the idea of masculinity and the concept of feminism to curtail the excesses there-in for the progress of human societies.
التنزيلات
المراجع
Adebayo, A. (2020) Critical Essays on the Novel in Francophone West Africa Vol. 2. Ibadan: Graduke Publishers.
Aristotle, (1789). Poétique. Translated by Hardy, Joseph. Paris: Les Belles Lettres.
Ayeleru, B. L. (2007) A Postmodernist Deconstruction of Beyala’s C’est le soleil qui m’a brûlée and Shoneyin’s The Secret Lives of Baba Segi’s Wives in Ibadan Journal of European Studies, No. 7, p. 3 - 15.
Beyala, C. (1987) C’est le soleil qui m’a brûlée. Paris: Editions Stock.
_________ (1993) Maman a un amant. Paris: Editions Albin Michel S. A.
_________ (1998) La petite fille du réverbère.Paris: Editions Albin Michel S. A.
Chinweizu et al. (1980) Toward the Decolonisation of African Literature. Enugu: Fourth Dimension Publishers.
Crowder, M. and Obaro, I (1970) West African Chiefs: Their Changing Status under Colonial Rule and Independence. Ile-Ife: University of Ife Press.
Dzurgba, A. (2008) Case Studies of Conflict and Democracy in Nigeria. Religion and Political Conflict among the Tiv of Central Nigeria. Democratisation and the Rule of Law in Nigeria: Challenge for the Humanities. Ibadan: John Archers (Publishers) Ltd.
Holy Bible, King James Version.
Ngugi wa Thiong’o (1967) A grain of Wheat. London: Heinemann.
Ngugi wa Thiong’o (1981) Writers in Politics. London: Heinemann.
Nfah-Abbenyi, J. M. (1997) Gender in African Women’s writing: Identity, Sexuality and Difference. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Ogundokun, S. A. (2014) Religious Manifestations in the Writings of Sembène Ousmane in Scholars Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 2 (1), pp. 24 – 28.
Siwoku-Awi, O. F. (2010) Feminist Discourse as Paradigm of Gendered Worldview: An Analysis of the Social Comment of Calixthe Beyala and Ama Ata Aidoo in Language, Literature & Criticism: Essays in honour of Professor Aduke Adebayo. Ibadan: University of Ibadan/Zenith BookHouse, pp. 51 – 75.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2024 Sikiru Ogundokun، Peter KUFISILE
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.
:حقوق الطبع والنشر والترخيص
بالنسبة لجميع البحوث المنشورة في مجلة الآداب، يحتفظ الباحثون بحقوق النشر. يتم ترخيص البحوث بموجب ترخيص Creative Commons CC BY 4.0 المفتوح ، مما يعني أنه يجوز لأي شخص تنزيل البحث وقراءته مجانًا. بالإضافة إلى ذلك ، يجوز إعادة استخدام البحث واقتباسه شريطة أن يتم الاستشهاد المصدر المنشور الأصلي. تتيح هذه الشروط الاستخدام الأقصى لعمل الباحث وعرضه.
:إعادة إنتاج البحوث المنشورة من الناشرين الآخرين
من الضروري للغاية أن يحصل الباحثون على إذن لإعادة إنتاج أي بحث منشورة (أشكال أو مخططات أو جداول أو أي مقتطفات من نص) لا يدخل في نطاق الملكية العامة أو لا يملكون حقوق نشرها. يجب أن يطلب الباحثون إذنًا من مؤلف حقوق النشر (عادة ما يكون الناشر).
يطلب الإذن في الحالات التالية:
بحوثك الخاصة المنشورة من قِبل ناشرين آخرين ولم تحتفظ بحقوق النشر الخاصة بها.
مقتطفات كبيرة من بحوث أي شخص أو سلسلة من البحوث المنشورة.
استخدم الجداول والرسوم البيانية والمخططات والمخططات والأعمال الفنية إذا لم يتم التعديل عليها.
الصور الفوتوغرافية التي لا تملك حقوق لنشرها.
لا يطلب الإذن في الحالات التالية:
إعادة بناء الجدول الخاص بك مع البيانات المنشورة بالفعل في مكان آخر. يرجى ملاحظة أنه في هذه الحالة يجب عليك ذكر مصدر البيانات في شكل "بيانات من ..." أو "مقتبس من ...".
تعتبر عروض الأسعار القصيرة معقولة الاستخدام العادل ، وبالتالي لا تتطلب إذنًا.
الرسوم البيانية ، الرسوم البيانية ، المخططات ، الأعمال الفنية التي أعاد الباحث رسمها بالكامل والتي تم تغييرها بشكل ملحوظ إلى درجة لا تتطلب الاعتراف.
الحصول على إذن
لتجنب التأخير غير الضروري في عملية النشر ، يجب أن تبدأ في الحصول على أذونات في أقرب وقت ممكن. لا يمكن لمجلة الآداب نشر بحث مقتبس من منشورات أخرى دون إذن.
قد يمنحك مالك حقوق الطبع والنشر تعليمات بشأن شكل الإقرار الواجب اتباعه لتوثيق عمله ؛ بخلاف ذلك ، اتبع النمط: "مستنسخ بإذن من [المؤلف] ، [كتاب / المجلة] ؛ نشره [الناشر] ، [السنة]." في نهاية شرح الجدول ، الشكل أو المخطط.