Educated women participate in social and cultural development

Anthropological study from the viewpoint of graduate students at the University of Baghdad / College of Arts

Authors

  • Hilal Abdul-Sadah Haider University of Baghdad Department of Sociology Anthropology

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i0.964

Keywords:

participation, educated women, social and cultural development

Abstract

The goal of the topic is to address one of the problems that Iraqi women suffer from, This is the extent to which educated women participate in social and cultural development projects, What is the role that it plays in that participation by being the largest half of society, So was the woman able to be active in entering the battlefield of conflict with men and taking the initiative and to be challenging to her cultural and social reality, or does she still suffer from male domination and subjugation to him through social norms that may be in large part depriving women of a large part of their rights, Did the educated woman manage to apply the knowledge and knowledge she learned on the ground, and did she have a role in raising her standard of living and social and other matters related to this topic, As Iraqi women are an inherent partner to men in various areas of daily life that appear in the behavior of members of society, Therefore, the participation of women in social and cultural development is a basic requirement recognized and guaranteed by the Iraqi constitution and law and desired by society. The research aimed to know the tendencies of Iraqi women to participate in social and cultural development and what are the elements that hinder and affect such participation, such as social and cultural.               Therefore, the research was divided into two topics: the first topic touched on the theoretical side and related concepts related to the subject of the research. The second topic dealt with the field procedures for research.               The researcher recommends governmental institutions, NGOs, civil society organizations, and media in all its forms to support the real participation of Iraqi women in social and cultural development processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.أبو مصلح، عدنان: معجم علم الاجتماع، ط 1، دار المشرق الثقافي، الأردن، سنة 2006،ص 7.
1.الجوهري ، عبد الهادي: دراسات في العلوم السیاسیة وعلم الاجتماع السیاسي، المكتبة الجامعیة ، ط٨ ، مصر، الإسكندریة، سنة 2001، ص:323 .
2. زیدان، محمد، والقاضي، یوسف: السلوك الاجتماعي للفرد، شركة مكتبات عكاظ للنشر والتوزیع، السعودية، الریاض، سنة 1987،ص: 130.
3. علام، سعد طه: التنمية والمجتمع، ط 1، مكتبة مدبولي، القاهرة، سنة 2007، ص26.
4. حنفي، قدري، ومحمد يوسف: في التحديات والمشاغل التي تواجهه منظمات المجتمع المدني، تقديم إسماعيل سراج الدين، مصر، مكتبة الإسكندرية، منتدى الإصلاح العربي، سنة 2007،ص: 27).
5. السالم، سهام عبد: المنظمات الأهلية الصغيرة العاملة في مجال المرأة، القاهرة، دار العين للنشر، سنة 2005، ص:172.
9. عبدالفتاح، كامليا إبراهيم: سيكولوجية المرأة العاملة، دار النهضة العربية للطباعة والنشر،لبنان، بيروت، سنة 1998، ص: 269.
10. الساعاتي، حسن: علم الاجتماع الصناعي، دار النهضة العربية، لبنان، بيروت، ط3،سنة 1986، ص:176.
11. حجازي، محمد فؤاد: الأسرة والتصنيع، مطبعة التقدم، ط3،سنة 1975، ص:322.
12. المقدم، مها سهيل،: مقومات التنمية الاجتماعية وتحديات تطبيقها على الريف اللبناني، ط 1، معهد الإنماء العربي، لبنان، سنة 1978، ص: 22.
13. الطيب، مولود زايد: التنشئة السياسية دورها في تنمية المجتمع، المؤسسة العربية للنشر، الأردن، عمان، سنة 2001، ص: 1.
14. قرم، جورج: التنمية البشرية المستدامة والاقتصاد الكلي، سلسلة دراسات التنمية البشرية، العدد 6، بيروت، لبنان، سنة 1997م، ص:35.
15. حمداوي، جميل2017: من أجل تنمية مستدامة، ط1،سنة 2017، ص: 30-32.
16. عزيز، خيري: سنة: قضايا التنمية والتحديث في الوطن العربي، منشورات دار الآفاق الجديدة، بيروت، لبنان، ط1، سنة 1983.
17. زهران، حامد: علم النفس الاجتماعي ، ط5 ، عالم الكتب ، القاهرة، سنة 1984، ص:7.
18. الشافعي، محمد: المسئولیة والجزاء في القرآن الكریم ، مطبعة السنة المحمدیة ، القاهرة . سنة 1982.
19. الفاروق، حمودة، مسعد: التنمية الاجتماعية، المكتب الجامعي الحديث، مصر، الإسكندرية، سنة 1981، ص:15.
20. العربي، دخموش: محاضرات في اقتصاد المؤسسة، مطابع منتوري قسنطينة، سنة 2005، ص:6.
21. الربايعة، احمد :مقومات التنمية ومعوقاتها – دراسة تطبيقية في الريف الأردني، ط1، منشورات الجامعة الأردنية، عمان، سنة 1988،ص:134.
22. : مدخل إلى علم اجتماع التنمية، ترجمة عبد الهادي محمد والي وعبد الحليم الزيات، دار المعرفة الجامعية، مصر، الإسكندرية، سنة 1989، ص: 116.
23. قيس ألنوري، المدخل إلى علم الإنسان، منشورات وزارة التعليم، بغداد، 1982، ص:6.
24. محمد عارف : المنهج في علم الاجتماع في ضوء نظرية التكامل المنهجي ،ط2 ، القاهرة ، مكتبة الانجلو مصرية، سنة 1975، ص:413.
25. الغريب، حمد عبد الكريم: البحث العلمي، التصميم والمنهج والإجراءات، مصر، المكتب الجامعي الحديث، ط2، الإسكندرية، سنة 1982، ص:77.
26. سمير، محمد حسين: بحوث الإعلام الأسس والمبادئ، ط1، القاهرة، مؤسسة الشعب، سنة 1976، ص:210
27. بدوي، عبد الرحمن: الأخلاق والنظریة ، ط٢ ، وكالة المطبوعات ، الكویت، سنة 1976، ص: 223.
البحوث والرسائل والاطاريح:
1.العزاوي، زينب محمد صالح: العوامل الاجتماعية والثقافية وأثرها في تكوين شخصية المرأة العراقية، رسالة ماجستير منشورة جامعة بغداد، كلية الآداب، جامعة بغداد، سنة 2007، ص: 60.
الندوات والمؤتمرات:
1.عبد الله، وفاء: حول المشاركة الشعبية وعلاقتها بالتخطيط والتنمية " ندوة تقييم مشاريع الارتقاء بمصر، جامعة حلوان, القاهرة,1989، ص: 34.
2. نصر، محمد على، : دور المدخل التنموي في تحقيق المفهوم المعاصر لمحو أمية المرأة العربية وتحولات العصر، المؤتمر السنوي الرابع، محو أمية المرأة العربية مشكلات وحلول، مركز تعليم الكبار، جامعة عين شمس، دار الفكر العربي، ط2 ،2007م، ص 628.
الدوريات والمجلات:
1.المجلة الأردنية للعلوم التطبيقية، العدد2،المجلد 9، عمان، الأردن تصدر عن عمادة البحث العلمي والدراسات العليا، سنة2006، ص:169..
2. شرارة، تغريد: مكانة المرأة وعلاقتها بالخصوبة وتنظيم الأسرة، بحث منشور في المجلة الاجتماعية القومية، العدد 2، مصر، سنة 1975، ص: 6.
3. د. النجار، باقر سلمان: الحقوق الاجتماعية للمرأة العربية، بحث منشور في مجلة المستقبل العربي،لبنان، بيروت العدد120، سنة 1989، ص: 4.
4. الظاهري، حماد: الجهة ورهانات التنمية الاجتماعية، المجلة المغربية للإدارة المحلية والتنمية، المغرب، العدد16 ،1998م، ص:82- 83.
5. عبد الخالق، ناصف: دور المرأة الكويتية في إدارة التنمية، مجلة العلوم الاجتماعية، العدد الرابع، السنة التاسعة، سنة 1981،ص 9.

Downloads

Published

2019-12-15

How to Cite

Haider, H. A.-S. (2019). Educated women participate in social and cultural development: Anthropological study from the viewpoint of graduate students at the University of Baghdad / College of Arts. Al-Adab Journal, 399-420. https://doi.org/10.31973/aj.v0i0.964

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 893

You may also start an advanced similarity search for this article.