النزعة المعرفية للموت في مسرحية (فرو الزئبق) لفيليب ريدلي
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i147.4126الكلمات المفتاحية:
Thanatos، Episteme، Defamiliarization، depression، horrorالملخص
The shift in the critical perspective splits an episteme in two. A line of demarcation identical to the paradigm shift separates the new epistemes in a way that the critical insight should differ drastically on both sides of the line. Michel Foucault sorts these historical epistemes as Renaissance and Classical epistemes, then he included the Modern episteme as a latter historical era, and the line of distinction between one episteme and another is the critical insight that the involved mentality adopts. When it comes to the source of the influence of human behavior, the change in perspective in the consideration of the source of the influence is clarified in the comparison between the pre-Freudian versus the post-Freudian understandings of human beings. It means that with the consideration of two major depressions, the pre-Freudian thought believed that the driving forces of human beings are external. Whereas the post-Freudian understanding reconsidered the influence on human behavior as ramifications of the sub-consciousness that eventually affect the consciousness of human beings.
This paper intends to examine Philip Ridley’s Mercury Fur (2005) in terms of the Russian Formalist’s defamiliarization aspects. The deployment of such techniques implicates the advancement of the dystopian irregularities on the stage over the regularly implied didactic methodologies. The use of the Foucauldian epistemes distinguishes the deployed defamiliarizing aspects as identified with a difference from the de Sassurean sign analogy. The paper concludes with the defamiliarized elements as the focal points of the plays that adopt Thanatos as their methodology.
التنزيلات
المراجع
Abed, Hamid Hammad; and Ahmed H. Ubeid (2020). “The Curse of Thanatos: A Freudian Approach to Marsha Norman's 'Night, Mother” University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences. Volume 17 No. 2.
Al-Zubbaidi, Haitham K. Eidan (2019). "Dramatizing Modern American and Arabic Poetry: A Study in Selected Poems by Kenneth Koch and Yousif Al-Sayegh" Al-Ustath Journal for Human and Social Sciences. Vol. 58 No. 4. University of Baghdad: Baghdad. Pp. 95-118
Berger, Warren (2004). Advertising Today. Phaidon Press: London.
Brearley, Mike (2017). On Form: The Times Book of the Year. Little, Brown Book Group: Boston.
Brooks, Peter (1977). “Freud’s Masterplot” Yale French Studies, No. 55/56. Pp: 280-300.
Diyaiy, Sabah Atallah (2009). "Spiritual Depletion of Man in Elmer Rice's Play The Adding Machine" Al-Adab Journal - No. 90. University of Baghdad: Baghdad. Pp. 18-25.
Fellizar, Kristine (2019). “Suffocated Emotions, Experts Advice” Bustle. https://www.bustle.com/p/18699055
Foucault, Michel (2005). The Order of Thing: An Archeology of Human Sciences. Routledge: New York.
Mahdi, Amer Rasool (2019). “The Feminist Metaphorics of Herland in Charlotte Perkins Gilman's Poetry" Al-Adab Journal - No. 131 (December) University of Baghdad: Baghdad. Pp. 47-54.
Pedersen, Susanne S. and Johan Denollet (2006). “Is Type D Personality Here to Stay?” Current Cardiology Reviews, Vol. 2. Pp. 205-213.
Ridley, Philip (2005). Mercury Fur. Bloomsbury: New York.
Wood, Michael (2005). Literature and the Taste of Knowledge. Cambridge University Press: New York.
Yousif, Anan Alkass (2022). "Disability Culture in Jim Ferris's Hospital Poems" Alustath Journal for Human & Social Sciences. Vol. 61 Issue 2. University of Baghdad: Baghdad. Pp. 458-474.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2023 Mostafa Rosheed، Ahmed Ubeid
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.
:حقوق الطبع والنشر والترخيص
بالنسبة لجميع البحوث المنشورة في مجلة الآداب، يحتفظ الباحثون بحقوق النشر. يتم ترخيص البحوث بموجب ترخيص Creative Commons CC BY 4.0 المفتوح ، مما يعني أنه يجوز لأي شخص تنزيل البحث وقراءته مجانًا. بالإضافة إلى ذلك ، يجوز إعادة استخدام البحث واقتباسه شريطة أن يتم الاستشهاد المصدر المنشور الأصلي. تتيح هذه الشروط الاستخدام الأقصى لعمل الباحث وعرضه.
:إعادة إنتاج البحوث المنشورة من الناشرين الآخرين
من الضروري للغاية أن يحصل الباحثون على إذن لإعادة إنتاج أي بحث منشورة (أشكال أو مخططات أو جداول أو أي مقتطفات من نص) لا يدخل في نطاق الملكية العامة أو لا يملكون حقوق نشرها. يجب أن يطلب الباحثون إذنًا من مؤلف حقوق النشر (عادة ما يكون الناشر).
يطلب الإذن في الحالات التالية:
بحوثك الخاصة المنشورة من قِبل ناشرين آخرين ولم تحتفظ بحقوق النشر الخاصة بها.
مقتطفات كبيرة من بحوث أي شخص أو سلسلة من البحوث المنشورة.
استخدم الجداول والرسوم البيانية والمخططات والمخططات والأعمال الفنية إذا لم يتم التعديل عليها.
الصور الفوتوغرافية التي لا تملك حقوق لنشرها.
لا يطلب الإذن في الحالات التالية:
إعادة بناء الجدول الخاص بك مع البيانات المنشورة بالفعل في مكان آخر. يرجى ملاحظة أنه في هذه الحالة يجب عليك ذكر مصدر البيانات في شكل "بيانات من ..." أو "مقتبس من ...".
تعتبر عروض الأسعار القصيرة معقولة الاستخدام العادل ، وبالتالي لا تتطلب إذنًا.
الرسوم البيانية ، الرسوم البيانية ، المخططات ، الأعمال الفنية التي أعاد الباحث رسمها بالكامل والتي تم تغييرها بشكل ملحوظ إلى درجة لا تتطلب الاعتراف.
الحصول على إذن
لتجنب التأخير غير الضروري في عملية النشر ، يجب أن تبدأ في الحصول على أذونات في أقرب وقت ممكن. لا يمكن لمجلة الآداب نشر بحث مقتبس من منشورات أخرى دون إذن.
قد يمنحك مالك حقوق الطبع والنشر تعليمات بشأن شكل الإقرار الواجب اتباعه لتوثيق عمله ؛ بخلاف ذلك ، اتبع النمط: "مستنسخ بإذن من [المؤلف] ، [كتاب / المجلة] ؛ نشره [الناشر] ، [السنة]." في نهاية شرح الجدول ، الشكل أو المخطط.