The level of wisdom among gifted and ordinary students for the stage (10-11)
(Izmar center as a model)
DOI:
https://doi.org/10.31973/yee60m41Keywords:
wisdom, ordinary students, Izmar Center for the Gifted, Sulaymaniyah GovernorateAbstract
The research aims to identify Wisdom among gifted students, as well as to identify the significance of the differences in wisdom according to the gender variable(male-female). the researcher developed the wisdom Questionnaire to (40) male and female students at the Izmar Center. For gifted Students in Sulaymaniyah for the stage (10-11). the data was analyzed using appropriate statistical means. The results of the research showed that are statistically significant differences in wisdom according to the gender variable.
Downloads
References
ال دحيم،عبد الرحمن ظافر و ايوب،علاء الدين عبد الحميد(2019):التفكير القائم على الحكمة كمنبىء بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية،العدد(28)،مجلة التربية الخاصة والتاهيل ،المجلد(8).
ال عثمان وفاء ناجي احمد،واخرون(2018):اثر برنامج تدريبي في تنمية الحكمة لدى الطالبات الموهوبات في المرحلة الثانوية.المجلة الدولية لتطوير التفوق، العدد(17)،المجلد التاسع.
ابراهيم،رزق سند واخرون(2018):الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالمتغيرات الشخصية والتوافق البيئي –دراسة مقارنة بين الريف والحضر.مجلة العلوم البيئية ، معهد الدراسات والبحوث البيئية ،المجلد الحادي والاربعون ،الجزء الثاني،جامعة عين الشمس،(133-176).
ابو صالح،فاديا احمد و الطراودة،زينة خضر(2021):انماط التعلم لدى عينة من الطلبة الموهوبين في مدارس الملك عبد الله للتميز من وجهة نظرهم.مجلة المنارة للبحوث والدراسات،جامعة ال البيت ،الاردن،ص(110-851).
اسبينوول،ليزاج و ستودينجر ،اورسولام(2003):سيكولوجية القوى الانسانية.ترجمة :صفاء الاعسر واخرون،القاهرة ،المجلس الاعلى للثقافة.
ايوب،علاءالدين وعبد المجيد اسامة محمد(2013):تطور التفكير القائم على الحكمة لدى طلاب الجامعة بدول الخليج العربي (دراسة عبر ثقافية).المجلة المصرية للدراسات النفسية ،العدد:79، المجلد 23،ص(209-254).
البارحي ،محمد بن عبدالله بن محمد والقاسمية،عايدة بنت بطي(2019):دور مديري مدارس التعليم الاساسي في تنمية الابتكار لدى الطلبة بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان،العدد الاول ،المجلد الثامن والثلاثون، مجلة الالكسو التربوية.
بخيت،حسين محمد حسين(2020):الحكمة والوعي بالذات لدي اعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي دراسة تنبؤية مقارنة.المجلة المصرية للدراسات النفسية ،العدد 107 المجلد الثلاثون،ص:54-1.
جروان ،فتحي(2012):الموهبة والتفوق والابداع ،الاردن،عمان.دار الفكر.
حسين،شيماء صلاح (2023):حكمة الاختبار لدى الطلبة الموهوبين.مجلة جامعة الانبار للعلوم الانسانية،العدد(1)،المجلد(20)،ص(622،651).
الخفاجي،طالب وعسكر علاء(2015):الموهبة واشكالية تداخل المفاهيم ،مجلة العلوم الانسانية، العدد 22،المجلد(12)،ص:40-72.
الدريويش،عبد الاله(2023):تاثير جائحة كورونا على الموهوبين (دراسة حالة).مجلة الاداب للدراسات النفسية والتربوية.العدد 2،المجلد(5).
الدسوقي،عفاف عزت(2022)البنية العملية لمقياس الحكمة لطلاب الجامعة.دراسات تربوية واجتماعية ،كلية التربية ،جامعة الحلوان،العدد(3)،المجلد28.
الذيابي،قصي عجاج سعود(2017)التفكير القائم على الحكمة لدى طلبة الدراسات العليا في كلية التربية .مجلة الاستاذ ،العدد 220.المجلد الاول ،ص(465-512)
زكي،هناء محمد (2017):مستوى الحكمة والدافعية الاخلاقية والعلاقة بينهما لدى عينة من طلبة الجامعة.كلية التربية ،جامهة بنها،العدد 98،المجلد28،ص(408-361).
الزهراني،احمد محمد يحيى (2020):انماط التعلم بمهارات البحث العلمي لدى الطلاب الموهوبين.المجلة العلمية لكلية التربية.المجلد السادس والثلاثون ،العدد 10 ،(لايوجد صفحة).
السرور،ناديا هايل(2000):مدخل الى تربية المتميزين والموهوبين.دار الفكر للطاعة والنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
الشهري،قبلة بنت يحيى بن عبدالله (2023):واقع ادارة الموهوبين من وجهة نظر مشرفي ومعلمي الموهوبين بالمدراس الابيدائية بمنطقة عسير.مجلة الاداب للدراسات النفسية والتربوية،العدد 2،المجلد 5 (76-36).
طحان ،محمد(2005)دور الذكاء العاطفي في التكيف الطفل المتفوق والموهوب.ورقة عمل مقدمة للمؤتمر العلمي العربي الرابع لرعاية الموهوبين والمتفوقين .المجلس العربي للموهوبين والمتفوقين ،عمان،الاردن.
العمران،جيهان عيسى ابو راشد(2020):دراسة الفروق بين الموهوبين والعاديين في مهارات التكيف الاجتماعي على عينة من طلبة المرحلة الثانوية بمملكة البحرين.المجلة العربية لعلوم الاعاقة والموهبة،العدد13 ،المجلد4،ص(157-198).
عبد الرحيم،طارق نور الدين محمد(2019):الفرق بين الطلاب العاديين والموهوبين في معالجة الكلمات في ضوء كل من سعة الانتباه،زمن الانتقال العصبي بين شقي الدماغ واليد المهيمنة .مجلة كلية التربية،جامعة الاسكندرية،العدد4 ،المجلد 29،ص(249-229).
عبد الرحمن ،فهد(2016):التفكير القائم على الحكمة كمتنبئ بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية.رسالة ماجستير غير منشورة .قسم التربية الخاصة.جامعة الملك فيصل.
عبد الفتاح ،الخواجة(2010):الصحة النفسية والارشاد النفسي ،دار البداية،الاسكندرية.
العبيدي،عفراء ابراهيم(2015):الحكمة وعلاقتها بالسعادة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة بغداد.المجلة العربية لتطوير التفوق.العدد 10،المجلد السادس،ص21.
عمر،محمد كمال(2016):العلاقة بين الحكمة وهوية الانا لدى طلاب الجامعة المتفوقين دراسيا في جمهورية مصر العربية والمملكة العربية السعودية.العدد الثاني،المجلد 32،كلية التربية جامعة بنها.
عوماري،زينب(2020):اساليب المعاملة الوالدية للتلاميذ الموهوبين مقارنة بالتلاميذ العاديين.مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس .جامعة ادرار .الجزائر.
الفرحان،مبارك محمد حمد(2020):مدى كفاءة المعلمين والمعلمات على استخدام اسلوب تقدير السمات السلوكية كأسلوب من اساليب الكشف عن الطلبة الموهوبين.المجلة العربية لعلوم الاعاقة والموهبة،العدد 15،المجلد 15،ص(413-452).
قطامي،يوسف(2015):الموهبة والتفوق.الاردن ،دار المسرة للنشر والتوزيع والطباعة .ط3.
الكركي،وجدان خليل(2021):توقعات النجاح ونمط التعلم دى الطلبة الموهوبين في اقليم الجنوب في الاردن.مجلة التربية ،جامعة الازهر،العدد:189،الجزء الثاني،ص(443-412).
معاجيني،اسامة حسن محمد(2015):تنمية المهارات الاجتماعية والنفسية للموهوبين.حمدان بن راشد ال مكتوم للاداء التعليمي المتميز.دبي.
نجمي،فيصب بن علي يحيى(2022)التفكير القائم على الحكمة لدى القادة الاكاديمين بجامعة نجران.مجلة الجامعة الاسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية ،العدد9،المجلد2022،ص(1-45).
الهلالي،الهلالي الشربيني(2021):نحو اكتشاف المتفوقين والموهوبين ورعايتهم بمؤسسات التعليم.المجلة العربية لاعلام وثقافة الطفل،العدد17،المجلد الرابع،ص(1-24).
ياسين،عفيفة طه(بلا سنة):التفكير القائم على الحكمة وعلاقته بالتسامح الاجتماعي لدى طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية في جامعة البصرة ،كلية التربية للعلوم الانسانية ،جامعة البصرة،العدد1،المجلد49،ص(481-508).
يوسف،بن حميدة(2019):التفكير الابداعي وعلاقته بالاداء المهاري والتحصيل الدراسي.رسالة ماجستير تخصص النشاط البدني الرياضي ،جامعة قاصدي مرباح ورقلة.الجزائر.
المراجع باللغة الانكليزية:
Baltes,P.B and Staudinger ,U,M(2000):Wisdom :A Metaheuristic (pragmatic)to orchestrate mind and virtue toward excellence.American Psychologist,55,(1).
Daniel,M(2005):Teachers and Administrative staffs conventionl wisdom on competition and success .Dissertation Abstracts International.43.
Dilekli,y(2017):the relationships between critical thinking skills and learning styles of gifted students .European journal of education studies,3(4).
Glück, J. (2020). Intelligence and wisdom. In R. J. Sternberg (Ed.), The Cambridge handbook of intelligence (2nd ed., pp. 1140–1158). Cambridge University Press.
Jason,L,A etal(2001):The measurement of Wisdom:a preliminary effort.Journal of Community Psychology.29.
Morera,O,F etal(2006):Social problem solving predicts decision making styles among US Hispanics.Personality and Individual Differences,41(2).
Oxford English Dictionary (1989)2nd ed. Wisdom.
Pasupathi,Mand Staudinger .U.M(2001):advanced moral reasoned also show wisdom ?Linking moral reasoning and Wisdom-related Knowledge and Judement.Interational journal of Behavioral Development.25(5).
Sternberg, R. J. (2001). Why schools should teach for wisdom: The balance theory of wisdom in educational settings. Educational Psychologist, 36, 227–245.
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity synthesized. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2004). Teaching for wisdom: What matters is not what students know, but how they use it. In D. R. Walling (Ed.) Public education, democracy, and the common good (pp. 121–132). Bloomington, IN.
Sternberg, R. J. (Ed.). (2002). Why smart people can be so stupid. New Haven: Yale University Press.
Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for wisdom, intelligence, creativity, and success. Thousand Oaks, CA: Corwin
Sternberg,R.J(2009):Teaching for Wisdom. https://www.thanh-nghiem.fr/tiki-index.php?page=teaching+for+wisdom
Sternberg,R.J(2009):wisdom, Inteligence and creativity Synthesized:A new model for liberal education .liberal education .59(4).
Sternberg.R.J and Gluck,J(2021):How Does Wisdom Develop?.cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 أ.م.د. ايناس احمد عزيم
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.