Description of silent nature in the letters of the first Mamluk era
The book (Shtouiat) by Ibn Fadl Allah Al-Omari (749 HIJ) as an example
DOI:
https://doi.org/10.31973/d2q0z734Keywords:
The first Mamluk era, Ibn Fadl Allah al-Omari, the book of Shtouiat, the art of lettersAbstract
The art of Diwaniyah and Brotherhood letters formed an important pillar in the code of Arabic literature, and it grew during the Abbasid era and became his specific rules and structure, and Manal poetry has changed it, it has been weighed down by costliness and artificiality Badi'I.
The writers of the Mamluk era have walked in different directions to develop this art, and many works have emerged to establish it, and Ibn Fadl Allah Al-Omari is the most prominent flags of artistic writing in the first Mamluk era in theory and application, and his book (Shtouiat) can be considered a distinctive model for the Brotherhood letters, it contains dozens of letters exchanged between Omari and writers and scholars of his time, so it reflects the extent to which the art of letters reached in the eighth century of migration.
The Shtouiat letters are characterized by their tendency to renew in the structure, most writers and scholars have exceeded the traditional and familiar conclusion, but these letters did not get rid of the constraints of cost and industry Badi'I.
Downloads
References
ابن فضل الله العمري (2017) الشتويات. القاهرة : عالم الكتب
ابن فضل الله العمري. (2010) مسالك الأبصار في ممالك الانصار. بيروت: دار الكتب العلمية .
ابو الطيب المتنبي. (1986) شرح ديوان المتنبي للبرقوقي. بيروت: دار الكتاب العربي.
ابو العباس القلقشندي. (1987) صبح الاعشى في صناعة الانشا. بيروت : دار الكتب العلمية .
ابو الفتح كشاجم . (1970) الديوان. بغداد: مطبعة دار الجمهورية .
ابو الفضل الميداني. (2004) مجمع الأمثال. بيروت: دار الكتب العلمية.
ابو القاسم الصاحب بن عباد (2001) الديوان . بيروت : مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
ابو منصور الثعالبي. (1983) يتيمة الدهر في محاسن أهل العصر. بيروت : دار الكتب العلمية.
أحمد زكي صفوت. (1970) جمهرة رسائل العرب في عصور العربية الزاهرة . بيروت: المكتبة العلمية .
اسماعيل ابن كثير. (2007) البداية والنهاية. دمشق وبيروت: دار ابن كثير للطباعة والنشر والتوزيع.
تاج الدين السبكي. (1976) طبقات الشافعية الكبرى. القاهرة: دار احياء الكتب العربية.
جلال الدين السيوطي. (1987،) كشف الصلصلة عن وصف الزلزلة. القاهرة: عالم الكتب .
جمال الدين ابن منظور. لسان العرب . بيروت : دار صادر.
حبيب بن أوس ابو تمام. (1971) ديوان ابي تمام بشرح الخطيب التبريزي. القاهرة : دار المعارف.
شهاب الدين النويري . (1933) نهاية الارب في فنون الادب. القاهرة: دار الكتب المصرية .
شهاب الدين محمود الحلبي. (1980) حسن التوسل الى صناعة الترسل. بغداد : دار الرشيد للنشر.
صلاح الدين الصفدي . (1974) الوافي بالوفيات. فيسبادن: فرانز شتاينر.
صلاح الدين الصفدي. (1971) نصرة الثائر على المثل السائر. دمشق: مطبوعات مجمع اللغة العربية
صلاح الدين الصفدي. (1998) أعيان العصر وأعوان النصر. دمشق: دار الفكر.
صلاح الدين الصفدي. (2004) الحان السواجع بين البادىء والمراجع. دمشق: دار البشائر للطباعة والنشر والتوزيع.
ضياء الدين ابن الاثير. (1973) المثل السائر في ادب الكاتب والشاعر. القاهرة: دار نهضة مصر للطبع والنشر.
ضياء الدين ابن الاثير. (1983 ) الرسائل . الموصل: منشورات جامعة الموصل.
عبد الله بن عمر العرجي . (1998) الديوان . بيروت : دار صادر.
عمر ابن الوردي. (1986) الديوان . الكويت : دار القلم للنشر والتوزيع.
محمد بن اسماعيل البخاري. (2002) صحيح البخاري. دمشق وبيروت: دار ابن كثير للطباعة والنشر والتوزيع.
محمد بن الحسن ابن حمدون . (1996) التذكرة الحمدونية. بيروت: دار صادر.
همام بن غالب الفرزدق . (1983) الديوان . بيروت: دار الكتاب اللبناني ومكتبة المدرسة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د علي عيسى محسن
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.